Iværksætternes online magasin og blog
FLYTTEMÆNDENE - min personlige iværksætterrejse uden filter
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Flyttemændene: Min personlige iværksætterrejse

Junimåned 2021 besluttede en af mine bedstevenner, Mads, som jeg var i gang med at hjælpe med hans regnskab i hans virksomhed, og jeg, at vi ville blive weekend- og helligdagsflyttemænd. Virksomheden navngav jeg Flyttemændene.

Det her er min personlige iværksætterrejse som flyttemand.

Relateret: Flyttetips til erhvervsflytning

Uge 23

Onsdag 9. juni

Mads, som er en af mine allerbedste venner, havde opsagt sin bogholder- Efter jeg fandt ud af hans situation, tilbød jeg ham at hjælpe med hans daglige bogføring, for det kunne jeg også sagtens med min uddannelse og erfaring som baggrund, men det var ikke noget, jeg tilbyder alt og alle at hjælpe med, men Mads var min ven og havde brug for hjælp. Mads har en transportvirksomhed med tre vogne og to store, faste kunder, så det skulle nok blive interessant. Og der gik ikke noget tid, før vi var blevet enige om at jeg skulle hjælpe ham med det.

Mens jeg var i gang med at kigge på regnskabet, kom jeg i tanke om at hans vogne aldrig kørte i weekender og helligdage. Det ledte til at jeg fik idéen om at Mads og jeg kunne starte op som flyttemænd på deltid.

Fredag 11. juni

Havde tænkt meget over idéen og vendt og drejet den flere gange. Besluttede mig for at forfølge idéen, for jo mere jeg tænkte over det, desto mere spændt og glad blev jeg. Jeg elsker iværksætteri og jeg elsker især opstartsdelen. At lære en masse nyt og møde en masse nye mennesker med hver deres egne unikke historier. Det elsker jeg.

Men jeg skulle selvfølgelig snakke med Mads om det, for jeg kunne ikke gøre det uden ham. Men før det, er jeg også nødt til at tale med kæresten om det. Jeg kan heller ikke gøre det uden hendes accept.

Og som altid er kæresten støttende. Føler mig heldig at have mødt hende. Men hun havde et krav: Det skal blive succesfuldt, hvis jeg skal bruge så meget tid på det ved siden af de to andre virksomheder, jeg allerede havde gang i.

Nu mangler jeg kun at snakke med Mads om det.

Lørdag 12. juni

Som forretningsplansrådgiver og -skribent elsker jeg forretningsplaner. Men jeg besluttede mig for at starte flyttefirmaet uden en forretningsplan. Det er spændende at give slip og tænke over at skulle starte og drive en virksomhed uden en ordentlig og nedskrevet plan, hvis Mads gik med til idéen. Lidt skræmmende også, for jeg har aldrig gjort det på den måde før. Men stadigvæk meget spændene.

Uge 24

Søndag 20. juni

Endelig har jeg et møde med Mads, hvor jeg nu har mulighed for at snakke med ham om idéen. Efter at vi gennemgik nogle fakturaer og bilag, får jeg mulighed for at nævne det.

Mig: ”Du bruger ikke dine vogne i weekender, vel?”

Mads: ”Næ, heller ikke i helligdage. Hvad tænker du?”

Mig: ”Hvad med at vi starter et flyttefirma og kun køre i de dage, hvor du ikke bruger vognene?”

Mads: ”Lad os gøre det! Havde faktisk tænkt over det samme.”

Så let er det.

Uge 2

Mandag 21. juni

Har travlt med at skrive artikler til næste udgave af Startup Magazine. Men tænker meget over flyttefirmaet. Især navnet. Det skulle ramme rigtig og ikke lyde som noget andet, der allerede eksisterer.

Fredag 25. juni

Har ikke gjort meget praktisk i forhold til flyttefirmaet. Havde kun tænkt lidt over at jeg ville lave en fantastisk blog til hjemmesiden, så vi hurtigt kunne få siden til at kravle op på søgemaskinerne hurtigt.

Omkring kl. 11 kommer navnet:

Flyttemændene.

Til min store overraskelse er navnet ikke brugt nogen steder. Domænet ledigt.

Skriver en sms til Mads:

Mig: ”Hvad tænker du om navnet ”Flyttemændene”? www.flyttemændene.dk er ledigt.”

Mads: ”Det lyder okay. Så skal alle bare veje mere end 85 kg og være rigtige mænd.”

Min vægt: 86 kg. Tjek.

Mads vægt: >90 kg. Tjek.

Kl. 11.50 køber jeg domænet og et års webhotel. Kl. 11.51 installerer jeg WordPress og derefter alle nødvendige plugins. Kl. 12.30 er jeg i gang med at bygge hjemmesiden.

Er næsten færdig med næste udgave af Startup Magazine og ingen samtaler med nogle kunder igennem min anden virksomhed, Startup Consulting, indtil videre, så jeg tillader mig selv at bruge resten af arbejdsdagen på Flyttemændene.

Valgte at bruge Hello Theme og Elementor. Indså, at jeg skulle lave en logo også.

Lørdag 26. juni

Det grundlæggende arbejde med hjemmesiden er næsten på plads. Jeg skal bare have en logo og vælge et farvetema.

Klikker mig ind på Canva og begynder at lede efter inspiration andre steder. Valgte i stedet en skabelon, der er på Canva, og leger lidt med det.

Første udkast færdig efter 5 minutter. Sender den til Mads og får kort efter et thumbs-up.

Lagde logoen alle steder på hjemmesiden, hvor den er relevant.

Videre og i gang med at lave nogle eksperimenter med hjemmesiden.

Uge 26

Mandag 28. juni

Er stadig i gang med at lave eksperimenter og  indser pludselig, at Startup Magazine skal udgives om tre dage.

Fortsætte med Flyttemændene eller skifte over til Startup Magazine?

Fornuften tager over og jeg lægger Flyttemændene på køl og kommer i gang med at skrive de sidste artikler til online magasinet.

Lørdag 3. juli

Jeg var begyndt at holde et par dages langsomme dage efter seneste udgave af Startup Magazine var udgivet. Når man altså tænker på Startup Magazine-delen. Startup Consulting kører altid.

Magasinet startede kun et par måneder siden, men dejligt med en lille tradition allerede nu. En tradition, hvor jeg ikke føler noget selvskabt pres.

Men arbejdet med Startup Magazine sammen med kunderne hos Startup Consulting betød også, at jeg ikke havde lavet noget relateret til Flyttemændene siden mandagen før.

Tænker, at jeg kan begynde stille og roligt igen. Siderne var stort set færdige og skal kun gennemgås med Mads og få lavet nogle rettelser.

Kan se, at der er stavefejl og andre små fejl, men pyt, ingen kommer alligevel og kigger på hjemmesiden på nuværende tidspunkt.

Blog. Jeg skal komme i gang med bloggen. En blog med masser af godt indhold, der sikrer, at siderne kravler hurtigt op på Google.

Men hvad skriver flyttemænd om i deres blogs? Frem med Google og begynde at researche. De højest liggende hjemmesider, når man søger ”flyttemænd” og ”flyttefirma”, har ingen blogs, de kunne prale om.

Det er dårligt og godt nyt på samme tid. Dårligt, fordi det kunne betyde, at der var intet at skrive om. Godt, fordi jeg nemt vil kunne kravle op, siden der var ingen flyttemænd eller flyttefirmaer, der havde gode or ordentlige blogs.

Content marketing er undervurderet i flyttebranchen. I Danmark i hvert fald.

Videre til engelsksprogede flyttefirmaer i England og USA.

Nogen har lavet en liste over de bedste blogs lavet af flyttefirmaer i USA. Jackpot! Tusindvis af blogindlæg på hver hjemmeside! Her kan jeg hente inspiration.

Første blogindlæg udgivet kl. 15.08: ”Huskeliste til din flytning”.

450 danskere søger på ”huskeliste flytning” hver måned. ”Den bliver en kundemagnet”, tænker jeg.

Uge 28

Lørdag 17. juli

Har skrevet ca. et blogindlæg for hver dag siden 3. juli for Flyttemændene.

Bloggen navngav jeg ”Flyttemændenes Flyttetips”. Smart. Men samtidigt havde jeg fået rigtigt travlt med Startup Consulting med kunder, der havde brug for hjælp med at skrive forretningsplaner og søge erhvervskonti.

Valgte at tage et par dages fri fra Flyttemændene på grund af det.

Er ret bagud med næste udgave af Startup Magazine. Vælger så at springe en udgave over og holde ”sommerferie” med den del af mit erhvervsliv. Det synes jeg, at jeg fortjener.

Indser, at jeg er nødt til at være bedre til at holde styr på alt og være mere effektiv, når jeg nu har Startup Consulting, Startup Magazine og Flyttemændene at jonglere med. Jeg skal finde på et system.

Malkekoen, Startup Consulting, er begyndt at dale i søgemaskinerne, så jeg er nødt til at finde på noget der også.

Uge 29

Mandag 19. juli

Den første hjemmesidebesøgende, der er fundet siden gennem Google! Succes!

Men så kommer panikken: Mads og jeg har ikke snakket yderligere om det hele endnu, så vi har ikke engang besluttet os for, hvornår vi skal starte. Så hvad skal jeg sige til ham eller hende, hvis vedkommende kontakter os?

Men der kommer ingen henvendelser. Heldigvis, tænker jeg, men er indholdet dårligt, siden vi ikke fik en kundehenvendelse?

Det er god også kun én besøgende. Der skal sikkert over et tusind, før vi får en henvendelse, tænker jeg videre. Ingen stress.

Morningscore.io, platformen, jeg bruger, fortæller mig, at nogle af Flyttemændenes sider og blogindlæg er godt i gang med at kravle op på Google.

”Huskeliste til din flytning”-indlægget er ingen steder, når man søger ”huskeliste flytning”.

Samme SEO-platform fortæller mig at det går rigtigt godt for Startup Magazine, men Startup Consulting er stadig ikke blevet bedre. Jeg laver så hurtigt en plan.

Da jeg startede Startup Magazine, var planen det, at jeg skulle lave omkring tre blogindlæg til den hver dag. Nogle direkte til bloggen, andre til den månedlige udgivelse af online magasinet. Men nu har jeg Flyttemændenes Flyttetips, Startup Consultings Iværksætterblog og Startup Magazine selv, jeg skal skrive blogindlæg og artikler til.

Så tre delt med tre giver et blogindlæg  til hver. Jeg har fundet og træffet en beslutning over min nye generelle strategi.

Uge 31

Lørdag 7. august

Indtil videre har jeg skrevet 24 blogindlæg til Flyttemændene’s Flyttetips.  Det er okay indtil videre. Kvaliteten af indlæggene kan dog være bedre i mange af dem.

Nogle få besøgende. Nogle sider og blogindlæg kravler stadig op på Google, men ingen tegn på at ”Huskeliste til din flytning” overhovedet findes.

Ingen henvendelser endnu. Har heller ikke snakket videre om det hele med Mads igen. Men jeg havde bestilt t-shirts med vores logo på, som er nået frem nu.

Det er utroligt, hvor meget et par t-shirt kan få det hele til at virke så virkeligt lige pludseligt.

Men en uges ferie med familien er på vej, så intet indhold, der bliver skrevet de kommende syv dage.

Uge 31

Mandag 16. august

Har ikke skrevet et eneste indlæg, hvad angår Flyttemændene. Men jeg har leget lidt med hjemmesiden igen. Begynder at tænke, at det er den bedste hjemmeside, jeg har lavet til dato. Jeg er ved at være ret god til det her.

Men tror ikke, at jeg får særlig meget tid til Flyttemændene de næste to uger. Startup Magazine skal være færdig i god tid og jeg skal sørge for at Startup Consultings blog og sider begynder at komme højere op igen i søgemaskinerne.

Mangler også stadig at snakke det hele igennem med Mads, som også er en ret travl mand.

Uge 34

Mandag 23. august

Jeg har den seneste uges tid kun skrevet to blogindlæg for Flyttemændene. Det er fint indtil videre. Tænker, at jeg kommer ordentligt i gang med det hele næste måned. Tænker at jeg vil have en total på 50 blogindlæg ultimo september. Det er et godt mål, som jeg føler, at jeg kan nå, hvis jeg ikke får det for travlt med Startup Consulting.

Men den seneste uge har også været en travl uge for Startup Consulting. En masse iværksættere, der skal hjælpes med deres forretningsplaner og erhvervskontoansøgninger. Jeg elsker det, men det er gået hårdt over arbejdet med Startup Magazine. Nu ved jeg, at jeg ikke får tid til Flyttemændene resten af måneden.

Torsdag 26. august

Første henvendelse gennem hjemmesiden! Men det lød desværre ikke som en seriøs henvendelse. Jeg siger ingenting på grund af visse lovgivninger, men hele beskeden lyder som en joke, og hvis det er sandt, så er det meget sørgeligt for vedkommende.

Jeg tænkte lidt over det, men svarede alligevel. Tror ikke, at jeg får et svar igen, men man ved aldrig med kunderne. De kan komme med utrolige påstande, men som er i sidste ende sande.

Søndag 29. august

Har ikke fået svar fra den allerførste henvendelse. Måske jeg burde have ringet i stedet for?

Det har plaget mig, at hjemmesiden ikke er så god, som jeg vil have det til, den seneste tid, og har haft lidt dårlig skyldfølelse over det.

Det er gået godt med at skrive artikler til online magasinet, næsten helt færdig med det hele. Og ingen kunder, der skal betjenes i dag, så jeg giver mig selv lov til at arbejde med hjemmesiden.

Jeg laver en prisside og en ”Indhent tilbud”-side. Det ser rigtig godt ud, synes jeg selv.

Får også lavet små ændringer i hjemmesiden, så den er mere strømlinet.

Uge 35

Tirsdag 31. august

Endelig får Mads og jeg tid til at sætte os sammen og snakke om flere ting.

Får ham til at kigge på hjemmesiden. Han er rigtig glad for den.

Vi træffer nogle beslutninger. Tænker, at vi skal kigge på kontorer. Det er stadig et deltidsarbejde, men det er mere professionelt med et kontor. Især hvis vi skal have fat i nogle erhvervskunder. Mads har dog allerede et par erhvervskunder i tankerne. Og ikke nok med det, så har vi allerede fået den første kunde, som han allerede havde hjulpet selv i weekenden.

 Det er godt nyt det hele. Rigtigt godt nyt!

Basen bliver Esbjerg, så vi kiggede lidt på Voxeværket, der har et kontorhotel midt i byen der. Ser rigtigt godt ud.  Vi vil lige tænke over det og måske spørge dem om vi må tage et kig der. De har nogle ledige kontorer lige nu og vi ved ikke om de forsvinder hurtigt eller forbliver ledige i noget tid. Men vi beslutter os for at træffe en beslutning i næste måned.

Vi skal have flere markedsføringsartikler. Visitkort, flere t-shirts, kopper, osv. Det skal vi nok skaffe.

Det er spændene det her.

Onsdag 1. september

Status for Flyttemændene:

Google:

Forsiden på en anden plads, når man søger ”Flyttemændene”. To blogindlæg på førstesiden, men på søgeord, der nærmest ikke bliver brugt.

”Flyttemænd Esbjerg”-søgeordet på en 12. plads. Næsten på første side. ”Flyttemænd”-søgeordet på  en 17. plads. Også snart på førstesiden.

Ingen tegn på at ”Huskeliste til flytning”-indlægget overhovedet findes på Googles register. Det gør det, når man tjekker på Google Search Console, men åbenbart ikke god nok til at den rankes.

Hjemmesiden:

Stort set færdig. Skal bare have vores første anmeldelse og dermed bringe en testimonial til siden, så vi er mere troværdige. Den første kunde skal spørges om en udtalelse.

Besøgende på hjemmesiden den seneste måned: 27. Det er ikke så slemt, men heller ikke godt. Det skal forbedres kraftigt den kommende tid. Det er min opgave.

Sociale medier:

78 følgere på Facebooksiden, der er ret ny. (Hvorfor har I ikke besøgt hjemmesiden, mens i var i gang?)

10 følgere på Instagram, hvoraf to af dem er de andre virksomheder.

Skal lave en LinkedIn-side. Og ikke mindst få flere følgere på Facebook og Instagram. Det skal nok komme.

Telefonnummer:

Jeg skaffede et nyt nummer og bruge en gammel Samsung Galaxy, som jeg fandt frem ude i skuret, til nummeret.

Kunder indtil videre:

1

Facebook kommentarer

Flere artikler

offline_marketing
Ole Kristiansen

Offline marketing

Der findes to hovedkategorier indenfor markedsføring: Offline og online. Læs, hvad offline marketing handler om i vores guide.

Læs artiklen »
Startup Magazine