Sådan udfører du søgeordsanalyse

Sådan udfører du søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse er fundamentet for et godt udført SEO-arbejde. Uden det kan du ikke forvente at dit SEO-arbejde er udført bæredygtigt med en langtidseffekt, der vil sikre dig mange besøgende og dermed potentielle kunder.

I vore dage har SEO (søgeordsoptimering – fra engelsk Search Engine Optimization) mange flere elementer, end der var i starten af internetalderen. Og blandt disse er søgeordsanalyse og valg af de rette søgeord en af de allervigtigste elementer, som burde og skal være et punkt, du starter med i dit SEO-arbejde. 

Uden valg af de rette søgeord, vil du tiltrække de forkerte besøgende. Uden valg af de rette søgeord kan du ikke tiltrække de rette potentielle kunder. Søgeordsanalyse skal dermed være centrum i dit SEO-strategi, hvis du skal være succesfuld i dit SEO-arbejde.

I denne guide får du forklaring på  hvad søgeordsanalyse er, hvorfor det er så vigtigt og hvordan du udfører det.

Relateret: Sådan vælger du det rette søgeord til dit blogindlæg

Hvad er søgeordsanalyse?

Søgeordsanalyse er en proces, hvor man finder de rette ord, forespørgsler (spørgsmål) og sætninger, der bliver brugt af søgemaskinebrugere. En søgeordsanalyse hjælper dermed dig med at finde de søgeord, der kan tiltrække nok besøgende i din hjemmeside, dvs. du finder ud af om der er et stort potentiale nok i et specifikt søgeord.

Søgeordsanalyse hjælper dig også med at finde ud af, hvor svært det er at satse på disse søgeord, herunder konkurrencen, der findes, og hvad du eventuelt skal gøre for at slå konkurrenterne.

Det kan også hjælpe dig med at lave den rette kunderejse gennem din hjemmeside og dit brand: Informationssøgning, navigering og transaktioner. Dvs. at dine besøgende kan langsomt omdannes fra informationssøgende til betalende kunder.

Godt udført søgeordsanalyse hjælper dig med at: 

  • Tiltrække de rette købere til de rigtige produktsider
  • Tiltrække de rette læsere (informationssøgende), der kan blive til betalende kunder
  • Tiltrække de rette kunder, der søger alternativer til de udbydere, som de overvejer at købe fra

Hvorfor er søgeordsanalyse så vigtig for SEO?

Søgemaskiner som Google er informationshentere, der er bygget omkring søgeord, forespørgsler og andre sætninger skrevet af dens brugere, der skriver specifikke ord for at finde de rette svar og de rette information.

Google har dermed den opgave at forbinde en søgemaskinebruger med det rigtige svar og hjemmeside til vedkommendes forespørgsel, så brugeren er fuldkommen tilfredsstillet. Hvis dette ikke gøres fuldkomment, vil søgemaskiner som Google ikke fuldende deres formål. Det er meget vigtigt at forstå, hvis og når man skal arbejde med SEO.

Så hvis du ser det på en anden måde, så er søgeordsanalyse et skridt i dit SEO-arbejde, hvor du sikrer dig, at du bliver forbundet med de helt rigtige læsere, informationssøgende og især potentielle betalende kunder.

Derfor er søgeordsanalyse og SEO generelt så vigtigt. Det handler om at finde de helt rigtige personer og tiltrække dem ved at finde ud af, hvilke søgeord man skal satse på.

Men det er også ikke kun det, du får ud af det. Et godt udført analyse vil lede dig til nye muligheder og nye idéer. Nye idéer til artikler, sider og andet indhold i din hjemmeside. Og nye muligheder i form af nye relaterede produkter eller ydelser, der kan generere mere indtægt for din virksomhed.

Relateret: Sådan udfører du SEO af blogindlæg

Forbind det med din generelle virksomhedsstrategi

En virksomheds strategi starter med at forstå dens kunder og deres behov:

  • Hvad vil de have?
  • Hvad har de brug for?
  • Hvilke problemløsninger holder dem vågen om natten?
  • Hvad og hvordan kan vi løse disse problemstillinger?

Det er lige præcis det samme du gør med søgeordsanalyse. Du finder ud af, hvad deres problemstillinger er, du finder ud af, hvilke ord, spørgsmål og sætninger de bruger, når de skal lede efter det produkt eller ydelse, som du tilbyder dem.

Derfor er det også vigtigt, at du i din analyse stiller mange af de samme spørgsmål, som du stiller dig selv, når du skal lave din generelle virksomhedsstrategi.

Faktorer, du skal holde øje med

Når du er i gang med at lave din analyse, er der nogle faktorer, du skal holde øje med. Disse faktorer vil hjælpe dig med at finde ud af om et søgeord er det værd at satse på.

Månedlig søgevolumen

søgeordsanalyse månedlig søgningsvolumen
Et eksempel omkring det søgeord denne artikel satser på SEO-mæssigt. Under "Volume" kan du se, hvor mange der søger søgeordet og dens relaterede søgeord og -sætninger fra Danmark.

Månedlig søgevolumen viser dig, hvor mange der søger på specifikke søgeord, -sætninger og spørgsmål månedligt. Det er vigtigt på det punkt, at det viser dig, hvor stor efterspørgslen er og dermed hvor mange du potentielt kan få fat i.

Det skal dog ikke være det eneste punkt, du kigger på, da en stor volumen, og dermed potentiale, ikke nødvendigvis betyder, at det er de rette brugere for din virksomhed.

De øverste resultater med de største volumen er ofte disse som du kan satse på for at skabe opmærksomhed omkring dit brand og din virksomhed. De er som regel ikke de helt rette, hvis du skal have betalende kunder.

De brugere, der leder efter noget mere specifik kan være mere værdifulde for dig i den lange ende. Det handler ikke altid om at have flest hjemmesidebesøgende, men om at have de helt rigtige.

User intent - brugerens hensigt

User intent (eller brugerens hensigt) viser, hvad for et resultat en bruger vil gerne have ved at søge på noget specifikt.

En bruger kan blot være en informationssøgende, det kan være for noget brugbart som til egen research eller blot nysgerrighed, eller så kan vedkommende være en, der leder efter noget specifikt at købe. 

Det skal du have i tankerne, når du skal finde de rette søgeord.

Du kan have den allerbedste hjemmeside omkring en speciel bils historik, men det er uden relevans for en bruger, der gerne vil købe et eksemplar af bilen. Relevans er meget vigtig for Google og for dens brugere og dermed også for dig.

Brugerens hensigt er derfor også vigtigt for dig, fordi du som altid skal ramme de rette personer og ikke prøve at ramme alt og alle, der bruger Google. Det vil skabe masser af unødvendigt arbejde for dig.

Hav altid brugerens hensigt, hvad de vil læse om og hvad de vil købe, i tankerne, når du laver din søgeordsanalyse.

Søgeordets sværhedsgrad

søgeordsanalyse - søgeordets sværhedsgrad
Et søgeords sværhedsgrad, i dette tilfælde for søgeordsanalyse, kan du se under KD, der står for Keyword Difficulty. I dette tilfælde er det 1, der indikerer, at søgeordets sværhedsgrad er lav, da der er lav konkurrence.

En søgeords sværhedsgrad (Keyword Difficulty) fortæller om, hvor svært det er for dig at komme på toppen på et søgeordsresultat på Google. Dvs. hvor svært det bliver for dig at du kan blive nr. 1 på et søgeords resultat på Google.

I vores billedeeksempel står det under KD, hvor sværhedsgraden vurderes fra 0 til 100, hvor 0 er nemmest og 100 sværest.

Det har den relevans for dig, at du kan vurdere om et søgeord er det værd at arbejde for. For jo sværere det er, desto mere skal du arbejde for det, og måske endda finde professionel hjælp for det. Og det er også vigtigt at vide, at jo sværere det er ranke godt på et søgeord, desto længere tid går der, før du kan se de resultater, du gerne vil have for dit arbejde.

Det er derfor meget vigtigt, at du tager søgeordets sværhedsgrad i betragtning i din søgeordsanalyse, når du udfører det.

Sådan udfører du søgeordsanalyse

1. Find idéer til søgeord

Første trin i et søgeordsanalyse er at brainstorme mulige søgeord. Det kan du gøre på flere måder.

Relateret: Sådan finder du nye idéer til blogindlæg

Tænk på din målgruppe

Det hele starter med din målgruppe og hvad din målgruppe vil have fra dig. Tænk på deres behov, deres ønsker og især på deres problemstillinger, som du kan løse for dem.

Start med generelle ord og arbejd dig dybere ind i ordet og relevante ord. 

Tænk på spørgsmål

Find ud af, hvad din målgruppe stiller af spørgsmål omkring de søgeord, du vil arbejde med. Brug Hv-ord:

  • Hvad er en…?
  • Hvad er den bedste…?
  • Hvordan skal jeg…?
  • Hvorfor er det en…?
  • Hvornår skal man…?
  • Hvor er der en…?

Kig på konkurrenterne

Hvad fokuserer dine konkurrenter på? Hvilke søgeord arbejder de mest med? Bare blot ved at kigge på dine konkurrenter, kan du få mange idéer til, hvad skal satse på.

Du kan også få en god idé, hvor dine konkurrenter har mangler og hvor du dermed kan gavne dig selv. For eksempel kan det være at du kan se ud fra din søgeordsanalyse, at dine konkurrenter satser på de forkerte søgeord, så skal du hurtigt satse på de rigtige. Eller så kan du måske også se, at deres indhold i deres tekster og de medier, de bruger, ikke er tilfredsstillende nok, så kan du udføre noget, der er bedre end det.

Men pas på med at du ikke kopierer dem direkte. Kopiering af andres tekster, billeder og andet indhold vil skade dig mere, end det gavner dig.

2. Analysér dine søgeord

Når du har fundet de søgeord, du vil kigge mere på, skal du analysere dem.

Det bliver udført gennem de punkter, vi allerede har været igennem lidt.

Relevans og user intent

Når du kommer i gang med din søgeordsanalyse, skal du først og fremmest undersøge et søgeords relevans for din hjemmeside, produkter/ydelser og virksomhed.  Et søgeord kan have nær relation til dine produkter eller ydelser, men faktisk ikke have intet med dem at gøre alligevel.

Hvis du nu for eksempel sælger computere, men ikke computerskærme, er det ikke det værd at satse på computerskærme som søgeord. Ordet har relation til computere, ja, men hvis du ikke sælger computerskærme, skal du ikke prøve at få dem, der søger efter det, ind på din hjemmeside, da de med høj sandsynlighed ikke kommer til at købe noget i din hjemmeside eller webshop.

Dette kan linkes direkte med user intent, som du læste om længere oppe. User intent i dette tilfælde er at købe en computerskærm, ikke en computer. Det samme er tilfældet for dem, der søger efter reservedele for samme computermodeller, du måske sælger. Deres user intent er ikke at købe en hel computer, men reservedele. Hvis du ikke sælger disse, har søgeordet ikke relevans for dig og din virksomhed.

Vurdér derfor altid først om et søgeord har relevans nok for dig og at de besøgendes user intent er det rette, før at du vil satse på det.

Søgevolumen

Hold godt øje med søgeord, der har færre søgevolumen end de generelle søgeord, du har fundet på. Jo mere specifikt en bruger søger, desto klarere er deres problemstilling. Og dermed kan du være mere sikker på, at det er brugere, der er mere villige til at købe fra din virksomhed.

Vær mere specifik. For eksempel hvis du sælger Ford-biler, skal du ikke blot satse på søgeordet “Ford”, men på de Ford-modeller, du sælger, for eksempel Ford Fiesta eller Ford Kuga.

Men du skal også være sikker på, at der er overhovedet nogle, der søger på de ord, spørgsmål eller sætninger, du vil satse på. Det er uden effekt, hvis du satser på søgeord, der ikke bliver søgt på.

Men her er det også vigtigt, at du kigger på fremtiden. Hvis du for eksempel kan se, at dit produkt eller ydelse er noget, som bliver eftertragtet i fremtiden, kan du stadigvæk satse på søgeord med lave volumen, fordi du er sikker på at det bliver højere i nærmeste fremtid. Nye søgeord bliver skabt hele tiden og deres volumen kan øges meget hurtigt.

Sværhedgrad

Denne del af din søgeordsanalyse er lige så vigtig som de andre punkter i analysen.

Jo højere sværhedsgrad et søgeord har, desto mere og længere tid skal du arbejde for det for at få et godt resultat. Og ikke nok med det, så skal du også arbejde mere få at opretholde en god position, når du har fået det.

Du kan nå til toppen i søgeord, der har lave sværhedsgrad, meget hurtigt. Det er dem, du skal satse på i første omgang, hvis du vil have hurtige resultater.

Dem med høje sværhedsgrad er dem, du skal satse på som en del af din langsigtede strategi. Du skal lave et supergodt blogindlæg, lave mere linkbuilding og gerne lave endnu flere blogindlæg til at “omringe” din oprindelige blogindlæg, så den bliver stærkere, før du får et godt resultat.

Vurdér altid om et søgeords sværhedsgrad er det værd for dig. Hvis der er stort indtjeningspotentiale i et søgeord, der har høj sværhedsgrad, skal du selvfølgelig nøje overveje og planlægge, hvordan du skal komme til tops i søgeordsresultaterne.

Og du skal også satse på søgeord, der har relation til dine produkter eller ydelser og der har lave sværhedsgrad. I den grad. Dem skal du sørge for at satse på som det første, så du kan få hurtige resultater.

Her kan du med din søgeordsanalyse hurtigt få lavet en strategi for din SEO og vælge, hvad der skal satses på her og nu og hvad der eventuelt skal vente til senere.

3. Træf beslutninger og lav en strategi

I sidste trin af din søgeordsanalyse, skal du vælge de søgeord, du vil satse på her og nu, og dem, du vil vente med til senere.

Og måske endnu vigtigere, skal du fravælge de søgeord, som du ikke vil satse på. For det er lige så vigtigt, at du træffer en beslutning om, hvad du ikke skal satse på, da det kan potentielt spare dig for mange arbejdstimer og eventuelt også mange penge.

Online værktøjer til din søgeordsanalyse

Der finders rigtig mange online SEO-værktøj, som du kan bruge til din søgeordsanalyse og til dit generelle SEO-arbejde.

Her får du et par stykker, som du kan gøre brug af her og nu.

Google

Søgeordsanalyse - googles spørgsmålswidget
Når du søger på et søgeord i Google, kan du ofte finde et lille område med spørgsmål, der har relation til det søgeord, du har tastet ind. Disse spørgsmål er de mest spurgte spørgsmål i relation til det søgeord, du har indtastet.

Google i sig selv har mange områder, som du kan gøre brug af din praktiske søgeordsanalyse.

For det første kan du søge på de søgeord, som du vil undersøge på selve Googles søgemaskine. Her kan du for eksempel se dine konkurrenter øverst i søgeordsresultaterne, se hvilke spørgsmål andre stiller oftest i relation til søgeordet og når du scroller helt ned finder du søgeord, der er relateret til det søgeord, du har tastet ind.

Søgeordsanalyse - google keyword planner
Google Ads har en gratis søgeordsanalyseværktøj, du kan bruge i din analyse. Det hedder Keyword Planner og kan findes under Google Ads.

Google har også en helt gratis søgeordsanalyseværktøj, der hedder Google Keyword Planner inde i dets Google Ads-system. Her får du resultater direkte fra Google (deres tal er dog aldrig hel specifikke, men nok til at give dig en god idé om, hvor mange der søger på et specifikt søgeord) og andre relaterede søgeord, der kan inspirere dig til at vælge endnu flere søgeord.

Ahrefs Keyword Generator

Ahrefs Keyword Generator er en af de mest populære søgeordsanalyseværktøjer på markedet. Og med deres gratis version, der er uden begrænsninger omkring, hvor mange gange du må bruge den, når du faktisk meget langt.

Her kan du de punkter, vi har været igennem før: Relaterede søgeord, antal gange søgte hver måned og ikke mindst sværhedsgrad. Og du kan altid vælge en fane, hvor du kan se relaterede spørgsmål, der er stillet omkring søgeordet.

Tast blot det søgeord, du vil analysere, vælg land og eventuelt søgemaskine og tryk på “Find keywords”, så får du dine resultater.

Ahrefs Keyword Generator er ikke et søgeordsanalyseværktøj, du kan undvære i din søgeordsanalyse.

Morningscore.io

morningscore.io

Morningscore.io er et dansk udviklet alt-i-én SEO-maskine. Inde i værktøjet finder du også deres søgeordsanalyseværktøj, der minder lidt om Ahrefs’ version, men med det forskel, at du også kan se, hvor meget det normalt vil koste dig at annoncere på de valgte søgeord pr. klik.

Dermed kan du også vælge de søgeord, der har meget værdi for andre virksomheder, der annoncerer på søgeord, der har relation til de søgeord, du vil satse på.

Relateret: Morningscore – Er det komplette SEO-værktøj godt nok?

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER