Hvad er sales promotion?
Sales promotion er kombinerede salgs- og markedsføringsindsatser, der kan have forskellige delmål, men med en overordnet formål at påvirke salget direkte. Delmålene kan være:
- Få flere forbrugere fra ens marked, der ikke køber dine produkter, til at begynde at købe dem
- Øge loyaliteten hos nuværende forbrugere og skaffe flere loyale kunder
- Holde på loyale kunder gennem belønning
Med sales promotion kan du friste ikke-forbrugerne til at købe dine produkter og dermed gør det muligt for dem fremover at blive ved med at købe produktet.
Du skal også altid arbejde for at holde på dine nuværende kunde. Det kan du gøre igennem sales promotion-indsatser.
(Læs også: PR | Offline marketing)
Kanaler
Alt afhængigt om du er på B2B– eller B2C-sektoren (eller begge) har du specifikke metoder og kanaler, du kan gøre brug af. Listen er generelt set, hvad der bruges mest i hver respektive sektor, så hvis du kan bruge noget, der er fra B2B-sektoren i B2C eller omvendt, så gør det egentlig. Udover sektorerne har du dine sælgere, der kan få incitamenter for at sælge endnu mere.
Med i listen får du, hvordan du kan motivere dem til netop at gøre det.

Fordele og ulemper ved sales promotion

Fordele
Folk elsker gratis prøver, rabatter, tilbud, osv. Det skaber opmærksomhed omkring ens produkter.
Alt det kan få ikke-brugere til at købe dit produkt, hvis de synes at tilbuddet er godt nok. Nye kunder, større omsætning og muligheden for at fastholde disse nye kunder.
Noget tilbud kan også gøre er at det kan få folk til at købe impulsivt uden at rigtigt at tænke over det. Ligesom du nogle gange gør, når du er ved kassen i butikken og tager noget ”billigt”, der står lige ved kassen, selvom varerne ikke er på tilbudspris.
Ulemper
Men hele systemet kan have en begrænset dækning, alt afhængigt af, hvordan du udfører det. Hvis det kun er i butikken, så er det kun dine besøgende kunder, der ser tilbuddene. Så prøv at eksponere det så meget som muligt, så du kan friste så mange som muligt.
En anden ulempe er at de mange tilbud kan få kunderne til at vænne sig til de lavere priser eller ekstra værdi. Det kan have den konsekvens at de bare leder efter laveste pris andre steder end din forretning.
Det kan også irritere kunder på mange måder og i sidste ende få dem til at skifte mærke, butik eller noget tredje. Hvordan, tænker du. Det kan ske at en kunde kommer for sent til et tilbud og bliver irriteret over det, det kan ske at kunderne bliver forvirret, hvis der er for mange tilbud og måske for mange skiftende tilbud.
Der kan være mange ting, som irriterer kunderne, om end det kan være små irritationer, kan det stadig ende med at du mister kunder, for der skal ikke meget til at en forbruger finder en løsning til sin problemstilling et andet sted, især hvis du har mange konkurrenter.