støttende_leder

Vær en støttende leder

En støttende leder i moderne virksomheder er altafgørende for medarbejdernes trivsel.

Medarbejdere, der føler sig overset af ledelsen, er ikke optimalt for virksomheden. Manglende følelse af støtte og anerkendelse fra ledelsen fører tit til manglende motivation hos medarbejderne. Det kan lede til ineffektive medarbejdere, som ikke har nogen tillid til dig. Medarbejder, der ikke har lyst til at arbejde for din virksomhed, men i sidste ende bliver hængende, fordi de måske ikke har en anden mulighed.

Den bedste måde, du kan undgå det på, er at være en støttende leder. Ved at være en støttende leder, motiverer du dine medarbejdere. Du får dermed bedre medarbejdere med lyst til at arbejde for dig og giver dig bedre resultater med højere effektivitet. I sidste ende betyder det også en lykkeligere dig.

Så lad os bare indrømme det: Gammeldags cheftyper er yt, mens en støttende leder er in.

Her får du 6 gode tips til, hvordan du netop kan være det.

Relateret: Sådan skaber du en god virksomhedskultur

1. Lyt til medarbejderne

lyt_til_medarbejderne

Snak med dine medarbejdere tit. Og endnu vigtigere: Lyt til dem. Hvad har de brug for at gøre deres arbejde bedre og nemmere for dem? Er de overbelastet eller endda keder sig pga. manglende opgaver? Hvad kan du selv gøre for dem?

Hvis du kan opfylde deres krav, så gør det, så viser du netop, at deres stemmer er hørt. Men selv hvis du ikke kan opfylde deres krav, så hjælper det også nogle gange, at de bare føler sig hørt. Anerkend deres arbejde og ros dem.

Hvis de synes, at de har gode idéer, der kan udnyttes i virksomheden, så lyt til, hvad de har at sige. Tit vil du få idéer, der kan bruges og kan blive profitable.

Hvis der er sket noget, som gør at du virkelig får lyst til at skælde en medarbejder ud, så lad være. Tag en dyb indånding og vent til du er faldet til ro igen. Så kan du snakke med vedkommende. Snak om vedkommendes gode arbejde først og lyt til hans eller hendes historie først. Oplys det gode arbejde, de har gjort før og nævn, hvad der kunne være blevet gjort bedre for at undgå fejlen. Du får en medarbejder, der føler sig værdsat trods fejlen. I stedet for én, der nu er bange for at lave fejlen igen og dermed nervøs og dermed har større chance for at lave fejlen igen.

2. En støttende leder er ærlig

Ærlighed fører til mange gode ting. Og en af dem er forståelse fra dine medarbejdere. Hvis du ikke er ærlig og dine medarbejdere finder ud af det, så kan du aldrig få deres respekt eller tillid. Med ærlighed kan du sagtens få sure medarbejdere en gang imellem, men du vil stadig have deres tillid i sidste ende.

Hvis du efter at have snakket med dem og fået deres krav, finder ud af, at du ikke kan opfylde dem, så fortæl dem ærligt, hvorfor du ikke kan gøre det. Fortæl dem om deres muligheder. Find andre muligheder sammen med dem.

Hvis en medarbejder kommer med en idé, som du ikke kan bruge, fortæl så lige præcis hvorfor den ikke duer.

Vis gennemsigtighed i virksomheden. Fortæl dine medarbejdere, hvad der sker. De vil meget gerne vide, hvad der sker fra din side af, i stedet for altid går rundt i uvidenhed. Du kan måske endda finde hjælp uventede steder, hvis du gør det.

3. Hold altid, hvad du siger

hold_altid_hvad_du_siger

Det er meget vigtigt for tilliden, hvis du altid holder hvad du siger eller lover. Det er meget nedslående at arbejde for og sammen med en, der sjældent holder ord. Alle har det på den måde, inklusivt dig.

Hvis du alligevel ikke kan holde ord, så vend tilbage til punkt 2. Fortæl helt ærligt, hvorfor du ikke kan holde ord alligevel. Vær åben omkring forholdene. Det sikrer, at medarbejderne får bedste

4. Placer dig selv i medarbejdernes sko

I stedet for altid have fokus på, hvor godt det ville være for virksomheden og dig selv, så hav medarbejderne med i ligningen også, før du træffer beslutninger.

Dine medarbejdere vil værdsætte det meget og blive mere loyale overfor dig, hvis du altid viser, at du også har deres velbehag i tankerne.

Hold dig altid foran og tænk dig frem til fremtidige problemstillinger. Det kan være, at dine medarbejdere kan lide tingene som de er nu, men der kan altid ske ændringer. Prøv altid at regne ud om visse ændringer vil skabe problemer for dine medarbejdere. På den måde viser du omtanke og bliver en fantastisk og støttende leder.

5. Vær en leder

vær_en_leder

Der er stor forskel mellem at være en chef og en leder.

En chef er en, der blot sætter rammer for arbejdet, styrer medarbejderne og giver dem ordrer. En leder derimod inspirerer og fører an. En leder viser medarbejderne, hvordan det skal gøres i stedet for at bare forklare. En leder sætter eksemplet for, hvad han eller hun forventer af medarbejderne.

Hvis du arbejder hårdt, så vil de også arbejde hårdt. Er der arbejde, der skal laves i weekenden? Det bliver meget nemmere for dem, hvis de også ser, at du arbejder sammen med dem i weekenden. Før an, så vil de begynde at se, hvad du kræver af dem.

6. Sig vi og os i stedet for jeg

Det er utroligt, hvad ændring af ordbrug kan gøre. Hvis du bare siger vi og og i stedet for at sige jeg, når du snakker med dine medarbejdere, kan der ske en masse gode ting.

Når du siger jeg, især når det handler om gode ting, der sker i virksomheden, giver du medarbejderne følelsen af at du tager æren for al deres hårde arbejde. Modsat giver du dem en følelse af at de er en del af en enhed, når du siger os eller vi.

Men tag også ansvaret selv, når noget går galt. Sig gerne, at det er dig, der var skylden i det. Selv hvis det ikke er. I sidste ende er det dig, der har hele ansvaret for de ting, der sker. Sig “JEG lavede fejlen”.

Sig jeg, os eller vi i de rigtige tidspunkter, så vil du allerede der føles som en støttende leder for medarbejderne.

Flere artikler

apple_produktflops
Ole Kristiansen

8 Apple produktflops

Apple er en mastodont i techuniverset, men selskabet har også lavet en masse produktflops. Se her en liste over 8 af Apple’s produktflops.

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER