vækstplaner

Vækstplaner i din forretningsplan

Dine vækstplaner vil være afgørende for den fremtidige succes af din virksomhed. De vil også være nogle af de punkter, som dine læsere vil være meget interesserede i. Planerne kan være afgørende for finansieringen af dit projekt.
Du får med denne artikel værktøjer til at kunne skrive sektionen om din virksomheds udvikling og vækst.

Hvis du søger finansiering hos en investor, vil dine vækstplaner for din virksomhed være afgørende. Hvis du ikke har gode planer, ser investoren ingen afkast for sin investering. Hvis du ikke har gode planer, forventer bankrådgiveren ikke, at du kan tilbagebetale dit lån.

Det kan være at du nu allerede har nogle overordnede planer i hovedet eller på skrift. Hvis du ikke har det, så skal du ikke være bekymret. Ved brug af denne artikel får du god mulighed for at tænke over og formulere dine fremtidige planer på skrift. Og sørg endelig for at have dem på skrift. Det gør dine planer håndgribelige end hvis de kun var i dine tanker.

Dine vækstplaner og strategier kan ændres. Du kommer til at vælge, eller har allerede valgt, fremtidige planer, der er mest attraktive for dig i din og din virksomheds nuværende situation. Men vi ved at situationer ændrer sig tit. Det kan ende med, at du finder en bedre mulighed, eller at dine planer bliver umuliggjort af uventede hændelser. Revurdér dine planer og strategier før du realiserer dem.

Vækstplaner kun med det formål at opnå vækst kan ende med at være dårlige planer. Hvis du ikke har fokus på din virksomheds og dine kernekompetencer, kan det paradoksalt ende med at din virksomhed opnår negativ vækst. Tænk på, hvad din virksomhed er god til, før du beslutter dig for, hvordan du vil opnå udvikling og vækst.

(Læs også: Skriv din egen forretningsplan)

Indholdet af Virksomhedens udvikling og vækst

Sektionen har tre vigtige delsektioner. Delsektionerne i din forretningsplans sektion om udvikling og vækst er følgende:

  • Mål
  • Forventet omsætning de næste tre år
  • Vækstplaner

Mål

Hvad er dine overordnede mål?  ”Det store billede” mål?  Dine overordnede mål kan være forskellige områder. Men de skal være understreget overordnede. Undlad andre delmål som antal besøgende på hjemmeside, i butikken, kvartalsvise eller halvårlige mål, positioner på søgemaskiner og lignende på denne sektion.

Dine overordnede mål kan være antal kunder de næste tre år, raten af kundetilfredshed i løbet af de næste år, nye funktioner i virksomheden, image, antal ansatte de næste tre år eller flere, m.m.

Dine mål med antal kunder vil føre til dine forventninger til salget de næste tre år i næste delsektion. Raten af kundetilfredshed kan for nogle føles ligegyldig, men den får stor betydning for din virksomhed. Hvis du har tilfredse kunder, kan du forvente at de vender tilbage. Og de slæber sikkert nye kunder med sig. Vær ambitiøs med din kundetilfredshedsrate og prøv at leve op til det.

Mange butikker udnytter situationen i pakkeleveringsbranchen. Posthusene er stort set væk og flere konkurrerer om at levere webbutikkernes pakker. Det giver plads til at fysiske butikker kan fungere som afhentnings- og afsendelsescentre. Når butikker laver den beslutning, er det en ny funktion, de tager ansvar for. De bliver til butikker med ekstra funktion som mini-posthus.

Andre eksempler med nye funktioner er såsom en kurervirksomhed, der anskaffer lastbiler for at køre store last, en restaurant, der udvider åbningstiderne for at fungere som café.

Image er det indtryk, kunderne har overfor virksomheden. Måske vil du have at dine kunder skal se din virksomhed som den mest ansvarlige overfor miljøet i din branche. Måske som den bedste rent generelt. Mange har et imageønske om at de skal være den bedste virksomhed i branchen, men ikke nødvendigvis den største. Som med dit mål med kundetilfredshedsrate skal du stræbe efter at nå dit mål med det eftertragtede image. 

Forventet omsætning de næste tre år

Din omsætnings vækst er målestok for virksomhedens generelle vækst. Dine forventninger til skal være realistiske og opnåelige. Det er noget, der kan være og er svært at udføre. Du kan gøre det nemmere for dig selv ved at udarbejde dine vækstplaner fra næste delsektion og bruge dem som grundlag for din omsætningsvækst. 

Vækstplaner

Også kaldet vækststrategier. Dine vækstplaner skal være dine instrumenter til at nå dine mål. Dine teoretiske muligheder er, simplificeret, fire forskellige strategier. Markedspenetrering, produktudvikling, markedsudvikling og diversifikation. 

Markedspenetrering

Markedspenetrering betyder, at du har samme produkter og bliver i samme marked. Vækstdelen ligger i at du enten går efter flere kunder på samme marked eller øger forbruget af dine nuværende kunder.

Hvis du går efter flere kunder på samme marked, har du to muligheder. Du kan enten specifikt gå efter dine konkurrenters eksisterende kunder eller satse på potentielle ikke-brugere. Ikke-brugere er forbrugere, der passer til din målgruppe, men er ikke begyndt at købe endnu.

Du kan erobre dine konkurrenters kunder ved øgede markedsførings- og salgsindsatser. Ved at vise, at dit produkt er bedre end konkurrenternes. Ikke-forbrugerne kan du gå efter ved f.eks. at tilbyde lave kampagnepriser eller gratis prøver. 

Produktudvikling

Produktudvikling er, når du satser på at introducere nye produkter på det nuværende marked. Du kan lave produktforbedringer, nye produkter i samme kategori eller nye produkter til samme målgruppe.

Produktforbedringer er når du tilføjer nye egenskaber eller funktioner, der har stor betydning for dine produkter. Nye produkter i samme kategori kan være en helt ny model. Som da Faxe Kondi lavede sin energidrik. Nye produkter til samme målgruppe kan være som, da Nike begyndte at satse på fodboldssko tilbage i 1971, og dermed udvidede deres produktportefølje, der indtil da stort set kun indeholdt løbesko.

Markedsudvikling

Med markedsudvikling satser virksomheder på at erobre andre geografiske områder eller andre segmenter med samme produkter. Geografisk ekspansion kan være, hvis du f.eks. åbner en ny butik i en anden by. Eller satser på et andet land end dit nuværende. Hvis du derimod sælger dit produkt til private, men vil nu satse på erhvervsvirksomheder, udvider du dit marked til et nyt segment.

Diversifikation

Diversifikation bruges til at satse på nye produkter i et nyt marked. Det handler altså om at lave noget, der er anderledes end ens nuværende arbejde. Det kan udføres på ved såkaldt koncentrisk diversifikation og konglomerat diversifikation. Koncentrisk diversifikation sker, når man satser på nye produkter, der kan udføres med nogle af ens kompetencer og kan betegnes som noget, der er i ens hovedbranche. F.eks. når et elektrikerfirma udvider til at det også har en VVS-afdeling inde i firmaet. Konglomerat diversifikation sker, når man satser på noget helt andet end ens branche. F.eks. som A.P. Møller-Mærsk-gruppen, der satsede på olie, mens den var oprindeligt en containerskibsfartsvirksomhed.

Afslutning

Valget af dine vækstplaner kan have stor betydning for din finansieringsmuligheder, og ikke mindst for din virksomheds fremtidige succes. Vælg dine planer med omhu og omtanke. Dine ambitioner kan blive begrænset af din virksomheds størrelse, så vær realistisk med dine planer.

Dine vækstplaner skal være dine instrumenter til at nå dine overordnede mål. Dine mål skal ligeledes være realistiske og opnåelige for din virksomhed. Vær ambitiøs, men hold dine fødder nede på jorden.

Relateret: Skabelon til forretningsplan

Eksterne links

  • Growth-plan.com’s forklaring omkring vækstplaner. (Engelsk) Tryk her
  • Business.com’s version (Engelsk) Tryk her

Flere artikler

offline_marketing
Ole Kristiansen

Offline marketing

Der findes to hovedkategorier indenfor markedsføring: Offline og online. Læs, hvad offline marketing handler om i vores guide.

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER