En virksomhedskultur er alt fra de værdier, der går igennem i virksomheden, attituder, processer, systemer, normer og alt andet, der holder folk inde i organisationen sammen.
En god virksomhedskultur påvirker alle aspekter af en organisation som din virksomhed. Lige fra dine medarbejdere til dine kunder. Og du kan som leder i din virksomhed være altafgørende for, hvordan virksomhedskulturen er.
Virksomhedskulturen i din virksomhed er altafgørende for dine ansattes trivsel såvel som din egen. Hvis du opbygger en god kultur, kan du få forbedret motivation, teamwork og effektivitet hos dine ansatte. Og ikke mindst bliver de ansatte mindre ramt af stress.
Her får du en guide til, hvordan du kan skabe en god virksomhedskultur for dig og alle i virksomheden.
Relateret: Vær en støttende leder
1. Skab et godt idégrundlag for virksomheden
Et idégrundlag indeholder virksomhedens mission, vision og værdier. Med et godt idégrundlag, giver du dine ansatte og kunder et godt indblik på, hvorfor virksomheden eksisterer. Og det bliver noget helt andet, end at det bare er et sted, hvor de ansatte får løn for at skaffe det penge hos kunderne, der også vil kunne skabe en god relation til virksomhedens eksistensgrundlag.
Et godt idégrundlag skaber et fælles formål for alle sammen. En undersøgelse lavet af Deloitte viste, at medarbejdere, der føler at hele organisationen har et stort følelse af formål, har langt større tiltro til virksomheden, end dem, der føler det modsatte.
Relateret: Din virksomheds idégrundlag
2. Lav fælles mål for alle
Hav generelle mål for hele virksomheden og de forskellige afdelinger, hvis de findes. Det kan være hvad som helst. Gode, spændende og fælles mål kan bringe medarbejderne tættere på hinanden, fordi disse mål giver dem en følelse af samhørighed og medejerskab.
3. Skab lighed mellem alle
Ja, der skal være afdelingsledere, marketingledere, osv. Lighed mellem alle ekskluderer ikke et hierarki. Det handler mere om at alle skal have samme muligheder. Alle skal have mulighed for at blive hørt. Skab lige muligheder for alle i virksomheden i forhold til personlig vækst og udvikling. Giv dem mulighed for at blive forfremmet i hver deres områder eller også mellem de forskellige områder.
Relateret: 5 sjove måder at motivere dine ansatte på
4. Vær en god leder og lyt til dem
Det er så, så vigtigt, at alle føler sig hørt. Tag en snak med hver enkelt af dine medarbejdere og hør, hvad de har at sige. Nogle gang har de bare brug for at der er nogen, der lytter til dem. Især dig, der er lederen. Et team, der ikke føler sig lyttet til af ledelsen, kan hurtigt blive utilfreds. Hvis de har brug for flere værktøjer, der kan hjælpe dem med at arbejde bedre, så giv dem hvad de har brug for, hvis der er plads til det i budgettet.
Hvis der ikke er, vær ærlig. Ærlighed når langt. Lad være med at love noget, du ikke kan holde, det skaber kun et dårligt arbejdsmiljø og utilfredse medarbejdere.
5. Opfordr til teamwork
Der er nogle, der trives bedst, når de arbejder sammen med andre. Giv dem mulighed for at arbejde sammen om en opgave eller to, hvis det er muligt. Giv dem frihed til at kunne bestemme, hvordan de udfører deres arbejdsopgaver sammen. Du kan nemt blive overrasket over effektiviteten og opfindsomheden i nye teams. Men husk kun at opfordre til det og ikke tvinge folk, der trives bedst alene, til at arbejde sammen med andre.
Relateret: Hav det sjovt på arbejdet igen