Iværksætternes online magasin og blog
kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Kunder fra helvede #4

Kunder fra Helvede-serien indeholder kundehistorier fra “Clients from Hell“-siden.

Relateret: Kunder fra helvede #3

Det er ikke sådan tid fungerer

Kunden: Vi skal have ændret denne plakat. Du behøver ikke opfinde noget helt nyt, bare ændr lidt i farverne. Kan du have det klart senest kl. 17?

Mig: Intet problem. Jeg har tid nu, så jeg kigger på det straks.

Jeg lavede ændringer i farverne, lidt i layoutet og visuelle effekterne. Færdigt arbejde og sendt videre til kunden halv to.

Halv fem fik jeg dette svar:

Kunden: Jeg elsker det, lige præcis, hvad jeg ville have! Men vi tænker, at vi vil gerne redesigne det hele nu. Gør det noget?

Mig: Intet problem! Hvornår får I brug for det?

Kunden: Vi har stadig brug for det kl. 17.

Skær ned i budgettet = Skær ned i funktioner

Kunden: Jeg har snakket med økonomiafdelingen og vil bare fortælle dig i god tid at vi bliver nødt til at skære ned i budgettet for dette projekt.

Mig: Okay, det er fint. Hvilke funktioner er du så villig til at skære ned på?

Kunden: Er det nødvendigt at skære ned på det? Er der ikke en måde at skære ned på budgettet uden at skære ned på funktionerne?

WordPress.docx

Mig: Baseret på, hvad du beskrev, foreslår jeg en WordPress-side for din virksomhed.

Kunden: Jeg ved ikke rigtig…

Mig: Hvad tænker du?

Kunden: Er du sikker på at du kan lave en ordentlig hjemmeside bare på Word (Word som i Microsoft Office)?

Kan du gøre ham sort?

Mig: Her er billederne fra i går.

Kunden: Flotte billeder. Jeg kan lide det her med manden med ryggen til. Kan du vende det, så vi kan se hans ansigt og ikke hans baghoved?

Mig: Vil du have mig til at vende ham i billedet, så vi kan se hans ansigt?

Kunden: Ja, og måske gøre ham sort. Har du Photoshop?

Der var engang… hvor det stadig var tyveri

Kunden: Jeg ved godt, at vi ikke må bruge Disney-karakterer på grund af copyright.

Mig: Du aner ikke, hvor mange gange jeg faktisk får disse forespørgsler hver dag.

Kunden: Det ved jeg godt, folk ved bare ikke at man ikke kan komme af sted med sådanne ting. Lad os bruge Shrek!

Et gammelt syn på kønsroller

Jeg er en kvinde og modedesigner. Jeg laver unikke kjoler mest til brug til fester og bryllupper.

Mig: Så, her er mit tilbud til festkjolen, vi snakkede om sidste uge.

Kunden: Tak… Jeg kan forstå linjerne for stoffet og andet materiale, men hvad handler dette linje om?

Mig: Det er for mit arbejde med designet og tidsbruget, der er nødvendigt for at sy kjolen.

Kunden: Det kan jeg ikke forstå. Hvordan kommer du frem til det beløb?

Mig: Baseret på vores indledende samtale og det indledede design. Jeg estimerede et X antal timers arbejde.

Kunden: Kræver du penge for at tegne designet?

Mig: Ja.

Kunden: Det forstår jeg ikke. Tjener din mand ikke nok penge?

#LavAltidKontrakter

Jeg arbejder med at skrive e-bøger, der skal læses af kundernes kunder, for B2B-techvirksomheder. Som en del af kontrakterne, jeg indgår med mine kunder, skal jeg lave to revisioner efter første udkast er leveret. Jeg havde sendt første udkast af e-bogen og nu ville kunden have lavet ændringer. Han fik noget feedback fra nogle andre I hans virksomhed, så var vi i runde 2.

Mig: Det vil være mig en glæde at lave ændringerne. I skal dog huske, at vi er på vej mod runde 2 af revisionerne, så før jeg kommer i gang med disse ændringer, vil jeg gerne sikre mig, at det er det og ikke mere. Ellers bliver jeg nødt til at opkræve pr. påbegyndt time som det står på kontrakten.

Kunden: Okay. Husk at sørge for at bruge hashtags på e-bogens titel.

Mig: Jeg foreslår kraftigt, at I ikke gør det. Hashtags bruges primært på sociale medier for at kategorisere indlæg, men er aldrig brugt på e-bøger. Det ser ikke professionelt ud.

Husk, at denne virksomhed er en B2B-virksomhed.

Kunden: Brug dem alligevel.

En dyb indånding og så gjorde jeg som jeg blev bedt om. Selvfølgelig kom kunden tilbage med nye ændringer. På dette tidspunkt var vi nu på runde 3.

Mig: Jeg laver gerne de nye ændringer til X pris per time.

Kunden: HVAD? Det var ikke en del af vores aftale!

Mig: Det star på kontrakten, som du skrev under på.

Kunden: Fint, vi gør det hele selv.

Mig: Helt i orden, jeg sender jer en faktura for opgaven.

Kunden: Kom nu, tror du virkelig, at du fortjener at blive betalt?

Mig: Ifølge kontrakten har jeg mødt alle mine forpligtelser. Jeg er ret sikker på at en dommer ville være enig med mig, at jeg fortjener at blive betalt.

 Checken ankom syv dage efter jeg sendte fakturaen. Moralen: Skriv altid en kontrakt med dine kunder og nævn altid ”brud i kontrakten” og ”søgsmål”, når du snakker med besværlige kunder.

Superdyr T-shirt design enhver kunne lave

Jeg blev kontaktet af en on-and-off-kunde, der ville have at jeg skulle designe T-shirt til deres årlige brystkræft-indsamling.

Kunden: Vi har ikke brugt dig i noget tid, siden vores T-shirtprinterfyr laver al vores designarbejde gratis, men de T-shirts, du lavede sidste år, var kæmpe succeser og fyren, der normalt laver vores designs, siger, at dit arbejde er på et helt andet niveau, så vi vil meget gerne have at du laver noget helt unikt denne gang.

Jeg sendte dem et iøjnefaldende, monokrom og vintage-tatoveringsinspireret design, der passede ind i deres budskab om kræftdræbende krigerkvinder og det indledende designmøde.

Kunden: Det er perfekt! Du bragte simpelthen alt, hvad vi har tænkt på, til live! Det her er seriøst fantastisk! Kan du putte logen på bagsiden af t-shirten?

Jeg byttede farverne på forsiden og bagsiden om for at få farvetonerne til at passe til hinanden, tilføjede Kræftsløjfen og sendte det til dem.

Kunden: Ved eftertanke, elskede vi virkelig vores logo på bagsiden så meget at vi tænker, at DEN skal være på forsiden. Kan du simplificere designet på forsiden og putte det på bagsiden i stedet for?


Jeg lykkedes med at simplificere forsidedesignet til noget, der gik i hak med designsjælet og puttede det på bagsiden. Jeg var ikke henrykt, men hvad kunne jeg gøre.  

Kunden: Vi skiftede mening igen, undskyld. Kan vi putte logoen tilbage til bagsiden igen, tilføje flere kræftsløjfer og putte en stor brystkræftsløjfe på forsiden af t-shirten med noget tekst om brystkræft og vores navn? Vi vil meget gerne have at hele designet skal være supersimpelt. Tak!Det endte med at de betalte for tre separate design og gik med den ultra-generiske t-shirt, som deres printerfyr kunne have lavet gratis. Jeg blev betalt, men jeg er stadig bitter.

Altid på den højre side

Jeg har i over 20 år designet skilte og hver få måneder går jeg igennem dette scenarie med en kunde:

Kunden: Skiltet skal være dobbeltsidet med pile, der peger til højre side.

Mig: Du har brug for pile, der begge peger til den højre side?

Kunden: Ja.

Mig: Du indser vel, at hvis vi lavet et skilt med pile, der peger til højre side på begge sider, så vil nogle af dine kunder, der kommer fra den ene side af vejen dreje til den forkerte side, ikke?

Kunden: Nej, vi er på højre side.

Mig: Jeg er klar over I er lokaliseret på den højre side, når man kører fra den ene side af vejen, men fra modsatte retning skal den ene pil pege mod venstre.

Kunden: Nej, vi er altid på den højre side.

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine