Iværksætternes online magasin og blog
Sådan finder du nye idéer til blogindlæg
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Sådan finder du nye idéer til blogindlæg

Konstant opfindelse af nye idéer til blogindlæg er en svær opgave. Kender du ikke det? Du har en fantastisk idé til en blog, måske til din virksomhed, men selve idéerne til blogindlæg er fantastisk svære at finde.

Men hvad hvis jeg fortæller dig, at du kan finde på 50-100 idéer, hvis ikke flere, til blogindlæg i dag? Du har nok svært at tro på det, især hvis du rigtig sidder fast og der er ingen nye idéer overhovedet til blogindlæg, der skal på din blog.

Der findes metoder til at finde nye idéer. Faktisk er der mange. Og her i denne artikel, som jeg fandt på, da jeg havde en tørkeperiode i uden nye idéer, får du 7 af disse metoder.

Jeg håber, at du kan bruge disse metoder til at finde på noget nyt og skabe fantastisk indhold til din blog.

Men først kigger vi lige på to ting, du skal have fokus på for at skabe fantastisk indhold.

Relateret: Patrick T. Rasmussen: Sådan kommer du i gang med Content Marketing

Hav fokus på din niche og på at skabe værdi

Du skal ikke kun skrive om dit produkt eller ydelse. Især hvis du har en ny virksomhed, for så kender din målgruppe ikke til dine produkter eller ydelser endnu. Fokuser i stedet på at skabe værdi for dine læsere. Hvordan skaber du så værdi for dine læsere? Tænk på deres problemstillinger.

For eksempel har jeg skrevet til bloggere, der har svært ved at finde på nyt indhold til deres blogge. Det er en reel problemstilling. Og den problemstilling løser jeg ved at komme med gode forslag til, hvordan de finder nye idéer. Det er værdiskabelse.

Det er også vigtigt, at du holder fokus på din egen lille niche. Og det er det, fordi hvis du begynder at skrive om alt andet end din egen niche, bliver hele konceptet forvirrende for dine læsere. Og det bliver også svært for dig at få læsere, som du gerne vil have fat i. Hvis du for eksempel sælger maling og begynder at skrive om fodboldtaktikker, så giver det ikke rigtig mening. Men det gør det, hvis du for eksempel skriver et blogindlæg om at male fodbolde.

Så gør dit bedste for at finde idéer, der er relevante for dine kunder og handler om deres problemstillinger, så får du fat i de rigtige læsere og gerne trofaste læsere, der ender med at købe hos dig.

Relateret: Content Marketing | Er det noget, du skal satse på?

Sådan finder du nye idéer til blogindlæg

1. Kig i dine konkurrenters blogge

Nej, der er ikke noget galt i det, fordi mit forslag indebærer, at du slet ikke skal kopiere noget som helst.

Kig i stedet for, hvad de har gjort godt og hvad de kunne have gjort bedre. I hver eneste blogindlæg. Hav fokus på, hvad de ikke har gjort godt. Hvad mangler de at dække, som du er sikker på, at du kan forklare til dine læsere? Har de indhold, der har stort potentiale (tænk antal søgninger på Google), men som ikke rigtig hjælper læserne med deres problemstillinger?

2. Kig i udenlandske blogge

Kig i udenlandske blogge i de sprog, som du kan forstå. Hvis du er god til engelsk, burde der være et hav af blogge, der dækker din niche, fra USA og England.

I disse blogge kan du få masser af inspiration til, hvad du skal skrive om. Ofte også emner, som ikke rigtig findes i danske blogge.

Og husk endnu engang: Lad være med at kopiere direkte, men skriv dine egne tekster og brug egne ord.

3. Brug online værktøjer

Der findes mange online værktøjer, du kan bruge til at finde nye idéer til blogindlæg.

Prøv for eksempel Ahref’s gratis Keyword Generator. Med det værktøj kan du taste et søgeord ind og se, hvor mange gange den bliver søgt på hver måned og relaterede søgeord. Og ikke mindst, hvor svært det er at ranke på de enkelte søgeord.
Hvis jeg for eksempel taster ordet ”blogindlæg” ind og vælger Denmark og søger, finder jeg ud af at søgeordet bliver søgt 3.100 gange om måden. Men det bedste ved det er de relaterede søgeord. Næstmest søgte er for eksempel ”blogindlæg layout”, der bliver søgt 1.300 gange om måneden. Og det næste er ”blogindlæg eksempel” med 800 søgninger om måneden. Osv. Der kan du finde en masse idéer.

Andre værktøjer kan være Morningscore, hvis du har en, der har Søgeordsanalyse, eller Ubersuggest, hvor du kan taste din hjemmeside ind og se, hvem dine konkurrenter er, hvor godt de ranker, hvad dine søgeord er og hvordan de ranker og kommer med forslag til nye idéer.

Et andet godt værktøj er Answer The Public, der viser, hvilke spørgsmål der bliver stillet ved specifikke søgeord.
Der findes mange flere online værktøjer, du kan bruge. Og de indeholder masser af gode idéer.

Et værktøj, som mange tit glemmer, er Google selv. Søg et ord, som du gerne vil skrive om, så får du resultaterne. Hvilke sider og blogindlæg ranker bedst? Kan du gøre det bedre end dem? Og ikke nok med det, kan du nederst på siden finde relaterede søgeord og ofte kan du øverst finde en lille sektion, hvor der står ”Folk spørger også om”.

4. Kig i relevante bøger

Bøger indeholder svar til en hel del spørgsmål. De kan også have svar til dine spørgsmål og problemstillinger.

Selv bare ved at skimme hurtigt i relevante bøgers indholdsfortegnelser, kan du få en del idéer. Overskrifter har så meget underliggende indhold, der kan give dig masser inspiration.

5. Brug sociale medier

Især Facebook- og LinkedIn-grupper. Hvis du kan finde relevante grupper, hvor fok stiller forskellige spørgsmål og søger hjælp, kan du finde en masse nye idéer. I disse grupper kan du se daglige opslag, hvor forskellige personer kommer med deres problemstillinger.

Disse problemstillinger kan du med fordel omdanne til blogindlæg. Og derefter kan du også dele blogindlæggene direkte i disse grupper, når disse problemstillinger dukker op igen. Smart!

6. Læs dine egne blogindlæg

Du har måske ikke indset det endnu, men hvis du bare har nogle få blogindlæg i din blog, kan du allerede nu finde masser af nye idéer til nyt indhold.

Lad os se på et eksempel. Lad os bruge denne artikel. Jeg kan allerede nu finde idéer til nye blogindlæg bare ved at kigge på ovenstående. Lad os tage første punkt, ”Kig i dine konkurrenters blogge”. Jeg har egentlig ikke skrevet så meget der, men jeg kunne have uddybet meget mere og måske kommet med rigtige eksempler og en bedre vejledning. Det kunne blive til et blogindlæg.

Eller kig på punkt 3. Jeg kunne skrive specifikt om, hvordan man skal bruge Ahref’s Keyword Researcher og hvordan man finder idéer der. Eller skrive et mere generelt blogindlæg og skrive om, hvordan du bruger online værktøjer til at finde nye idéer og tage et online værktøj ad gangen på en meget mere uddybende måde.

Ja, der er mange ting, du kan finde i dine egne blogindlæg. Og det kan kun gavne din SEO på din hjemmeside. For der er noget, der hedder Content Pillar, der handler om, at et blogindlæg er et flagskib indenfor din blog. Og det Content Pillar skal så være underbygget med en masse blogindlæg, der går et eller flere niveauer ned og uddyber endnu mere. Det hjælper ikke kun på din Content Pillars ranking, men også hele siden og de enkelte associerede indlæg.

7. Snak direkte med dine kunder

Den allerbedste metode til at blive i din niche og løse dine kunders problemstillinger, er ved at snakke med dem.

Spørg dine kunder, hvad deres største problemstillinger er i dit område. Lav undersøgelser med spørgeskemaer, hvor du spørger dem direkte om disse problemstillinger. Spørg dem de helt rigtige spørgsmål, så du får de helt rigtige svar. De rigtige svar vil lede dig til fantastiske blogindlæg, der får en masse læsere.

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine