Iværksætternes online magasin og blog
reddede_virksomhed
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Et enkelt Facebook-opslag fra Mads reddede Liza’s virksomhed

I starten af februarmåned, den 4. februar for at være specifik, gik Mads Qwist ind i Liza Stuhr Søby’s renseri, Hillerød Rens og Vask, for at få renset noget tøj. Et besøg, der skulle blive redningen for virksomheden.

Liza åbnede sit renseri allerede i 2008 og det kørte fint indtil coronapandemien kom til. Langsomt men sikkert begyndte kunderne at forsvinde. Det skulle senere vise sig, at de fleste faste kunder blot troede, at hendes renseri holdt lukket på grund af corona, hvilket hun ikke gjorde.

Renserier er ikke omfattet af regeringens hjælpepakker for virksomheder. Dermed var Liza nødt til at bruge sin opsparing til at holde virksomheden kørende. Det var en hård omgang, der fik Liza til at begynde at overveje at lukke renseriet og finde et fast arbejde et andet sted i stedet for. 

(Læs også: Even Ramsland: Med hjertet på rette sted)

Besøget

Og hun var meget tæt på at træffe den endelige beslutningen, inden et spørgsmål fra Mads viste sig til at skulle ændre det hele til det bedre.

“Jeg spørger Liza: “Hey, hvordan har du det og hvordan ser det her ud for dig?” Også brød hun sammen”, sagde Mads i Go’ morgen Danmark.

Liza fortalte Mads om virksomhedens situation og om sine overvejelser. Og det gjorde et stort indtryk på ham. Så meget at han satte sig til tasterne på Facebook.

Kort efter fik Liza en opringning af sin datter, der havde set opslaget, og spurgte sin mor om hun vidste, at der var blevet lavet et opslag om hende på Facebook.

Ifølge et efterfølgende opslag på Facebook skrevet af Mads, blev opslaget liket mere end 700 gange på tværs af andre profiler og blev delt mere end 500 gange. Med andre ord gik opslaget viralt.

Allerede dagen efter begyndte kunderne at komme.

“Jeg tror, at min omsætning steg 20 procent. Folk væltede ind og kom med favnen fuld af tøj. Og det skulle bare renses”, sagde Liza i interviewet med Go’ morgen Danmark.

En vigtig lektion fra oplevelsen

“Det bekræfter mig i noget, som vi måske lidt glemmer i en travl tid og måske også i sådan en coronakrise, at mange af os, vi kommer til at fokusere på det, der sker hjemme hos og vores egen lille andedam. Hvor det her ene opslag fra mig, som tog måske et kvarter at skrive, det vækkede så mange andre mennesker. Og jeg synes, at vi skal huske på, at vi er forbundet,” sagde Mads yderligere i interviewet.

En taknemmelig Liza

“Jeg kan se lysere på tingene nu. Nu prøver jeg at tage en dag af gangen og se fremad, og det har hjulpet helt utroligt at føle mig værdsat. Jeg er så taknemmelig for, at Mads lavede det opslag, og for alle de kunder der har givet mig opbakning og

støttende kommentarer”, sagde Liza til TV2 Lorry.

Overfor Startup Magazin sagde Liza yderligere, “at det stadigvæk går rigtigt godt”.

Har du en lignende historie du vil dele med Startup Magazine?

Kunder fra himlen-sektionen skal gerne blive et fast indlæg i på Startup Magazine.
Vi har brug for flere folk som Mads og vi har brug for at læse positive historier som hans og Liza’s. Det kan kun gøres, hvis læsere som dig deler deres historier med Startup Magazine, der så kan skrive en historie om det.  Send din historie til
[email protected]

Facebook kommentarer

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Ole Kristiansen

Kunder fra helvede

Kunder fra helvede-historierne er taget fra Clients from Hell-websiden, hvor du kan læse mange flere korte historier om forfærdelige kunder. Har du din egen Kunder

Læs artiklen »
Startup Magazine