omdan din virksomhed til en franchise

Omdan din virksomhed til en franchise

Stort set lige meget, hvilken branche din virksomhed opererer i, kan du omdanne den til en franchise.

De fleste tænker McDonald’s, Sunset Boulevard og Burger King, når de tænker franchise. Og de er rimeligt gode eksempler. Men problemet er, at de fleste tænker, at franchises er begrænset til disse slags selskaber. Det gør det overhovedet ikke.

Der findes mange andre eksempler af franchises. Mulighederne er rigtig mange. Tænk Søstrene Grene. De er også en franchise. 7-eleven. Også en franchise. Botex, AUBO, BoConcept, Superdry, Kjærstrup. Alle er franchises.

Og der er mange flere større og mindre franchises. Og din virksomhed kan også blive en franchise, hvis du vil. Du skal bare lige opfylde et par ting, så du kan omdanne den til det.

Relateret: Franchise | Fuldkommen guide til franchising

Er din virksomhed klar til at blive til en franchise?

Du kan undersøge og finde ud af, om din virksomhed er klar til at blive omdannet til en franchise. Lad os kigge på dem her.

Er din virksomhed profitabel?

Det er det første og allervigtigste punkt. Tjener din virksomhed gode penge? Det er den vigtigste test. Hvis din virksomhed ikke har den rette koncept til at tjene gode penge, kan du ikke overbevise nogen til at blive til franchisetagere.

For at du skal kunne omdanne din virksomhed til en franchise, er du nødt til at have profitabilitet.

Har din virksomhed et godt brand?

Og her mener jeg ikke kun det visuelle, selvom det også er et vigtigt punkt. Her tænker jeg også på, hvordan kunderne generelt opfatter din virksomhed. Kan de lide hele virksomheden som en helhed? Har din virksomhed et godt ry?

Et godt brand tiltrækker kunder, men også franchisetagere. For du skal nemlig ikke kun sælge dine produkter til dine kunder, du skal også sælge din franchise til muliger franchisetagere.

Har du kapaciteten til at kunne yde support til franchisetagerne?

Dine franchisetagere kommer til at forvente support fra din virksomhed. Hvis du sælger produkter, skal du kunne levere, hvad de har brug for, selv hvis det er fra et fjernlager. En aftale kan også indebære, at moderselskabet, altså din del, skal udføre markedsføring for alle frachisene. Og at du udfører administions- og økonomiområderne for dem.

Du skal have kapaciteten for at hjælpe dine franchisetagere med, hvad de har brug for. Oftest skal du gøre så meget for dem, at de kun skal fokusere på salg.

Hvis du ikke kan yde dem den nødvendige support hele tiden, får du svært ved at overbevise nogen til at blive en del af din franchise.

Har din virksomhed et simpelt koncept?

Konceptet skal være simpelt nok til at alle kan være med. Det skal være simpelt nok til at franchisetagerne kan gøre det samme som du gør uden misforståelser. Hvis det ikke er simpelt nok, kan du ende med at have mange varianter af, hvad din koncept går ud på. Og det vil forvirre kunderne.

For hvis kunderne ikke får det samme i din butik som de får i en franchisetagers butik, kan du ikke forvente at have loyale kunder overalt.

Sådan omdanner du din virksomhed til en franchise

Planlæg din vej til en franchise

Du skal have en helt klar plan for, hvordan du vil omdanne din virksomhed til en franchise. Kig på spørgsmålene overfor. Kan du svare ja til dem alle? Hvor kan du gøre det endnu bedre, så din virksomhed bliver klar til at blive omdannet til en franchise? Skriv en forretningsplan, hvor du beskriver din nuværende virksomhed. Find huller, find steder, hvor der er plads til forbedring.

Husk også at lave mål og lave strategisk planlægning. Skal du finde franchisetagere lokalt, regionalt, nationalt eller internationalt? Hvor mange franchisetagere skal du have lavet aftaler med indenfor et år? Hvad med det næste år og det næste igen? Hvordan vil du sælge idéen til andre? Hvordan finder du dem?

Hav en helt klar plan for, hvordan du kommer frem til det ønskede punkt indenfor den ønskede tidsperiode.

Gør det profitabelt for begge parter

At du ejer franchisen, betyder ikke at det er dig, der skal have al den profit, dine franchisetagere laver. Du skal se dem som individuelle iværksættere med deres egne virksomheder. Deres profit skal være stort nok til at du kan overtale dem til at åbne deres egne versioner af din virksomhed.

Men det skal også i høj grad være profitabelt nok for dig og din virksomhed. Hvor meget support kommer du til at yde dem, kommer til at have stor indflydelse på, hvor meget du kan tage fra dem. Tænk på, at det er en ydelse, du yder for dine franchisetagere, og at de er dine kunder. Kunder, som du selvfølgelig kan rette, hvis de ikke følger dit koncept, hvor de så derfor står til ansvar for dig. Men stadigvæk kunder.

Find den balance, hvor både franchisetagerne og din virksomhed får nok profit til at begge dele kan være glade for samarbejdet.

Gå ud og find franchisetagere

De findes overalt. Du skal bare lede de rette steder og kommunikere med dem på den rette måde. De kender måske ikke din virksomhed og din koncept endnu, men du kan fortælle om den og overtale dem til at blive til franchisetagere.

Du skal ikke forvente at de bare kommer og dukker op fra dag et. I starten er det din opgave at tage ud og finde dem. Når du så er blevet stor nok, vil de begynde at komme til dig af sig selv.

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER