Iværksætternes online magasin og blog
sponsorater

Sponsorater | Offline marketing

Hvad er sponsorater?

Ved sponsorater giver en virksomhed penge eller en ydelse til private personer (helst kendte; sportsfolk, skuespillere, o.l.) og organisationer, som kan være kulturarrangementsorganisationer, nonprofitorganisationer, idrætsklubber, osv., til gengæld for at den sponsorerede part reklamerer for sponsoren på en eller anden måde og art.

(Læs også: Offline marketing)

CSR

Når en virksomhed sponsorerer et godt formål, bliver det kaldt for et CSR (Corporate Social Responsibility; på dansk virksomhedens sociale ansvar). Et koncept, der dækker over kulturelle, sociale og miljømæssige formål.

Formålet med sponsorater og CSR

Formålet er altid det samme: Få mere eksponering, helst på den rigtig gode måde. Og med sponsorering er det tit god PR, som virksomheden prøver at sikre. Et sponsorat kan aftales frit mellem partnerne, så den sponsorerede part kan være forpligtet til en del ting, f.eks. give sponsoren omtale, bruge dens logo på tøj eller hænge bannere op, osv.

Hvem kan bruge denne form for marketing?

Sponsorater er ikke kun for store virksomheder. De findes i alle slags størrelser. Selv små virksomheder som din kan blive sponsor for et par tusinde kroner.

Du vil sikkert opleve at organisationer kontakter dig med henblik på at gøre din virksomhed til en sponsor for deres organisation, når du har startet og registreret din drømmevirksomhed. Om du så er reklamebeskyttet eller ej. (Hold op med at ringe til mig EfB, jeg har sagt pænt nej tak!) Deres største salgsargumenter er at du netop kan opnå eksponering. Jo større beløb, desto mere eksponering.

Du kan ikke undgå at se sponsorer, hvor end du går. Sponsorater kan nemlig være meget stærke, da de går direkte efter vores følelser. Begynder du at bruge det mærke, som sponsorerer din favoritfodboldklubs hovedsponsor, som man altid kan se på maven af fodboldspillerne? Ja, så har de ramt rigtigt. Går du efter virksomheder, der støtter gode formål? Der er rigtigt mange, der gør, og det ved virksomhederne, især de store.

I vore dage er det nemt at opleve shitstorme, hvis man som stor virksomhed ikke støtter eller hjælper til med at holde CO2-udledningen nede. Man kan undgå dem med egne tiltag, men hvis man vil tilbedes af miljøaktivister for eksempel, skal man direkte støtte formålet igennem sponsorater.

Fordele og ulemper ved sponsorater

sponsorater_fordele_og_ulemper

Fordele

Sponsorering er en rigtig god kommunikationskanal til at brande virksomheder. En position som sponsor bliver generelt set som et godt gøremål, fordi sponsoren hjælper en organisation, person eller et event med at opnå dens mål.

Som sponsor får du også potentielle kunder til at se din logo om og om igen, udover dine andre markedsføringsindsatser, og på den måde gør det nemmere for dem at huske din virksomhed næste gang de tænker på en løsning til deres problemstilling, som du kan løse for dem.

Hvis du har 100 procent styr på din målgruppe og ved lige præcis, hvor du kan finde dem, er sponsorering rigtig god til at målrette (targeting) dine indsatser direkte på din målgruppe. Forestil dig at din målgruppe er kvinder på 20-25 år og der er en event på vej til lige den målgruppe. Det kan simpelthen ikke blive bedre for dig, hvis du har råd til at blive sponsor for omtalte event. Så får du direkte eksponering lige præcis for den målgruppe, du vil have fat i. Tænk på andre eksempler som du selv ser hver dag, men måske ikke altid lægger mærke til.

Hvis du vælger lige det rette sponsorat, om det er en organisation, person eller event, så kan linket mellem dig og den anden part skabe en rigtig god association overfor din målgruppe. Målgruppen kan se dig som helten, som hjælper eller endda redder deres hjertesag.

Ulemper

På den anden side, som så mange andre kommunikationskanaler, kan det være svært at måle effekten af ens sponsoreringsindsats. Det er ikke alle, der kommer til at fortælle dig, at de køber hos dig, fordi din virksomhed er sponsor. Du kan aldrig være sikker på, hvor meget mere du har solgt for ved at være sponsor, hvis indsatsen overhovedet har nogen effekt. For det kan også sagtens være at dit sponsorat slet ikke får nogen effekt. Især hvis du ikke har lavet dit arbejde med at finde ud af, hvem præcis din målgruppe er.

En anden ting er også, at du ikke kontrollerer det eller den, du sponsorerer. Organisationen eller personen kan sagtens ende med at gøre noget, som stiller din virksomhed i et dårligt lys i sidste ende.

Eller det kan også ende med at du sponsorerer noget, som din målgruppe og kunder ikke billiger. I det tilfælde skal du passe på med at sponsorere noget, som du personligt støtter, for det kan ende med at du mister mange kunder på det.

Flere artikler

Startup Magazine