offline_marketing

Offline marketing

Hvad er offline marketing?

Offline marketing er markedsføring, der har intet eller meget lidt med internettet at gøre. Altså modstykket til online marketing, der overvejende har med internettet at gøre. 

Offline marketing bliver også kaldt for traditionel markedsføring.

Det er stadig en kategori som på mange måder er vigtig at indlemme i ens virksomheds markedsføring. Alt afhængigt af, hvad for en virksomhed man driver. Der findes virksomheder, der er udelukkende online, som ikke har brug for offline markedsføring og klarer sig fint uden. Men der findes også virksomheder, der klarer sig bedre med en blanding af både offline og online marketing i marketingmixet.

(Læs også: Online Marketing | Hvad er det og hvad er kanalerne?)

Offline marketingkanaler

De overordnede offline markedsføringskanaler er:

(Tryk på markedsføringskanalerne for at læse mere om dem)

Personlighedsraten

Kommunikationstypen og personlighedsraten af offline kommunikationsformer er anderledes, som du kan se på billedet.

offline_marketing_personligehedsrate

Som du kan se, så bliver det gradvist mere ikke-personligt jo længere vi bevæger os mod venstre og samtidigt kommer vi dybere ind i massekommunikation, som jo er ret ikke personligt, da reklamer, der er rettet mod mange på samme tid, slet ikke er personlige. Og det modsatte gælder den anden vej. Jo længere vi bevæger os hen mod højre, desto mere personligt bliver det også kommer vi dybere ind på målrettet kommunikation.

Prismæssigt kan vi dog ikke lave samme system som med personlighedsraten og kommunikationsformen. De fleste vil nok tænke at det er dyrere at reklamere end det er at lave personligt salg. Men det er altid ikke sagen. For det kommer selv an på dig, hvor meget du vil bruge til hvilken kommunikationskanal. Og ud over det kan man for eksempel sagtens lave PR gratis og kun bruge mandetimer på det, hyre en PR-bureau eller finde en anden måde, mens man også sagtens kan lave sponsorater mod at man giver produkter eller hjælpe foreninger, klubber, osv., med andre ydelser i stedet for at give dem penge. Man kan også laver personligt salg selv, outsource den del til en anden virksomhed eller hyre salgspersonale, som skal arbejde i virksomheden.

Priserne på de forskellige måder er meget forskellige, hvor outsourcing kan være den dyre løsning. Så det er ikke nemt, hvis ikke umuligt at sætte et prissystem op, som vi har gjort med de to andre faktorer.

Læs også: “Beslutningsprocessen af udvælgelsen af dine markedsføringskanaler” på 2. udgave af Startup Magazine.

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER