Søgemaskineoptimering eller SEO af blogindlæg er en yderst vigtig opgave at udføre for at dit indhold kan findes på toppen af Google’s søgeordsresultater. Når du søgemaskineoptimerer din hjemmeside eller blogindlæg, hjælper du nemlig Google til at kunne se optimalt, hvad dit indhold handler om. Og dermed gør du dit indhold synligt for, hvem der end søger direkte eller indirekte på, hvad du kan tilbyde dem.
I dette blogindlæg får du en grundig gennemgang om, hvordan du udfører SEO af blogindlæg. Hvis du følger alle anvisninger, vil du gøre det muligt for søgemaskiner som Google nemt at finde dine blogindlæg og dermed give dig selv adgang til mange læsere, du nu kan nå ud til uden at bruge mange annoncekroner på det.
Så her får du, hvordan du udfører SEO af blogindlæg.
Relateret: Skriv dit første blogindlæg til din virksomhedsblog
SEO-værktøjer til SEO af blogindlæg
Lad os først lige kigge på et par SEO-værktøjer, du kan bruge til at opfylde Google’s SEO-kriterier og dermed udføre SEO af blogindlæg.
Hvis du bruger WordPress til din hjemmeside og er nybegynder, vil jeg foreslå Yoast SEO til dig. Yoast-pluginnet er fantastisk til begyndere, da der ikke skal meget til at lære det at kende. Det har simple krav til dig og du kan samtidigt nå langt med det.
De bedste resultater med et WordPress-plugin opnår du dog med Rankmath SEO. Det stiller højere krav til dig, end Yoast gør. I dette blogindlæg bruger vi hovedsageligt Rankmath SEO’s forslag til SEO af blogindlæg til vores blogindlæg om at udføre SEO af blogindlæg.
Andre eksterne løsninger er SEO-værktøjer som danske Morningscore, Ahrefs, Semrush og mange flere, der også kan hjælpe dig med SEO af blogindlæg. Alle har hver deres egne fordele, ulemper og prisklasser. Hvad der virk
er bedst for dig, afgøres kun af dig selv. Men hvis du er nybegynder, vil jeg klart anbefale, at du bruger Morningscore, der er meget nemt at komme i gang med.
Brug et SEO-værktøj altid for at udføre SEO af blogindlæg og andet SEO-arbejde. Det når du længst med.
SEO af blogindlæg
Google opdaterer regelmæssigt deres algoritme, der afgør, hvilket indhold der vises hvor i deres søgeordsresultater. Af den grund kan man ikke altid være sikker på, at man får det optimale ud af at udføre SEO på ens blogindlæg. Dermed ikke sagt, at du ikke kan gøre dit for, at dit indhold bliver får bliver indlemmet på toppen.
Der findes mange SEO-kriterier, som vi kender til og som Google stiller som krav til os. Og vi kender også nogle af de vigtigste af disse kriterier. Det er disse kendte kriterier, som vi arbejder ud fra og som vi får gode resultater ud fra.
Vi går igennem de vigtigste kriterier, som du kan og helst skal bruge for at opnå de bedst mulige resultater med dine blogindlæg.
Generelle SEO-krav til din hjemmeside
Der er to SEO-krav, der er meget vigtige for din indsats af SEO af blogindlæg: Loadhastighed og mobiltelefonbrugbarhed.
Loadhastigheden er, hvor hurtigt din hjemmeside dukker op på brugernes skærme efter de har tastet adressen ind eller de har trykket på en link, der fører et eller andet sted i din hjemmeside. Den er vigtig, fordi vi internetbrugere har meget lille tålmodighed. Derfor skal du gøre dit bedste for at din hjemmeside loader hurtigt. Gerne højst to sekunder.
Du kan sagtens gøre generelle ting for at gøre det hurtigere, men hver side og blogindlæg loader i forskellige tider. Derfor skal du også sikre dig, at dine blogindlæg loader hurtigt individuelt. Hvordan du gør det, kan du læse længere nede under loadhastighed.
Nogle af de ting, du kan gøre for at gøre din hjemmeside hurtigere generelt, er at tilpasse billeder og andre medier til rette størrelse, bruge CDN, cache hjemmesiden regelmæssigt, begrænse antallet af plugins, sætte expires headers til ubegrænset tid og meget mere.
Det er meget teknisk og kræver tid, men det er hele tiden og indsatsen værd.
Det andet kriterie, mobiltelefonbrugbarhed, er også meget vigtigt. De fleste internetbrugere bruger mobiltelefoner. Hvis din hjemmeside ikke er mobiltelefonoptimeret, vil Google straffe dig nådesløst. Mobiltelefonbrugbare hjemmeside kaldes for responsive hjemmesider.
Du kan bruge forskellige hjemmeside- og blogprogrammer, der allerede udfører mobiltelefonoptimering, mens du bygger din hjemmeside op. De programmer, jeg bruger selv, er WordPress og pluginnet Elementor. De to sammen er fantastiske til at lave mobiltelefonoptimerede hjemmesider. De kræver lidt arbejde, men du har næsten fuld kontrol, hvilket man ikke kan sige om alle programmer.
Generelt set over hele hjemmesiden, er der mange ting, der skal gøres for at udføre komplet SEO. Men disse to kriterier er de vigtigste i forhold til din udførsel af SEO af dine blogindlæg.
Fokus på et søgeord
Før du skriver det første ord af dit blogindlæg, skal du have styr på, hvilket søgeord eller -frase dit blogindlæg skal have fokus på. Og det er af yderste vigtighed, at du gør det. Ellers vil det være nærmest umuligt at udføre SEO af blogindlæg.
Søgeordet er det, som dine læsere kommer til at søge efter på Google. Det er dit mål, at dine læsere skal finde dit blogindlæg med det valgte søgeord. Det søgeord eller -frase (kan også være i flere ord, nemlig), skal du have fokus på hele vejen igennem i dit blogindlæg.
For eksempel er søgefrasen, som jeg har fokus på i dette blogindlæg, ”SEO blogindlæg”. Jeg vil have, at læseren, som dig, taster ind noget med ”hvordan udfører jeg SEO af blogindlæg” eller bare ”SEO af blogindlæg” på Google og finder dette blogindlæg, som du nok har gjort.
Hvis du skriver noget, der har intet fokussøgeord, kan du ikke optimere for Google. Et fokussøgeord sikrer også, at du har en retning med dit indhold, hvilket er meget vigtigt.
Sørg for at du allerede har styr på dit fokussøgeord, inden du begynder at skrive.
Relateret: Sådan vælger du det rette søgeord til dit blogindlæg
Antallet af de gange du bruger søgeordet
Søgeordet, du har fundet frem til, skal selvfølgelig bruges i dit indhold. Ellers vil Google fuldstændig misforstå, hvad det er du vil med indholdet.
Men der er en hårfin linje, som du ikke skal krydse, som handler om overbrug. Hvis du overbruger dit søgeord, vil Google vurdere det som om at du prøver alt for meget og ”spammer” dit blogindlæg, så du tænker, at du kan være sikker på at ryge til tops i søgeordsresultatsiderne. Det vil Google ikke have, så du skal sørge for, at du ikke overbruger dit søgeord. Eller vil dit SEO af blogindlæg-arbejde være fuldstændig spildt.
Og det samme vil være, hvis du bruger søgeordet for lidt. Hvis du gør det, så kan Google ikke finde ud af, at det er dit fokussøgeord. Så det handler om at finde det rette balance.
Og den balance er et brug af søgeordet på mellem 1,0% og 2,5% af de samlede ord i blogindlægget (ifølge RankMath SEO). Det kan være svært at holde øje med om man er indenfor intervallet, så brug et SEO-værktøj, som RankMath SEO eller Yoast SEO, hvis du bruger WordPress, til det formål.
Direkte synonymer tæller også i antallet af ord og det er ikke altid at SEO-værktøjer kan fange dem, især når man skriver på dansk. Så sørg også for at du ikke overbruger eventuelle synonymer.
Brug af søgeordet andre steder
Der er også andre steder, end kun indholdet, hvor du skal bruge fokussøgeordet.
Du skal sørge for at bruge søgeordet på din titel, overskrifter, url-slug, SEO-titel, SEO-metabeskrivelse, og alt-beskrivelser på dine billeder.
Brug af søgeordet på din titel og overskrifter er selvforklarende, men du behøver ikke bruge søgeordet på alle overskrifter. Bare nogle af dem er fint nok eller en enkelt, hvis du skriver en kort tekst.
Url-slug er, hvad vi skriver i vores browsere for at kommer til en specifik side på internettet. For eksempel er sluggen på det her blogindlæg:
https://startupmagazine.dk/saadan-udfoerer-du-seo-af-blogindlaeg.
Bemærk at dette blogindlægs fokussøgeord, SEO af blogindlæg, er i sluggen.
Din faktiske titel og SEO-titel, som er blogindlæggets titel på søgemaskiner, behøver ikke at være ens. Men du skal selvfølgelig gerne have dit fokussøgeord med i begge dele. Ligesom jeg har gjort med SEO af blogindlæg-søgeordet i begge dele.
SEO-metabeskrivelsen er den beskrivelse, der kan ses på søgemaskiner. Der skal du også bruge dit fokussøgeord. SEO-titlen, url-sluggen, og meta-beskrivelsen kan du redigere med dit onsite SEO-værktøj som Yoast SEO eller RankMath SEO.
Dine billeder har alt-beskrivelser (alt står for alternativ), som bruges til at forklare, hvad billedet handler om overfor dem, der ikke kan se billedet. Men den bruges også lige så meget at forklare billedet overfor søgemaskinernes algoritmer, der gennemsøger din hjemmeside. Algoritmerne kan nemlig ikke se dine billeder. Og når du har alt-beskrivelser, som har dit fokussøgeord med, tænker algoritmerne, at du har billeder, der har relation til dit indhold.
Alt-beskrivelser kan du altid redigere i dit mediebibliotek i WordPress-platformen eller når du uploader dine billeder.
Loadhastighed – Billeder og videoer
Vi har allerede været ind over hjemmesiden generelle loadhastighed, men dit indhold i blogindlægget kan også forårsage en anden slags loadhastighed, alt afhængigt af hvad du har lagt inde i blogindlægget.
De ting, der kan og vil have størst indflydelse på loadhastigheden, er billeder og videoer. Når du altså har styr på alle andre aspekter, der har indflydelse på din hjemmesides generelle loadhastighed. Derfor er det vigtigt, at du har styr på disse billeder og eventuelt videoer.
Loadhastighed har stor betydning for din udførelse af SEO af blogindlæg.
Billeder
Billeder kan du først og fremmest have styr på ved at styre disses størrelser. Både dimensions- og filstørrelsesmæssigt.
Dimensionerne er billedernes højde og bredde, normalt målt i pixels i dette tilfælde. Dimensionerne kan du justere ved at bruge værktøjer som Canva, hvor du også kan finde billeder til dine blogindlæg, online dimensionsændringsapps online som Iloveimg.com, eller ved at bruge billedeoptimeringsplugins på WordPress som Optimole, som gør det automatisk for dig.
Det tager længere tid for browsere som Firefox, Google Chrome og Safari at hente billeder med store filstørrelser, end det er at hente selvsamme i mindre filstørrelser. For eksempel er det hurtigere at hente et billede, der er 0,5 MB i størrelse, end en i dobbelt størrelse, altså 1 MB.
Disse filstørrelser kan du justere på flere måder. Mindre dimensioner hjælper meget, så det at du justerer dine billeder til rette dimensioner gør filstørrelsen mindre.
Du kan også ændre i filtypen. De tre mest brugte billedfiltyper er .PNG, som er det bedste kvalitet, .JPG, som er lidt lavere kvalitet end .PNG, og Google’s WebP-filformat, som gør billedfilstørrelsen ekstrem lavt uden at miste mærkbar kvalitet i billedet.
Disse kan du ændre ved brug af onlineværktøjer som Canva, PNG2JPG.com eller lade Optimole om at ændre dem automatisk til WebP-filformat.
En sidste ting, der er at stor betydning, er, hvornår billederne loades op. Når du kommer ind på en side, kan du normalt ikke se hele indholdet. Og billeder, der ikke kan ses i første omgang, bliver loaded automatisk, hvis du ikke har gjort noget ved det. Og det kan du ændre ved at bruge en funktion, der hedder Lazy Load, som ændrer i indstillingerne, så billederne først loader, når de kan ses på skærmen. Den indstilling kan du slå på din billedeoptimeringsplugin som Optimole.
Videoer
Videoer tager tid at loade op, ligesom billeder. Men videoer tager meget længere tid at loade op, da de selvfølgelig har meget større filstørrelser, end billeder. Det vigtigste, du skal gøre, når det handler om billeder, er, at du skal sørge for at der er Lazy Load-indstilling på som du gør med dine billeder.
Hvis du bruger Elementor som pagebuilder, kan du nemt indstille dine videoer til at lazy loade.
Loadhastighed har som nævnt stor effekt på din SEO af blogindlæg, så brug den ekstra tid, der skal til for at optimere dine billeder og videoer.
Antallet af ord
SEO af blogindlæg udføres meget igennem brug af fokussøgeordet. Med det tæller ikke kun at du bruger dit fokussøgeord i en vis mængde, men antallet af ord i dit blogindlæg har også stor betydning.
Det gør det i tre tilfælde: Set over hele blogindlægget, i sektioner, i afsnit og sætninger.
Set over hele indholdet, skal du være obs på, at der er et mindstekrav. De fleste er enige om, at det krav er på 300 ord. Herefter er det normalt bedre, hvis man har flere ord generelt. Jo flere ord, desto bedre er det for din indsats med SEO af blogindlæg.
Det hænger meget sammen med, hvor lang tid dine læsere bruger på at læse dit indhold. Jo mere tid, de bruger på det, desto bedre rangerer Google det, da det viser, at folk virkelig synes, at det er værd at bruge tid på.
SEO-værktøjet Optimole giver først en 100% rating på et blogindlæg, hvis man er nået op på 2.500 ord. Hvis man da ellers har opfyldt alle andre SEO-krav.
Antallet af ord i en sektion, som er tekst under en overskrift (ligesom det her er fra ”Antallet af ord” til ”Antallet af ord – Det tekniske”, har en maksimumgrænse i stedet for et minimumskrav. Og det antal er 300 ord, så hold sektionen så kort.
Antallet af ord i et afsnit, som er den del i en sektion, hvor teksten går fra ny linje til ny linje, (ligesom afsnittet ovenover, der starter med ”Antallet af ord i en sektion” og slutter med ”så hold sektionen så kort.” Her anslår RankMath SEO, at antallet af ord i et afsnit skal være på højst 120 ord.
Det samme er tilfældet med sætninger. Her foreslår RankMath SEO, at set over hele indholdet, skal højst 20% af teksten indeholde sætninger med over 20 ord.
Kravene er til for læsevenlighedens skyld.
Antallet af ord – Det tekniske
Under ”Brug af søgeordet andre steder”-sektionen nævnte jeg de Google-relaterede områder, SEO-titel, url-slug (som er lige så meget relateret til din hjemmeside som Google) og SEO-metabeskrivelse.
Alt informationen, der vises på Google, som søgeordsresultat, kaldes en snippet. Og her skal al den tekst, du skriver i din snippet, kunne ses af brugeren.
Derfor er der nogle krav til dig omkring antallet af tegn (bemærk tegn og ikke ord), du må bruge i disse områder.
Her er kravene ifølge RankMath SEO:
- SEO-titel: Højst 60 tegn
- Url-slug (eller permalink): Højst 75 tegn
- SEO-metabeskrivelse: Højst 160 tegn
Husk også, at du skal have dit fokussøgeord med i alle områder.
Disse krav er ikke de allervigtigste, det er indholdet altid, men du skal sørge for at have optimeret dem for at kunne få fuld udbytte på dit SEO af blogindlæg-arbejde.
Brug af billeder og videoer
Vi har været lidt omkring billeder og videoer under ”Loadhastighed”-sektionen. Og du skal ikke tage den sektion som om jeg prøver at tale dig fra at bruge billeder i dit blogindlæg. Tværtimod.
Hvad kan du bedst lide at læse: Blogindlæg med eller uden billeder og/eller videoer? Hvis du foretrækker dem med billeder og videoer, hører du til størstedelen af internetbrugerne. Og det ved Google udmærket godt. Og det er forståeligt. Billeder og videoer er bare nemmere, end kun tekster.
Derfor skal du bruge medier til at pynte dine blogindlæg med og bruge disse til at uddybe dine pointer med.
RankMath SEO råder, at man skal have mindst 4 medier, billeder eller videoer eller en kombination af disse, hvis du skal have bedst udbytte af din SEO af blogindlæg-opgave.
Husk at optimere dem, så de ikke sinker din loadhastighed mere end nødvendigt.
Links
Links, der peger på din hjemmeside, er blåstempling af din hjemmeside. Men links til andre steder, interne i din hjemmeside og eksternt til andre hjemmesider, er også nødvendige for at dine blodindlæg skal trives SEO-mæssigt. Links er dermed ekstremt vigtige for dit SEO af blogindlæg.
Der skal links til fra dine blogindlæg, for ellers vil de være fuldstændig lukkede. Dine læsere vil ikke kunne komme videre andre steder på internettet, om det så er internt eller eksternt, ved blot et enkelt klik på deres mus eller skærme. Læseroplevelsen vil dermed forringes.
Derfor skal du have interne og eksterne links og gøre oplevelsen for dine læsere bedre. Men du skal ikke kun linke til tilfældige steder på internettet. Du skal linke til sider, der har relevans for dit indhold. Du kan for eksempel linke til en relevant side i din hjemmeside som et produkt eller ydelse, der har relation til dit blogindlæg. Og eksterne links til hjemmeside, du nævner i dine tekster.
Se for eksempel de eksterne links, jeg har lavet til RankMath SEO, WordPress, Yoast SEO og Canva. De har relevans for indholdet og fører dig videre til deres sider. Det er relevant for dig og måske interessant nok til at du klikker på dem. Jeg har også linket internt til andre relevante blogindlæg, så du kan finde yderligere hjælp via andre blogindlæg.
Relateret: Din fuldkomne linkbuilding guide
Antallet af blogindlæg på din blog
Sagt med andre ord; størrelsen af din blog. Udover det også, hvor mange interne links, der specifikt fører til dit blogindlæg
Google kan godt lide masser af indhold i god kvalitet. Derfor er det ikke sikkert, at du får meget effekt af din blog, hvis du ikke har så mange blogindlæg. Lad os sige for eksempel 5 blogindlæg er ikke særlig meget. Det er 10 stk. heller ikke, dog meget bedre, og effekten kommer til at være afhængig af dine direkte konkurrenter. Normalt kan du nøjes med færre, hvis dine direkte konkurrenter ikke har en blog.
Men generelt set, jo flere blogindlæg, desto bedre er det for din generelle SEO-indsats og for dine individuelle blogindlæg.
Det har også stor betydning, hvor mange blogindlæg og sider linker direkte til det enkelte blogindlæg. Igen, jo flere, desto bedre, men de skal også have relevans for indholdet. Når der er mange interne links, der fører til det enkelte blogindlæg, viser det Google, hvor vigtigt indholdet er. Det åbner øjnene op for Google’s algoritme.
Derfor er det også en rigtig god idé, at du planlægger dit indhold efter det såkaldte pillar content-metode. Det indebærer kort sagt, at du laver en hovedartikel med en række underartikler, der uddyber indholdet af hovedartiklen. Et eksempel er dette blogindlæg, der handler om SEO af blogindlæg. Jeg har linket til flere blogindlæg og disse linker så tilbage igen og linker ikke nødvendigvis til hinanden. Det viser, at dette indhold er den vigtigste del af dem. Og det kan Google sagtens se.
Du kan udføre SEO af blogindlæg ved at skrive flere blogindlæg.
Relateret: Begynderens komplette blogguide
Skal du have hjælp til SEO af blogindlæg?
WhizBang! kan skrive dine blogindlæg fra bunden af, og imens udføre SEO af blogindlæg, eller kun udføre SEO af blogindlæg for dig. Det er helt op til dig selv.
SEO af blogindlæg kan være tidskrævende arbejde, og kompliceret, men du kan outsource det og lade os gøre det for dig!
Kontakt WhizBang! i dag og få et uforpligtende tilbud!