Bannerreklamer kan være en god idé at overveje, hvis du har planer om at udvide dine marketingindsatser. Eller er i gang med at planlægge dine online marketingindsatser. Men hvad er bannerreklamer egentlig? Og hvad er fordelene og ulemperne ved det? Find svarene her i artiklen.
Hvad er bannerreklamer?
Bannerreklamer er billeder med tekster, der vises på forskellige hjemmesider ude langs kanterne. Disse billeder har så links, der fører direkte til de sider, som annoncørerne har valgt at bannerreklamerne skal føre til. Hvis du bare har lige være online og besøgt et par hjemmeside, så har du sikkert set dem selv.
Google er den største aktør indenfor bannerreklamer. Man kan som hjemmesideejer vælge at bruge Google til at vise bannerreklamer på ens hjemmeside. Igennem Google kan man som annoncør vælge hvilke slags hjemmesider ens bannerreklamer skal vises på, eller man kan også for eksempel lave en kampagne, hvor folk der har søgt på specifikke søgeord ser ens bannerreklamer eller vise bannerreklamer til brugere, der har besøgt ens hjemmeside og føre dem tilbage igen. Valgmulighederne er mange.
Men det er ikke kun Google, der er din valgmulighed, hvis du vil lave bannerreklamer. Og der findes også netværk, der som Google giver dig mulighed for at vise dine bannerreklamer i en stor gruppe af hjemmesider. De bliver kaldt for affiliate netværk. Disse netværk laver selv aftaler direkte med annoncørerne med kriterier som pris, tidsramme, osv.
Fordele og ulemper ved bannerreklamer
Fordele
- Grafisk annoncering
- Du styrer omkostningerne selv
- Høj målbarhed
- Kan ramme målgruppen øjeblikkeligt
Ulemper
- Kræver grafiske evner
- Kan blive en dyr affære
- Kan irritere potentielle kunder
- Rimelig lav CTR
Fordele
Grafisk annoncering
Vi elsker alle sammen en smule grafik. Grafiske reklamer gør det nemmere for potentielle kunder at forestille sig, hvordan dit produkt ser ud, eller at få en følelse af, hvordan en ydelse er. Og det betyder samtidigt også at det kan være nemmere dig at sælge dit produkt eller ydelse ved at bruge grafik.
Det gælder mest for fysiske produkter, som øjeblikkeligt bliver nemme at forestille sig, hvordan de ser ud. Og lidt sværere for ydelser, hvis man ikke rigtig kan bruge billeder til at fremvise relevante følelser, som dækker kundernes problemstillinger.
Men det bliver også meget bedre med at bannerreklamer ikke nødvendigvis behøver at bestå af stillestående billeder. Du har nemlig også mulighed for at bruge videoer, som giver dig ekstra mange muligheder.
Hvis du derfor har mulighed for at lave videoer, er det en rigtig god idé at gøre det, fordi mange undersøgelser og erfaringer viser, at potentielle kunder reagerer bedst på videoer.
Du styrer omkostningerne selv
Det er muligt at lave aftaler med affiliate netværk, hvor du betaler fast pris. Men som under SEM, kan du betale for hver visning, klik eller konverteringer. Du styrer dermed omkostningerne selv.
Høj målbarhed
Som enhver anden online marketingkanal er der høj målbarhed. Det hjælper enormt, når man skal træffe en beslutning om det er det værd at bruge fremover. Eller om man skal kassere det.
Kan ramme målgruppen øjeblikkeligt
Brug af bannerreklamer, kan som enhver anden betalt annonce ramme målgruppen øjeblikkeligt. Det er en fordel, hvis du har en ny virksomhed eller en hjemmeside, der ikke har særlig gode søgeordsplaceringer endnu.
Ulemper
Kræver grafiske evner
Fordelene ved at kunne reklamere med grafik på er meget tillokkende, men det kræver dog at du skal have gode grafiske evner. Du kan selvfølgelig altid hyre andre til det, men hvis du ikke har råd til det, så må du i gang med at blive dygtig til at arbejde med grafik.
Der findes selvfølgelig et hav af YouTube-videoer, e-kurser og bøger, men det tager en del tid at erhverve grafiske evner, der er gode nok til at du kan begynde at lokke masser af nye kunder til din virksomhed med bannerreklamer.
Kan blive en dyr affære
Hvis du især ikke rammer rigtigt med din grafik, kan en indsats med bannerreklamer blive en dyr affære.
Du bestemmer stadigvæk, hvor meget du vil bruge på bannerreklamer, hvis du synes det er den rette ved med din markedsføringsindsatser, og heldigvis for dig er bannerreklamer nemme at måle, så du kan følge med om det er profitabelt for dig.
Så bak ud i god tid, hvis du ikke får nok tilbage på din investering, for det kan hurtigt blive en tabsgivende indsats for dig og din virksomhed.
Kan irritere potentielle kunder
Hvordan har du det egentlig med bannerreklamer selv? De kan være ret irriterende for nogle. Dine potentielle kunder, der ser bannerreklamen, er ikke på de hjemmesider for at købe dine varer, så de ser det som noget, der distraherer dem.
Især med videoer eller blinkende GIF’er. Så i stedet for at du får nogle gode, loyale kunder, får du nogle folk, der forbinder din virksomhed med irritation.
Det er ikke altid god branding. Det kan være lige meget, hvis det er folk, der ikke har interesse i dit produkt eller ydelse, men for nogle, der har interesse, er det knap så godt.
Rimelig lav CTR
Nok af samme grund er CTR (Click-through-rate, der er en betegnelse for procentdelen af brugere, der klikker på en annonce, sammenlignet med antallet af alle, der har set annoncen) af bannerreklamer ikke særlig høj. Det, selvom grafisk annoncering er fantastisk i sig selv.
Så selvom der er mange, der ser din bannerreklame, kommer der nok ikke til at være en særlig høj procentdel af dem, der klikker på den.
Og det er heller ikke alle, der klikker, der ender med at købe et produkt eller ydelse. Langtfra. Så vær sikker på at du holder øje med om du virkelig tjener nok på det og lav en vurdering om du skal prøve noget andet, hvis du ikke gør.
Er bannerreklamer det værd at satse på?
Ja, hvis du kan lave super grafiske bannere, der skaffer købere. Eller hvis du kan outsource det den grafiske del.
Og det er i den grad også det værd, hvis du skaffer kunder den vej. Det er værd at prøve, hvis du har mulighed for at udføre det. Du kan altid skrotte det, hvis det viser sig, at det ikke duer for dig.