SEM er noget, som du måske har mødt, fordi du har valgt at satse på online marketing. Her i artiklen får du svar på, hvad SEM er. Derudover udforsker vi lidt, om det er det værd for dig. Det gør vi ved at kigge på fordele og ulemper ved marketingkanalen.
Hvad er SEM?
SEM er et engelsk begreb, der står for search engine marketing, på dansk søgeordsmarketing. SEM omhandler annoncering på søgemaskiner som Google, Bing og Yahoo, men kan også være andre platforme som Pricerunner, som er en prissammenligningsside.
Google, som sidder på omkring 95% af alle søgninger her i Danmark, er selvfølgelig det største og mest brugte, så det er det, vi har fokus på her. Men hav andre søgemaskiner i baghovedet, hvis du vil udføre SEM i udlandet, fordi Google har forskellige markedsandele i forskellige lande. For eksempel har Bing et markedsandel på 25% på søgninger på søgemaskiner i USA. Undersøg derfor dine muligheder, hvis det er tilfældet.
SEM på Google er lidt teknisk, men man kan sagtens klare det selv, hvis man har lidt teknisk snilde. Søg efter Google Ads (selvfølgelig på Google), så finder du linket. Det eneste, du har brug for, er en e-mailadresse på Gmail, som er Google’s e-mailplatform. Resten kan du selv nemt udfylde, heriblandt, men ikke udelukkende, den side din annonce skal føre til, teksterne på din annonce, dit annoncebudget, annoncens tidsramme og formålet med annoncen. Igen, hvis du er i tvivl, så er Google og YouTube, der også er ejet af Google (surprise, surprise), dine bedste venner.
Fordele og ulemper ved SEM
Fordele
- Topplacering på søgemaskiner
- Du styrer selv omkostningerne
- Fantastisk, hvis du har en ny hjemmeside
- Høj målbarhed
- Kan ramme målgruppen øjeblikkeligt
Ulemper
- Kan blive en dyr affære
- Kræver konstant overvågning
- Kan være svært at håndtere det selv
Fordele
Topplacering på søgemaskiner
Den største fordel ved at bruge Sem er at man øjeblikkeligt kan komme på topplaceringerne på søgemaskinerne. Mens det tager tid for din SEO-indsats at få dine sider til at kravle op på søgeresultaterne, er SEM din genvej til en topplacering.
Betalte annoncer bliver nemlig vist som de øverste resultater, som vi også gennemgik under SEO-afsnittet. Og det selv, hvis din hjemmeside ikke lever op til søgemaskinernes SEO-krav endnu.
Du styrer selv omkostningerne
Du styrer selv, hvor meget du vil bruge på en kampagne. Du styrer selv, hvor meget du vil bruge hver dag. Og du styrer også selv, hvor meget du vil ”byde” på en placering på annoncevisningerne.
Fantastisk, hvis du har en ny hjemmeside
Som nævnt er SEM din genvej til en topplacering. Og det er fantastisk, hvis du har en hjemmeside, der er ny og derfor ikke er kravlet op på placeringerne endnu af sig selv.
Høj målbarhed
Din SEM-indsats er meget målbar. Det bliver næsten ikke bedre. Du får direkte data på, hvor mange der har klikket på din annonce, du kan også få informationer på, hvor mange der har købt i din virksomhed eller kontaktet dig efter at have klikket på annoncen.
Du kan styre en masse komplekse kriterier, hvor du får information om brugernes adfærd på din hjemmeside, når de har klikket på din annonce.
Kan ramme målgruppen øjeblikkeligt
Alt dette gør, at du får direkte adgang til din målgruppe og kan derfor ramme dem øjeblikkeligt. Vælg de rigtige søgeord at annoncere på, så kommer kunderne også. Det er en kæmpe fordel som ny og ukendt virksomhed.
Ulemper
Kan blive en dyr affære
Som du måske allerede har regnet ud, så kan det sagtens også blive en dyr affære i længden. For at være sikker på, at din annonce bliver vist som en af de allerførste, skal du sørge for at dit budget og dine bud er højere (eller i det mindste lige så høj) som konkurrenternes. Jo flere konkurrenter du har, desto dyrere bliver det for dig at vise annoncer.
Søgemaskiner som Google bruger budstrategien. Det betyder at du direkte konkurrerer om at komme højest op med dine konkurrenter, som også konstant holder øje med om de er helt på toppen eller ej. Og når de ikke er det, så øger de deres budgetter og bud, så de kommer højere op igen. Og gerne helt på toppen.
Det betyder så for dig, at du også konstant bliver nødt til at øge dine bud og budgetter igen.
Kræver konstant overvågning
Det betyder på samme tid for dig at du også konstant skal holde øje med om din annonce overhovedet bliver vist nok på annoncevisningerne. Dine konkurrenter vil, ligesom dig, gerne blive vist helt på toppen.
Derfor vil de højst sandsynligt prøve at overgå dig, når de finder ud af, at du har overbudt dem og har taget deres plads. Det får os til at vende tilbage til at det kan blive en dyr affære, hvis du konstant øger dit budget og dine bud (Kan du se, hvordan Google tjener sine penge på nu og hvorfor deres søgemaskine er så profitabel?).
Og det kan også ende med at det slet ikke bliver profitabelt for dig, altså at du slet ikke tjener penge på det, endda måske tabsgivende, at bruge SEM, hvis dine omkostninger pr. annonceklik koster mere end din profit på kundernes køb hos dig.
Kan være svært at håndtere det selv
Til sidst så kan det være ret kompliceret at håndtere hele teknikken selv. Du skal have kendskab til (eller lære det hen ad vejen) at bruge værktøjer som Google Ads. Og hvis du ikke vil eller kan klare det selv, ja, så skal du have ansatte eller eksterne konsulenter til at klare det, hvilket bare gør det endnu dyrere for dig.
Er SEM det værd?
Det afhænger af så mange ting. Hvis du har en ny hjemmeside eller webshop, så ja. Ingen tvivl om det. Hvis du vil være en del af søgeordsuniverset med det samme, så skal du satse på søgeordsmarketing.
Hvis du har en hjemmeside med god SEO og gode placeringer på søgeordsresultaterne, så kan du måske undvære det.
Det hele afhænger af, hvor meget organisk trafik du allerede har på din hjemmeside og hvor stort et budget du har. Du skal også tage med i betragtning om du får nok tilbage i din investering. Det såkaldte ROI.