sælg_med_ulige_numre

Sælg med ulige numre

Sælg med ulige numre og opnå store konkurrencefordele.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor butikker har priser som 199,-, 999,95,- 95,- eller lignende? Det er ren psykologi, butikkerne og andre bruger for at få dig til at købe deres produkter. Ser du, for os ser det meget billigere ud, når det ender med ulige numre og lige under det fulde lige beløb. Lad os lige teste det. Hvilke priser ville bedst få dig til at købe?

  1. 2.000,-
    2. 1.999,-
  2. 50,-
    2. 49,95,-
  3. 100,-
    2. 99,95,-

Hvis du hører til de fleste mennesker, ville du vælge mulighed nr. 2 i alle tre muligheder.  

(Læs også: Ti bedste indgående salgstip til iværksætteren)

Hvorfor foretrækker vi ulige numre?

Det hele er ren psykologisk, som du læste ovenfor. Når vi ser et beløb, der er lige under et lige beløb, ser vi det som en stor gevinst. Selvom det store gevinst ikke er der. Hvis du køber for 1.999,- i stedet for 2.000,- er der kun 1 kr. til forskel. Men vores hjerne ser det som om at vi stadig har betalt et beløb, der er i 1.000’erne og ikke helt op i 2.000’erne.

Det er det samme med alle andre beløb. 50,- føles meget tættere på 100 end 49,95,-. 99,95,- er under 100’erne og 100,- når ”helt” derop.

De fleste af os, der elsker at spare penge, ser ulige numre og beløb, der går lige under runde tal, som køb med store besparelser. Det er en illusion, der får os til at tro, at prisen er sat så langt ned som overhovedet muligt.

Dermed er vi også mere tilbøjelige til at lave impuls køb selv til høje priser. Vi føler, at vi bliver nødt til at handle nu. Ellers er det for sent.

Runde og lige tal ser vi som noget helt modsat. De er luksusbeløb. Dem ser vi helst kun på luksusvarer- og ydelser. Og folk, der har penge nok til at købe luksusprodukter, er ligeglade med de ekstra ”besparelser” med ulige tal. Dem undgår nogle faktisk, fordi de ser disse som dårlige køb.

Sådan bruger du ulige numre i dit salg

Ikke egnet til luksusvarer

Først og fremmest, hvis du sælger luksusvarer, så lad være med at bruge ulige numre til at sælge dem. Dine kunder vil se dine priser som discount i stedet for luksus.

Men hvis du vil sælge mere ved brug af ulige numre, så læs videre.

Fordel det lidt over dit produktportefølje

Hvis du sælger mange produkter, så varier det lidt med priserne. Alle dine priser skal ikke ende med X,95,- eller X.X95,-. Det bliver for ensformigt for dine købere og får det svært ved at skelne mellem dine produkter.

Fordel det lidt rundt og varier priserne. 1.999,- her og 495,- der. Og måske nogle runde og lige tal et par steder.

Prøv for eksempel at se, hvordan butikskæderne gør det i deres tilbudsaviser. Tjek Bilka-avisen her og se, hvordan de varierer deres priser. Gør det samme i din butik.

Eller hvis du har en restaurant, hvor prisvenligheden er et varemærke, så kig på andre restauranter som McDonalds eller Burger King. Se, hvordan de bruger runde tal nogle gange og ulige tal. Gør det samme.

Vælg lavere beløb end dine konkurrenter

Hvis du har konkurrenter med samme produkter til samme priser, så hav lidt lavere tal end dine konkurrenter.

Hvis en ost for eksempel koster 19,95,- hos din konkurrent, så kan din pris være 19,90, 19,50 eller 18,95. Lige den lille ekstra vil gøre en stor forskel hos dine kunder. De vil se dine priser som en del lavere end dine konkurrents.

Sælg med ulige numre, der er lavere end dine konkurrenter, så skal du se resultater.

Flere artikler

enhver_kan_være_iværksætter
Ole Kristiansen

Enhver kan være iværksætter

Kan enhver være iværksætter? Skal man være noget specifikt for at kunne være en iværksætter? Kan alle være iværksættere? Svaret er: Ja! Tit kommer spørgsmålet:

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER