Iværksætternes online magasin og blog
moosend
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Anmeldelse: Moosend – Automatiserede e-mails

E-mail marketing bliver gradvist mere vigtigt for virksomhedsledere og marketingfolk. Ikke helt uden grund, for hvis man udfører det på en effektiv måde, er der store belønninger at hente.

E-mail er nemlig sammen med netbank de mest brugte internetfunktioner i Danmark, ifølge Slots- og Kulturstyrelsens undersøgelse, Mediernes Udvikling i Danmark fra 2019. Hele 94% af danskere over 12 år bruger e-mail mindst en gang om måneden.

Der er stort potentiale i det. Og derfor er der også masser af muligheder, når vi tænker på e-mail marketing platforme. Drip, MailChimp, Klaviyo, Sendinblue og HubSpot er få af de mest populære platforme. En af de mindst kendte er Moosend, som vi vil kigge på nu.

(Læs også: Content marketing | Er det noget, du skal satse på?)

Hvad er Moosend?

Moosend, der blev stiftet i 2012, er en dedikeret cloudbaseret e-mail marketing automatiseringsplatform. Det vil sige, at mens andre platforme kan have mange andre marketing- og salgsfunktioner, fokuserer Moosend på e-mail automatisering.

Funktioner

  • E-mail marketing automatisering
  • Personlig tilpasning
  • Lead-generering
  • Landingssider
  • A/B-tests
  • Drag-and-drop funktioner
  • Support
  • Moosend Academy
  • Analyser

Prissætning

Op til 1.000 nyhedsbrevstilmeldte:
Gratis

Flere end 1.000 tilmeldte:
Fra $10 (ca. 60 kroner)

Mens de fleste e-mail marketing platforme har meget begrænsede gratis versioner af deres service, så er der faktisk meget mere frihed hos Moosend. De eneste funktioner, man ikke får med, er landingssider, prioritetssupport og flere brugere i samme konto.

Sprog

Engelsk. Dansk ikke muligt endnu.

Integration

Moosend_Integrationer
Få af integrationsmulighederne med Moosend.
  • WordPress
  • Elementor
  • WooCommerce
  • PrestaShop
  • Magento
  • MailChimp Synkronisering
  • Facebook Lead Ads
  • Zendesk
  • Og mange flere

Brugervenlighed

Som alle andre platforme, så kræver det lidt tilvænning og øvelse, før man kan navigere rundt uden problemer. Men Moosend’s brugervenlighed er helt på et andet niveau, end mange andre e-mail platforme. Alle kan være med, selv helt dem, der aldrig har prøvet et lignende platform før.

Og det bliver en del nemmere, hvis man ser videoerne på Moosend Academy. Her får du korte videoer med forklareringer på, hvad forskellige funktioner kan og hvordan du kan udføre dem.

En stor årsag til at det er så nemt at bruge Moosend, er deres drag-and-drop system. Det kan du gøre stort set overalt på platformen. Når du laver dine automatiserede og planlagte e-mails. Når du er i gang med at lave rækkefølgen af dine automatiseringer. Selv når du laver dine landingssider og tilmeldingsformularer.

(Læs også: Boganmeldelse: Shoe Dog)

moosend_brugervenlighed
Der er mange skabeloner at vælge imellem, når man skal komme i gang med at skrive nyhedsbreve.

Systemets hastighed

Nogle gange bliver jeg en del irriteret over hastigheden af forskellige platforme, hvad end formålet er. Det kan have mange årsager, når det handler om cloudbaserede systemer, som min egen internethastighed og ikke mindst selve systemet hastighed. Moosend hører ikke til de langsomste og føles hurtigere end andre platforme som MailChimp, men det er ikke på det niveau endnu, hvor man virkelig tænker, at det er superhurtigt.

Men det går hurtig nok til at jeg ikke bliver irriteret over det.

Supportens serviceniveau

Hvis man virkelig ville, så er det muligt at lære alt selv og løse ens egne problemer ved brug af Moosend Academy og platformens egen blog, der indeholder masser af vejledninger og forklaringer. Men hvis man ikke er til sådan noget, så kan man kontakte supporten.

Med i den betalte version får man prioritetssupport. Om det kun betyder at man får et hurtigere svar eller om der er andre kriterier med, ved jeg ikke, men jeg prøvede begge dele. Kort sagt, var der ingen forskel. Jeg fik lige så hurtig svar på mine spørgsmål i den gratis version som i den betalte. Jeg fik endda på et tidspunkt svar indenfor 2 minutter på min første besked til supporten med den gratis version og herfra svarede de med de samme, når jeg skrev igen. Samme hurtige respons fik jeg med den betalte version.

Kvaliteten af supporten er lige så høj som hastigheden. Supporterne går gerne hele vejen og udføre det arbejde, som man har lyst til at gøre, ved at komme ind i ens bruger, hvis man giver dem lov. Og de forklarer gerne flere gange på forskellige måder, hvis man ikke forstår, hvad de mener de første gange. Tro mig, jeg har testet deres tålmodighed og den rækker langt. Og ikke mindst får man altid venlig hjælp, som man bør forvente alle steder (det får man ikke altid).

Eneste problem, jeg har med deres support, er deres åbningstider. Moosend er engelsk og græsk, så deres daglige åbningstider ligner meget de danske. Man kan dog ikke få fat i support i weekenden, som er et irritationspunkt, fordi jeg gerne bruger weekenden på at lave disse slags opgaver.

moosend_support

Samlet vurdering

Med Moosend kan du komme i gang med at samle nyhedsbrevsmodtagere næsten med det samme. Du skal lige lære systemet at kende først, hvis du allerede har erfaring med andre lignende systemer, burde det ikke tage lang tid. Det tager heller ikke meget længere tid, hvis du ikke har erfaring før.

En af de fede ting ved Moosend er, at man har automatisering med i den gratis version. Det får du ikke mange andre steder.

Den store fordel ved, at du får stort set alt gratis, indtil du har samlet de første 1.000, er, at Moosend vil gøre alt for at hjælpe dig med at nå det mål. Det kan mærkes. Systemet og supporten er lavet til at det bliver så nemt at nå det mål.

Det er meget nemt at integrere Moosend med andre systemer. Som det burde være. Hvis man har problemer med det, hjælper supporten dig straks med det, så integration slet ikke er noget, der står i vejen.

Men vi kommer ikke udenom at du skal kunne engelsk. Det kan være et problem for nogle, men hvis du kan sproget i brugerniveau, burde du ikke opleve nogle problemer.

Hvis du kan sproget og kun skal have gang i din e-mail marketingindsats, så kan jeg kun sige til dig, at du skal starte med Moosend.

Jeg giver en samlet vurdering på 5 stjerne ud af 6 på Moosend, der er en udmærket  platform.

Facebook kommentarer

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Ole Kristiansen

Kunder fra helvede

Kunder fra helvede-historierne er taget fra Clients from Hell-websiden, hvor du kan læse mange flere korte historier om forfærdelige kunder. Har du din egen Kunder

Læs artiklen »
Startup Magazine