Iværksætternes online magasin og blog
grafik
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Gør dig umage, når du laver din grafik selv

Du kan godt se professionel ud og lave din egen grafik til din markedsføring. Men det kræver, at du gør dig umage.

Som selvstændig, startup og iværksætter er der mange faser af virksomhedens liv.

Der er tidspunkter, hvor der er overskud rent økonomisk til at hyre hjælp udefra. Og så er der tidspunkter (især i virksomhedens start), hvor der ikke er mega mange penge i virksomheden og vi derfor er nødt til at lave opgaver, vi måske ikke lige er eksperter i.

Derfor har vi som selvstændige ofte rigtigt mange hatte på.

Opgaverne kan være tekstforfatning, regnskab, fotos, markedsføring, grafik, branding, videooptagelse, rengøring, kundeservice, pakke ordrer og alt muligt andet.

Og det er ok.

Det er dog vigtigt at du gør dig umage med alle de opgaver du tager på dig. OG at du overvejer hvilke opgaver du skal outsource så snart du har muligheden for det.

Hvordan finder du ud af, hvad du skal outsource og hvilke opgaver du skal beholde?

Det er et godt spørgsmål.

Du kan prøve at opdele alle de opgaver du har i din virksomhed i 4 kategorier:

1: Er mega god til og elsker at lave
2: Er dårlig til, men elsker at lave
3: Er god til, men hader at lave
4: Er dårlig til og hader at lave

(Læs også: Tag professionelle produktbilleder for små penge)

Kategori 1: Er mega god til og elsker at lave

Her finder du typisk de opgaver som er kernen i din virksomhed. Det kan fx være den service du yder eller det du lever af. Herudover vil der måske være et par andre opgaver.

Kategori 2: Er dårlig til, men elsker at lave

Her kan ligge mange typer af opgaver. Når du elsker at lave de opgaver der falder i denne kategori, vil jeg anbefale dig at investere i kurser som lærer dig, hvordan du bliver bedre. Det kan fx være markedsføring, grafik, tekstforfatning og lignende. Find kurser i en prisklasse du har råd til og lærer dig, hvordan du gør det bedre.

Kategori 3: Er god til, men hader at lave

Der er INGEN der siger, at du behøver skure toiletterne, bare fordi du er god til det. Hvis du HADER opgaven og den er enkel at få en anden til, så gør endelig det. Livet er for sjovt til at gå og være sur over at skure toiletter.

Kategori 4: Er dårlig til og hader at lave

De opgaver, der ligger her, er de ALLERFØRSTE, du skal overveje at betale andre for at løse for dig. Når du både er dårlig til at løse opgaven OG hader den, så er chancen for at du vil udskyde opgaven til sidste øjeblik enormt stor. Og ingen bliver bedre til at løse en opgave de hader ved at vente til de har travlt med at få den løst.

Søg viden om det du ikke ved nok om

Det kan være en god ide at søge viden omkring de ting, du ikke ved nok om. Du kan finde onlinekurser med alle mulige emner, hvor du kan lære alt fra hvordan du laver dit eget regnskab til hvordan du laver din egen markedsføring og ikke mindst grafik.

Jeg vil sige, at hvis du regner med at markedsføre dig via sociale medier, så er det en god ide at lære, hvordan du gør det på en god måde. Det er det, fordi det kan give et personligt touch til dit brand, når du laver din egen markedsføring her.

Du kan sagtens se professionel ud og lave din egen markedsføring. MEN det kræver at du gør dig umage OG at du får bygget et brand op med farvevalg og skrifttypevalg som giver mening til din virksomhed.

Dit brand skal nemlig passe til din virksomhed. Hvis du er selvstændig og ikke regner med at hyre et team, som dine kunder interagerer med, er det en god ide at bygge et personligt brand. Det betyder at når du finder frem til dine farver og skrifttyper skal du tage din egen personlighed med i betragtning.

Men når du har dine farver, skrifttyper og den generelle stemning på plads, kan du bygge videre på din markedsføring selv. Ved at bruge de samme farver og skrifttyper alle steder, hvor det er muligt, bygger du dit visuelle brand opslag, for opslag, for opslag.

Og det er det jeg mener med at du skal gøre dig umage:
Søg viden om de ting du ikke ved nok om.

Og træf en beslutning om, hvordan dit brand ser ud (og hold dig til det)

Hvis du har brug for viden om, hvordan du kan vælge de farver der passer til din virksomhed kan du hente min brandfarveguide her: https://vissuel.dk/brandfarveguide

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine