Iværksætternes online magasin og blog
medieomtale
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

3 måder, hvorpå din virksomhed kan få medieomtale

Med medieomtale er der stor potentiale for at du kan nå ud til mange med en enkel indsats. Netop derfor prøver mange virksomheder at fange mediernes opmærksomhed, så de kan hjælpe dem med at sprede deres budskaber ude til kunderne.

Der er også noget prestige og branding i at få medieomtale. Man virker mere troværdig overfor kunderne, når man bliver omtalt af medierne, der oftest har deres læseres tillid.

Noget af de sværeste ved at have en små startup er også at nå ud til så mange som muligt på kort tid. Og det kan du netop få gennem medieomtale.

Her får du tre måder, hvorpå din virksomhed kan få medieomtale.

Relateret: PR | Offline marketing

1. Send pressemeddelelser ud

Du har nok set pressemeddelelser på nogle virksomheders hjemmesider. De er selvfølgelig ikke der for syns skyld. Og det er slet ikke kun der virksomhederne lægger det og håber, at de bliver opdaget. De skal sendes ud til relevante medier, Tv- og radiostationer, aviser, blogs, o.l.

De allerfleste medier klikker sig ikke ind i forskellige virksomheders hjemmesider og leder efter pressemeddelelser. Nej, du skal sende din egen pressemeddelse ud. Så skriv en pressemeddelelse, der fanger mediernes opmærksomhed, og send den ud til relevante medier.

2. Newsjacking

Newsjacking handler om at man stjæler noget af rampelyset fra andre, der har nyhedsværdi i øjeblikket.

Det kan være lidt risikabelt, for der er mange, der gerne vil newsjacke, men hvis du udfører det korrekt, kan du få god medieomtale.

Så skriv eller ring til en journalist og kom med din mening eller kommentar til noget, der trender lige nu.

3. Kontakt journalister direkte

Eventuelt kan du prøve at lægge ud med at kontakte journalister først og finde ud af, hvilke historier de leder efter. Prøv at vinde deres tillid og fortæl om, hvad det er du gerne vil fortælle om på medierne.

Du kan være heldig med at finde den rette journalist, der vil skrive eller fortælle om dig. Og hvis du gør det, har du en partner, du kan kontakte og som kan kontakte dig, når I har brug for hinanden.

De fleste PR-firmaer lever af relationer til journalister. De agerer blot som mæglere mellem virksomhederne og journalisterne. Ved at finde dine egne journalister, skærer du mellemmanden væk. 

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine