email marketing skrevet på en computerskærm

Email marketing | En introduktion til markedsføring med e-mail

Du får her en introduktion til email marketing, der er en markedsføringsmetode. Hvad er email marketing? Hvad er fordelene og ulemperne? Hvilke typer af email marketing findes der? Og hvilke software kan jeg bruge til at udføre min email marketing? Få svar på dine spørgsmål her.

Hvad er email marketing?

Email marketing er brug af e-mail som markedsføringsmiddel for at promovere et brand, produkt, serviceydelse og for at opbygge et godt forhold med kunderne. Med en email marketing-kampagne kan du udvikle og sende et budskab til et specifikt publikum, dvs. dine kunder og potentielle kunder.

Nyhedsbreve og automatiserede e-mails er de to store email marketing-metoder.

Relateret: Content marketing | Er det noget, du skal satse på?

Hvad er fordelene og ulemperne ved email marketing?

Fordele

Det er billigt

Omkostningsvist er email marketing rimeligt billigt. Selvfølgelig afhængigt af, hvilket software du bruger. Men hvis du for eksempel bruger Moosend, har du næsten ubegrænsede værktøjer til 0 kr. indtil du får flere end 1.000 tilmeldte. Priserne bliver højere, jo flere tilmeldte man har- Men indtægten stiger samtidigt også i takt med de tilmeldte, for du får flere kunder og potentielle kunde.

Og sammenligner man med andre markedsføringskanaler og -metoder, er omkostningerne intet i forhold til.

Kunderne ønsker det selv

Kunderne vil faktisk gerne have dine e-mails, når de er tilmeldt til dit nyhedsbrev. De har selv sendt deres informationer og de har givet dit samtykke. Det viser, at de faktisk er interesseret i dine produkter eller ydelser.

Det får du ikke med andre markedsføringskanaler, hvor man ofte “forstyrrer” kunderne med annoncer.

Design efter eget valg

Du bestemmer selv, hvordan dine e-mails skal se ud. Det betyder, at du kan tilpasse designet til din virksomheds brand og det budskab, du gerne vil sende ud til modtagerne.

Ekstremt målbart

Email marketing er ekstremt målbart, fordi du får mange måleværktøjer igennem det software, du benytter. Her kan du se, hvor mange der har set din specifikke e-mail, hvor mange der har trykket på hvilke knapper, osv. Du kan derfor altid følge med i, hvor succesfuldt en enkelt e-mail er. Det kan du bruge til at lave forbedringer næste gang. 

En enkelt mail kan nå ud til mange

I stedet for at du skal snakke med mange mennesker hver især, kan du med din software sende en enkelt e-mail til rigtig mange på én gang. Potentielt tusinder, når du har samlet så mange.

Det arbejder for dig 24/7

Du skal ikke ud og overtale alle til at blive nyhedsbrevsmodtagere. Du kan samle modtagere 24/7, fordi kunderne kan tilmelde sig på alle tidspunkter og alle dage. Du kan for eksempel gøre det mere attraktivt for dem at tilmelde sig med en e-bog, gavekort, rabatter eller tilbud. Sådanne tilskyndelser sikrer mange tilmeldelser.

Og yderligere, hvis du laver automatiserede e-mails, så bliver de sendt efter en given periode efter tilmelding. Og disse automatiserede e-mails arbejder også for dig hele tiden.

Ulemper

Det er tidskrævende

Det kan sagtens tage lang tid at komme i gang med hele processen. Og det kan også være svært at finde ud af, hvad man skal skrive til modtagerne. Især hvis du ikke har planlagt din kampagne ordentligt.

Og oftest kan tager det lang tid at sætte automatiserede kampagner for eksempel. alt afhængigt af, hvor mange e-mails du vil automatisere.

Kan irritere kunderne

En normal person modtager alt mellem 20 og 80 e-mails om dagen. Hvis du sender hver dag eller meget ofte, kan du hurtigt irritere dine modtager. Især hvis du sender e-mails, som de ikke forventede fra dig. I det tilfælde vil dine e-mails føles som spam, der jo er irriterende for allesammen.

Mange e-mails når ikke frem

E-mailplatforme som Outlook og Gmail har store krav til de e-mails, der kommer igennem deres sikkerhed. Det resulterer tit, at e-mails, man sender, ikke når ud til modtagerne. Det gør det svært at sende det budskab, man vil få modtagerne til at læse.

Kræver lidt ekspertise

Email marketing platformene er gode til at gøre det simpelt for nybegyndere. Men der er mange andre ting, som de ikke kan gøre så brugervenligt, som du kunne ønske det. For eksempel opsætning af e-mailkryptering, design og andet. Det kan kræve lidt ekspertise at sætte alt op, trods for softwarenes brugervenlighed.

Email marketing platforme

Der findes dusinvis af email marketing platforme derude. Gransk dine muligheder grundigt, så du får den bedste for din situation og ønsker som muligt.

Her får du nogle få af dem:

Denne artikel er bragt til dig af Startup Consulting, der blandt andet hjælper iværksættere og selvstændige med deres planlægning af markedsføring gennem forretningsplansrådgivning og hjælp til opstart af virksomhed.

Læs den oprindelige blogindlæg her.

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER