Iværksætternes online magasin og blog
sjovt_på_arbejdet
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Hav det sjovt på arbejdet igen

Det at arbejde og have det sjovt hænger ikke altid sammen. De to kan hænge sammen, hvis du vil have dem til det. Det er meget vigtigt, at du har det sjovt på arbejdet. For dit helbred, for dine medarbejdere og ikke mindst så det ikke går ud over dit privatliv.

De iværksættere, der har mest succes med deres virksomheder, er dem, der har det sjovt på arbejdet. De har større motivation, mere effektive og får dermed også de bedste resultater. Hvis du er opsat på at have succes med din virksomhed, skal du også have det sjovt på arbejdet.

Her får du 6 gode råd til, hvordan du kan have det sjovt på arbejdet igen.

Relateret: 5 sjove måder at motivere dine ansatte på

1. Lav arbejdspladstraditioner

1. Lav arbejdsplads-traditioner

Arbejdspladstraditioner kan give dig og dine medarbejdere noget at glæde sig til hvert år. Og ikke mindst, noget at snakke om. Det kan være hvad som helst. Find på nogle sjove ting, I kan lave, hver uge, hver måned og hvert år på samme tid.

Det kan være kagefredage, årlige skovture, strandture, teambuilding, osv.

Traditioner er med til at skabe en god arbejdspladskultur, der gør det sjovt at tage på arbejdet igen. Find derfor gode traditioner, der med garanti vil skabe glæde for alle.

2. Sæt personlige mål sammen

En anden måde at gøre det sjovt at tage på arbejdet hver dag igen, er at lave personlige mål sammen imellem medarbejdere. Det behøver ikke være arbejdsrelaterede, faktisk kunne det være bedre, hvis det er personlige. Især hvis du også bruger noget tid med dine medarbejdere i fritiden.

Vægttabsmål, løbe en maraton, lave et sportshold sammen, hvad som helst.

At lave personlige mål alene er godt for dig selv. At lave personlige mål sammen og stræbe efter at nå disse, er endnu bedre. Det hjælper meget på motivationen, når man har fælles personlige mål.

Relateret: Sådan sætter du dine mål

3. Genindret kontoret

Det kan hjælpe meget på dit humør, hvis du ændrer dine omgivelser og genindretter kontoret. Vi kan godt blive trætte af at kigge på det samme og samme hver dag. En genindretning med udskiftning af gammelt inventar, der bare skal skrottes, og dekorationer, kan give dig den lille ekstra motivation igen.

4. Fejr de små og store sejre sammen

Hvis I har landet en stor kunde, så giv kage til alle medarbejderne. Hvis I har virksomhedsmål, som bliver nået, så tag ud og spis sammen (eller bestil noget ind på kontoret, hvis coronapandemien ikke tillader det).

En lille fejring sammen gør sejrene større og sjovere at nå. Det vil give den ekstra motivation at stræbe efter at nå næste mål og sejr.

5. Vær social

Tag korte pauser udenfor pausetiderne, gå over til dine medarbejdere og snak sammen med dem. Helst gerne om ting, der ikke er arbejdsrelateret. Du har godt af korte pauser her og der. Og socialisering gør de korte pauser endnu bedre.

Hvis du arbejder hjemmefra, så tag en kort pause og lav et videoopkald til dine medarbejdere. Ja, bare fordi.

Nogle gange har vi bare brug for at være lidt sociale til at gøre det sjovere at være på arbejdet.

6. Vær lidt barnlige

Hvorfor altid være så seriøs? Lav sjov med hinanden uden at gå over grænsen. Lav små pranks. Bare husk aldrig at gå over grænsen. Lad være med at inkludere medarbejder, der ikke vil være en del af det.

De fleste af os er barnlige af natur. Vi er ikke rigtigt blevet 100% voksne. Og at lade barnet lidt løs en gang imellem hjælper os med at have det sjovere.

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine