Iværksætternes online magasin og blog
besværlige_medarbejdere
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

Jeg har ikke mødt en eneste leder, der ikke har brokket sig over mindst én medarbejder. Tendensen er lige så almindelig som medarbejdere, der brokker sig over deres ledere. De fleste leder møder mindst én med arbejder, der er besværlig, i deres karriere.

Det er ikke en optimal situation at blive lagt på, når man oplever det. En enkelt medarbejder kan dræne ledere for energi og arbejdslyst. Især efter langvarige konflikter. Og disse enkelte medarbejdere kan sprede utilfredsheden til andre medarbejder, der gør samarbejdet med de andre også mere besværligt. I sidste ende er det ingen godt arbejdsmiljø for dig, de besværlige medarbejdere og deres kollegaer.  

Få at kommer ud af situationen, kan du gøre forskellige ting. Her får du fem gode råd til, hvordan du håndterer besværlige medarbejdere.

Relateret: Vær en støttende leder

1. Lad være med at gøre situationen værre

Det værste, du kan gøre, er at svare tilbage med de samme ting, som de besværlige medarbejdere gør mod dig. Hvis de bagtaler dig, så lad være med at bagtale dem. Råber de ad dig, lad være med at råbe tilbage. Hvis de løser arbejdsopgaver på en måde, som du ikke vil have dem til at gøre det på, så lad være med at endnu værre arbejdsopgaver.

Det får det hele bare til at eskalere, hvis du svarer hårdt mod hårdt. I værste tilfælde kan du miste resten af medarbejdernes tillid til dig, hvis du gør det. Vær en bedre person og hold ud. Vis selv, hvilken slags opførsel du gerne vil se hos dem. Ved at vise et godt eksempel, kan du få dem til at trække sig tilbage.

2. Lyt til dem

Ofte er besværlige medarbejder folk, der reagerer forkert på en situation, de er utilfreds med, og vælger at vise deres utilfredshed på andre måder end at snakke direkte om det. Sæt dig ned med dem eller den enkelte medarbejde og lad dem snakke ud. Find ud af, hvad deres handlinger handler om i virkeligheden.

Tit har de bare brug for at blive hørt. Bare det at du lytter til deres utilfredsheder kan sagtens løse problemet. Men hvis det er noget specifikt, de gerne vil have at du skal løse for dem, så undersøg om der er hold i det. Hvis du kan sørge for det, gør det. Hvis du ikke kan, så vær ærlig og fortæl dem, hvorfor du ikke kan løse det. Ved at være ærlig sikrer du, at du giver dem et grundlag for forståelse.

3. Fortæl om følgerne ved opførslen

Nogle folk foretrækker at høre om, hvad der følger hvis de fortsætter eller stopper deres dårlige opførsel. Fortæl de besværlige medarbejdere, hvad der kommer til at ske, hvis de fortsætter. Og endnu bedre, fortæl også, hvad der kommer til at ske, hvis de holder op.

Du skal dog ikke belønne dårlig opførsel med bonusser eller lignende. Fortæl i stedet om de forskellige situationer ved fortsat dårlig opførsel og forbedret indsats. Snak også om, hvordan situationen påvirker andre, hvis du har kendskab til det. Især hvis der er andre, der har klaget over personen eller personerne.

En bedre situationsfornemmelse kan give dem en anden mening om, hvordan de skal opføre sig.

4. Dokumentér alt

Hvis specifikke medarbejdere viser tegn på fortsat dårlig opførsel, så skriv bestemte situationer ned. Skriv dato, personens navn og hændelsen ned, hver gang der sker noget dårligt i på arbejdspladsen. Hvis der er nogen, der klager, skriv det hele ned.

En enkelt hændelse er ikke altid nok til at afskedige en medarbejder, men gentagende dårlige opførsler kan. Og hvis du skulle komme i problemer med en fagforening eller lignende, har du dokumentation for medarbejderens opførsel. Det vil i sidste ende redde din røv.

Hvis det i sidste ende skulle ændre sig og de besværlige medarbejdere ændrer opførsel, så kan du altid smide dokumenterne ud.

5. Sidste udvej

Hvis du synes, at du har prøvet alt, du kan komme i tanke om, og opførslen fortsætter, kan en fyring være eneste udvej for dig og din virksomhed.

Nogle gange skal man være modig nok til at fyre nogen. Det er ikke sjovt at fortælle nogen, at de er fyret. En fyring kan være hård for arbejdsgiveren. Men hvis der ikke er en anden udvej, vil du være nødt til at gøre det. Det er lige meget om det er din mor, bedste ven eller onkel. En medarbejder, der skaber en dårlig arbejdsmiljø, skal du skille dig af med, hvis vedkommende ikke vil forbedre sig. Der er bare nogle folk, man ikke kan ændre.

Relateret: Afskedige medarbejdere på den gode måde

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine