En enkeltmandsvirksomhed er en hurtig og billig måde at starte og oprette en virksomhed på. Specielt fordi der er ingen krav om et kapitalindskud, hvilket normalt er på 40.000 kr. (ApS) eller 400.000 kr. (A/S). Sidst i blogindlægget viser jeg dig, hvilket værktøj du kan bruge til at oprette en enkeltmandsvirksomhed hurtigt og sikkert.
Der findes forskellige måder at drive virksomhed på. En af de mest enkle virksomhedsfomer er enkeltmandsvirksomheden. Meget mere simpelt end selskabsformerne, ApS og A/S, der er enheder i sig selv og er uafhængig af dig udover at du ejer dem.
Relateret: Opstart af virksomhed i 10 trin
Hvad er en enkeltmandsvirksomhed?
En enkeltmandsvirksomhed er en virksomhedsform, der er en del af dig som person. Det er en så at sige en udvidelse af dig som formel person. Din virksomhed er dig og du er din virksomhed. Rent officielt, altså.
Det betyder også blandt andre at alt, hvad virksomheden ejer, er dit. Dens penge, aktiver og passiver inklusivt også gæld, hvis virksomhedens skulle få noget.
Med hensyn til gælden vil du så derfor hæfte for den personligt, hvis virksomheden skulle gå konkurs. Det betyder, at du personligt ville skulle ende med at betale for al gælden, selv om du ikke kan fortsætte med at drive virksomheden videre.
Mange tror, at en enkeltmandsvirksomhed kun består af en enkelt person. Beskrivelsen er misvisende og forklarer blot, at der kun er en enkelt ejer, ikke en enkelt person til at klare det hele. Selvom titlen siger det, betyder det ikke, at du ikke kan ansætte andre personer i virksomheden. Du kan ansætte lige så mange som du vil, så længe virksomheden har råd til det.
Hvad er forskellen mellem en personligt ejet mindre virksomhed og en enkeltmandsvirksomhed?
En personligt ejet mindre virksomhed (PMV) er en miniature version af en enkeltmandsvirksomhed. Som titlen siger, så er den ejet personligt, altså som en enkeltmandsvirksomhed, også er den mindre.
En PMV må gerne bruges i tilfælde, hvor man omsætter for mindre end 50.000 kr. indenfor en 12-månedlig periode. Så det er en ret lille virksomhed. Hvis omsætningen bliver større end det, eller hvis man forventer, at det bliver større end det, så skal man opgradere til en større virksomheds- eller selskabsform.
En PMV har også den forskel at den ikke skal momsregistreres, det vil sige, at du skal sælge dine varer eller ydelser uden moms. Det skal alle andre virksomheds- og selskabsformer, så længe de er momspligtige (Det er ikke alle brancher, der er det. Nogle andre skal betale lønsumafgift i stedet for moms).
Relateret: Egen virksomhed? Start med dig selv
Hvor mange ejere kan der være i en enkeltmandsvirksomhed?
En enkeltmandsvirksomhed har kun én enkelt ejer. Dig. Du kan have mange forskellige ansatte, for eksempel direktører, rengøringspersonale, men du kan være den eneste ejer.
Hvis du derfor skal starte op med en anden eller andre medejere, skal du vælge en anden virksomheds- eller selskabsform. En måde at gøre det på billigt, er at starte et Interessentskab (I/S), der har mange ligheder med en enkeltmandsvirksomhed, men hvor der kan være flere ejere.
Hvor stort er kapitalkravet ved enkeltmandsvirksomheder?
Kort sagt er kapitalkravet 0 kr. Så, hvis du vil gerne oprette en virksomhed og vil ikke bruge mange penge på at starte en virksomhed eller ikke har pengene til at starte et selskab op, er det en enkeltmandsvirksomhed, du skal satse på. Hvis du altså bliver eneejer, ellers kunne det, som tidligere nævnt, være en god idé at starte et I/S op.
Hvad hvis jeg vil omdanne virksomheden til et selskab?
Hvis du af en eller flere grunde, for eksempel ved nye medejere eller ønske om at beskytte dig selv mod personlig hæftelse, skulle få lyst til at omdanne virksomheden om til et selskab, ApS eller A/S, kan du gøre det eksempelvis ved en skattefri virksomhedsomdannelse.
Vi vil i disse tilfælde råde dig til at gøre brug af din revisor, da der skal laves en vurderingsberetning. Hvis du vil gøre det uden brug af en revisor, skal du overveje om du allerede nu ikke skal oprette et selskab i stedet for en enkeltmandsvirksomhed.
Skat og moms
Du skal beskatte en enkeltmandsvirksomhed på én ud af tre valgmuligheder. Det er op til dig selv, hvilken ordning du vil bruge. Det er en god idé at du snakker med din revisor om, hvilket ordning der er den bedste for dig personligt og din virksomhed.
Dine tre valgmuligheder:
- Personskattereglerne:
Indkomst beskattes som personlig indkomst. - Virksomhedsordningen:
Renteudgifter kan fratrækkes i den personlige indkomst og overskuddet opspares i virksomheden mod at betale en foreløbig skat. - Kapitalafkastordningen:
Giver nogle af virksomhedsordningens fordele, men er mere enkel
Bogføring og revision
Der er ikke lovkrav for at en enkeltmandsvirksomhed skal udarbejde et årsregnskab og at dette skal revideres af en revisor. Du skal dog være obs på, at din bank kan kræve dette fra din virksomhed, hvis banken ønsker det. Du skal derfor huske at snakke med din bank om det. Det er ikke alle banker, der kræver dette, men spørg for en sikkerheds skyld.
Din virksomhed skal dog udarbejde et skatteregnskab og du er derfor også forpligtet til at bogføre løbende i overensstemmelse med bogføringsloven.
Du kan vælge at bogføre selv og udarbejde dine skatteregnskaber, men du kan også outsource området til en bogholder eller revisor.
Direktion og bestyrelse
Du kan som tidligere nævnt ansætte direktører og lignende, hvis du skulle ønske det. Men der er formelt ingen direktion eller bestyrelse i en enkeltmandsvirksomhed. Du som ejer er alene ansvarlig for alle beslutninger og driften af virksomheden.
Som tidligere nævnt, er virksomheden en del af dig personligt. Så alt, hvad der har med virksomheden at gøre, står du ansvarlig for personligt.
Forskellen mellem virksomheds- og selskabstyperne
Der er en del forskelle mellem en enkeltmandsvirksomhed og de to selskabsformer, ApS og A/S. Herunder kan du se de vigtigste punkter.
Opret din enkeltmandsvirksomhed nemt med Legal Desk
Når du opretter din enkeltmandsvirksomhed gennem Legal Desk, klarer de alt papirarbejdet for dig. Det betyder, at de sender din nye virksomhed til registrering inden for 24 timer fra du indgiver din bestilling*. De sørger for, at virksomheden bliver registreret for moms, import, eksport mv., hvis du har valgt dette.
Sagsbehandlingen foregår manuelt hos Erhvervsstyrelsen, og du vil normalt modtage dit CVR-nummer og evt. momsregistrering inden for 2-14 dage efter de har sendt virksomheden til registrering. Legal Desk følger selvfølgelig altid sagen helt til dørs.
*Bestillinger på enkeltmandsvirksomheder lagt efter kl. 16 på fredage vil blive behandlet den følgende mandag. Der kan derfor i disse tilfælde være længere behandlingstid.