Dette indhold er sponsoreret.
Et firmaarrangement er en rigtig god mulighed for at styrke båndene mellem medarbejderne, og det kan være med til at skabe et bedre arbejdsmiljø. Det er også en god mulighed for at få nogle af de ansatte, som måske ikke kender hinanden så godt, til at lære hinanden bedre at kende. På et sådan arrangement kan I også snakke om jeres virksomheds fremtidige mål, og I kan brainstorme om nye idéer. Firmaarrangementer kan være alt fra en hyggelig julefrokost eller sommerfest til et mere formelt arrangement som f.eks. et kursus eller et minikonference.
I stort set alle slags arrangementer kan team building-øvelser passe ind og bidrage til arbejdsgangene og arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. Det er en god måde at identificere sine styrker og svagheder som hold og eventuelt forbedre sin holdånd. Det er dog vigtigt, at der er nogen til at administrere arrangementet, så folk ikke giver sig helt hen til konkurrencementaliteten.
Relateret: 5 sjove måder at motivere dine ansatte på
Planlæg dit næste spændende firmaarrangement
Når man planlægger et firmaarrangement, så er det vigtigt at have styr på en række ting. For det første skal man overveje, hvilket formål arrangementet skal have. Er det for at hylde virksomhedens ansatte, eller er det for at lancere et nyt produkt? Dernæst skal man overveje, hvor mange personer der kommer til at deltage i arrangementet. Dette er afgørende for både budget og plads. Når disse to ting er på plads, kan man begynde at se på, hvad der skal foregå.
Læs mere for at finde god inspiration, til hvad I kan lave sammen som kollegaer og team, uanset lokation. Ved at indtaste bynavnet, kommer der massere af gode muligheder frem, som for eksempel en madtur rundt i København. Hvis man er nogle kollegaer på forretningsrejse i udlandet, kan man bruge noget af fritiden på at se byen, man er havnet i og have nogle fælles aktiviteter. Når man kommer udenfor kontoret og ser nye ting, er der også fri mulighed for at kreativiteten kan spire, og det er dér, de rigtig gode idéer kan opstå. Desuden kan man ved at se hinanden udenfor de vante rammer også se hinanden i et andet lys og måske få mere sympati og forståelse for hinanden, hvilket kan danne grobund for et endnu bedre kollegialt samarbejde.
Sikr et godt fællesskab på arbejdspladsen
Et af de vigtigste elementer for at sikre et godt fællesskab på arbejdspladsen er, at man har en god dialog med hinanden. Dette kan være svært, hvis man ikke kender hinanden rigtigt, men det er en af de ting, der skal til for at sikre et godt fællesskab. Derudover er det også vigtigt, at man lytter til hinanden og respekterer hinandens meninger – selvom man ikke nødvendigvis er enige. Dette giver mulighed for, at alle kan komme til orde, og dermed føle sig som en del af fællesskabet. Endelig er det også vigtigt, at man støtter op om hinanden – både i de gode og de dårlige tider. På den måde viser man, at man respekterer hinanden og vil det bedste for sit team på arbejdspladsen.
Det behøver ikke være dyrt at holde et arrangement
Når man skal holde et arrangement, så er det ofte noget, der koster penge, men det behøver ikke altid være tilfældet. Hvis man holder et arrangement på kontoret, så kan man sagtens finde på nogle aktiviteter, der ikke koster mange penge. Det kan eksempelvis være at lave en stor fælles frokost eller middag. På denne måde har man brugt tid sammen om maden og hyggen, uden at det har kostet en formue. Man kan også spille forskellige brætspil eller kortspil sammen – også helt uden udgifter. Endelig kan man også tage på tur i naturen – det behøver ikke at være langt væk – bare en tur i parken. Sommetider er det hyggeligst at holde et arrangement helt simpelt, uden for meget sniksnak og pynt – så er det nemlig de mennesker, man er sammen med, der tager pladsen i ens tanker bagefter, og båndet imellem jer kan kun være blevet stærkere.
Firmaarrangementer kan have mange formål, og der er ofte flere grunde til, at det er vigtigt for et firma at afholde dem. Det kan være med til at styrke fællesskabet, give medarbejderne en fælles oplevelse eller vise kunder og samarbejdspartnere, hvem I er som virksomhed.
Relateret: Hav det sjovt på arbejdet igen