Vækststrategier en mand der tegner en opadgående kurve

2 vækststrategier, der kan hjælpe dig med at overleve hårde tider

Nye vækststrategier kan hjælpe din virksomhed med at overleve, hvis den oplever hårde tider. Og det er der mange virksomheder, der oplever det for tiden pga. pandemien. Næsten alle er blevet påvirket negativt på økonomien. Forsvindende salgstal, fyrede medarbejdere og forsvindende leverandører og samarbejdspartnere er normale. Hvor vi havde vækst overalt før pandemien, ser vi det modsatte nu.

Regeringen gør alt for at hjælpe vores virksomheder, men det er bare ikke nok i mange tilfælde. Hvis du ikke får hjælp nok fra det offentlige, er der ikke andre der kan gøre noget ved det end dig selv. Du kan selv sørge for at din virksomhed overlever. Du bliver nødt til at skifte strategi og finde nye vækststrategier. Derfor får du her to vækststrategier, der kan hjælpe dig med at overleve virksomhedens hårde tider.

Relateret: Hvorfor du skal starte med hvorfor

Diversifikation

Har du meget ensartede produkter eller serviceydelser? Det er måske på tide at bevæge dig lidt væk fra det samme og samme igen. Ikke at du skal droppe dine gamle produkter eller ydelser. Den nye retning kan virke som supplement til det, du allerede tilbyder dine kunder.

Diversifikation handler om at finde på noget nyt, der enten er fuldstændig anderledes eller noget, der er nogenlunde i samme branche, som du allerede befinder dig i.

Hvis du vil finde på noget helt nyt, handler det om at vælge en retning, der slet ikke har noget at gøre med din branche. For eksempel, hvis du er en bager, finder du et område, der intet har med bagerier at gøre. Måske begynde at sælge legetøj på nettet. Noget, der slet ikke har noget med din profession at gøre. Et eksempel kan være Samsung, der lagde ud med elektronik, men er nu i mange brancher, der ikke er relateret til elektronik.

Eller du kan finde på noget nyt, der har stadigvæk en relation til din profession og branche. For eksempel en elektriker, der åbner en butik eller webshop med produkter, der hjælper dem med deres elektricitet derhjemme. Elektrikeren kender alt til området, men i dette tilfælde hjælper hun kunderne på en helt anden måde. Og på samme tid bevæger hun sig ud dele af markedet, som hun ikke betjente førhen: gør-det-selv-samfundet. 

Kan du bruge diversifikation i din virksomhed? Uden tvivl. Du skal bare finde noget, du brænder for og kan tjene gode penge på.

Relateret: Vækstplaner i din forretningsplan

Tilpasning

Tiderne skifter hurtigt i disse år. Det har eskaleret endnu hurtigere efter pandemien kom til. Virksomheder, der ikke tilpasser sig til den nye situation, kommer ikke til at overleve.

Der er så mange ting, vi skal tilpasse os til. Kundernes købsadfærd har ændret sig gevaldigt, og mange virksomheder har lagt mærke til det og tilpasset sig til disse nye adfærd. Det skal din virksomhed også, hvis du vil vækste trods for situationen. Kunderne køber stadigvæk de ting, de har brug for, de gør de bare hjemmefra. Har du en butik, men ikke sælger online? Få lavet en webshop og få adgang til mange flere kunder, end du har lige nu. 

Tænk, hvad dine problemstillinger er nu. Skriv dem ned. Hvad er årsagerne til disse? Hvad kan du gøre for at tilpasse dig? Find det, du skal gøre, og gør det.

Flere artikler

budgetter
Kenneth Enggaard

Budgetter

Budgetter er meget vigtige for styringen af din virksomheds økonomi. Mens din virksomheds regnskaber viser fortidens økonomiske resultater, er budgetter værktøjer til at forudse fremtidens

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER