video_marketing

Video marketing | Fordele og ulemper

Video marketing er noget af det mest brugte i online marketing, der nu er den mest brugte marketingkategori i Danmark.  Få her i artiklen forklaring over, hvad det er, og find ud af om det er noget for dig. Vi går nemlig igennem fordelene og ulemperne ved video marketing, så du kan træffe en beslutning over, om det er det værd at satse på.

Hvad er video marketing?

Video marketing er eksponering af en virksomhed, dens produkter eller ydelser ved brug af video.

Annoncering ved brug af videoer bliver brugt mere gradvist i disse år.
Organisk (ikke-betalt) markedsføring bliver også gradvist mere brugt. Det gør man tit på YouTube, men også på andre sociale sociale medier. Især Facebook, der også har en konkurrent overfor YouTube i form af Facebook Watch.

Videoer bliver set mere af potentielle kunder end rene tekster og billeder. Folk elsker videoer. Så det er også noget, som du kan bruge til at lave annoncer med. Konverteringsraten af videoannoncer er højere end det samme for annoncer med billeder. Det gør det, fordi folk husker videoer bedre end billeder.

Hvor kan du så bruge video til at markedsføre din virksomhed og dens produkter eller ydelser? De fleste steder på internettet:

  • Sociale medier (inkl. YouTube)
  • Din hjemmeside (Produkter, ydelser, om virksomheden, osv.)
  • Din blog (Overvej at lave videoer af din blogs indhold)
  • Annoncer på alle andre steder end din hjemmeside/webshop

Fordele og ulemper

Fordele

  • Brugerne elsker videoer
  • Større chance for at gå viralt end andre medier
  • Video giver dig flere muligheder end andre metoder
  • Video er fremtiden
  • Høje konverteringsrater
  • Optimalt for alle situationer

Ulemper

  • Kompliceret proces
  • Kan være dyrt
  • Kræver masser af tid
  • Kræver løbende opdateringer
  • Nogle foretrækker stadig tekster
  • Dårligt lavede videoer skader din virksomheds brand
  • Svært at ramme den rette længde

Fordele

Brugerne elsker videoer

De allerfleste elsker videoer. Det sparer os for at læse (for det meste), giver os mulighed for at forestille de præsenterede bedre og holder dermed vores opmærksomhed bedre end andre metoder. Det gør, at du bedre kan forbinde dig med dine kunder og potentielle kunder, hvis du bruger video marketing.

Større chance for at gå viralt end andre medier

Videoer har større chancer for at gå viralt end alle andre metoder som rene tekster og billeder. Dvs. få så meget interaktion og blive delt så meget at der er rigtig mange, der ser dit opslag. Også dem, der ikke følger dine platforme.

Video giver dig flere muligheder end andre metoder

Du kan selvfølgelig skrive tekster og lave billeder på mange forskellige, kreative måder. Men video giver bare meget mere og giver mange flere muligheder. Det er begrænset, hvor meget du kan puttet i et billede, der er ingen begrænsninger på videoer.

Du bestemmer selv, hvor lang en video du vil lave. Du bestemmer selv, hvordan designet skal være. Der er lyd på, så du kan bruge lydeffekter, give det en stemme, som læser noget op, og du kan også bruge musik, noget man ikke får med tekst eller blot billeder.

Video er fremtiden

Video er fremtiden. Det er forventet at video vil være den eneherskende medie på sociale medier som Facebook og Instagram indenfor et par år. Og ved at starte allerede nu, er du på foran alle andre, der ikke er begyndt at lave video endnu.

Høje konverteringsrater

Folk elsker video, det har vi gennemgået, og det betyder samtidigt, at annoncer med videoer har større konverteringsrater end tekster og billeder.

Optimalt for alle situationer

Videoer er optimale for alle situationer. Med videoer kan du forklare og vise alle former for situationer. Forklare og vise problemstillinger, som dine potentielle kunder har, og derefter vise og forklare, hvad løsningen er (dit produkt eller ydelse).

Eller hvis du laver videoer til din blog eller YouTube eller Facebook for eksempel, kan du vise og forklare deres problemstillinger og derefter, hvordan de selv løser disse problemer.

Ulemper

Kompliceret proces

Derimod er det en kompliceret proces at lave videoer. Det behøver det ikke altid være, for jeg kender til mange eksempler på, hvor folk har brugt få minutter på at udtænke en idé, tage deres smartphones op og lave en video, der gik viralt.

Men oftest kræver det meget mere. Du skal bestemme over formålet. Du skal lave et manus. Du skal lave en beslutning over designet. Du skal lave grafik. Også videre. Udover det skal du også have teknisk og grafisk snilde, som gør det endnu mere kompliceret. 

Kan være dyrt

Som alle andre kanaler og metoder, kan det være dyrt at lave video marketing. Og det bliver allerede dyrt inden du overhovedet viser den til nogen, hvis du får andre til at lave en video for dig. Så vidt jeg ved, er der ingen billige løsninger for outsourcing, da det som allerede nævnt er en kompliceret proces.

Kræver masser af tid

Om du vil gøre det selv eller får andre til det, så tager det tid at lave videoer. Kompliceret proces er lig med lang proces.

Kræver løbende opdateringer

Det er svært at lave evergreen-videoer. For det er nemlig svært at finde emner, der aldrig udvikler sig og som man kan bruge om og om igen hvert år. Det kræver fra dig, at du løbende skal opdatere dine videoer forfra igen. Oftest én gang hvert år, alt efter hvor hurtigt udviklingen sker i dit marked og din branche.

Nogle foretrækker stadig tekster

Alle elsker videoer. Ja, men det er ikke helt fuldstændig rigtig, er det? Der er stadig dem, der foretrækker tekster, og måske også billeder, overfor videoer. Videoer kræver at man spoler frem og tilbage. Det er mere bekvemt med billeder og tekster, når man vil gentage noget. Og af den grund foretrækker andre stadigvæk tekster og billeder fremfor videoer.

Dårligt lavede videoer skader din virksomheds brand

Hvis du laver en dårlig video, bare det er lidt dårlig grafik, en dårlig lyd eller lignende, så går det direkte udover din virksomheds brand.  Og sådanne tilfælde er svære at komme af med igen. Husk, at folk husker videoer bedre end andre medier.

Derfor vil dårlige videoer sidde fast i deres syn på din virksomhed længe. Og endnu værre, hvis du laver eller får lavet en så dårlig video, at den går viralt på grund af den dårlige kvalitet, så kan det få en katastrofal effekt på dine salgstal (nej, alle slags omtale er ikke altid god omtale).

Svært at ramme den rette længde

Du vil meget gerne forklare alt omkring dit produkt eller din ydelse, så de potentielle købere får al nødvendig information. Men det er meget svært at bedømme, hvor lang tid videoerne skal være. Det kan nogle gange være bedre at udelade visse informationer, så videoen er kortere, andre gange bedre at lave en ekstra lang video.

Man skal bare helst ramme den rigtige længde. For kort, så får kunden ikke nok ud af det til at få lyst til at købe. For lang, så slukker kunden bare videoen uden at se det hele og lader være med at købe hos dig. Eksperimenter med videolængderne er nødvendige. Og det gør processen bare så meget længere.

Er det det værd at satse på?

Ja, det er det, hvis du har penge til at få nogen til at lave videoerne for dig. Eller i det mindste, hvis du vil satse så meget på det, at du vil ofre masser af din egen tid.

Video er fremtiden, så det er kun et spørgsmål om tid, før du satser på det. Din målgruppe vil elske dig for det.

(Læs den oprindelige artikel)

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER