sociale_medier

Markedsføring på sociale medier | Statistikker og fordele og ulemper

Markedsføring på de sociale medier er en af de allermest
brugte markedsføringskanaler. Hvis du overvejer at bruge sociale medier som
Facebook, Instagram, LinkedIn, osv., er det en god idé at læse artiklen. Med i
artiklen får du statistikker og ikke mindst fordelene og ulemperne ved
markedsføring på de sociale medier.

Hvad er sociale medier?

Sociale medier er websider og apps, der gør det muligt for os at have mange forskellige måder at have kontakt på med vore egne netværk og resten af verden.

Du tænker sikkert Facebook med det samme, og det er til at forstå, siden Facebook er den mest brugte af dem alle sammen. Men der findes også mange andre. Her er nogle af dem:

Der findes selvfølgelig mange andre sociale medier. Dem, der er på listen, er de nogle af de mest populære i Danmark og verden. Og der har været masser af andre før, som ikke klarede det, som Google+, Vine og danske Arto, som satsede på de unge og var engang Danmarks største webside med over 800.000 brugere.

(Læs også: Online marketing)

Markedsføring på sociale medier

Det er muligt at både lave betalte annoncer på mange forskellige måder og at lave opslag (også på forskellige måder) organisk (ikke-betalt). Annoncer er, hvad de sociale medier lever af, så det at lave et almindeligt opslag og forvente at der er mange, der kommer til at se det, er urealistisk.

Selv hvis du har mange følgere, er det svært at få mange af dem til at se opslaget, undtagen hvis det er så interessant, at der er mange, der interagerer (giver det et like, skriver en kommentar eller deler det med deres eget netværk) med det. Hvilket er svært at gøre, men bestemt ikke umuligt.

Statistik over 4 af de største sociale medier

Vi gennemgår hurtigt 4 fra listen, så du får et lille indblik på disse. Antallene af brugere på de forskellige medier er svære at vurdere. Det skyldes at der findes folk, der har mere end én profil på et socialt medie, og der findes profiler, der ikke har været aktive i længere tid.

Så, hvis du selv lavede en undersøgelse, vil du finde mange forskellige tal, selv hvis de var lavet på samme tid. Tallene er derfor kun vejledende og lidt gamle, men viser stadigvæk meget klart hvilke, der er de største. De fleste tal er fra 2019, der viser statistikker fra 2018.

Facebook

Du kender Facebook, selv hvis du ikke har en profil på verdens største sociale medie. Der er rigtig mange, der har Facebook i dag. Og de fleste bruger den dagligt op til flere gange i løbet af dagen.

Statistik:

Antal brugere:

3,8 mio. danskere (70% af danskerne) (Kilde: Danmarks Statistik)

1,5 mia. i hele verden

Forbrug:

63% af danskerne bruger Facebook dagligt (Kilde: Danmarks Radio)

Aldersgrupper:

16-24-årige – 82%

25-34-årige – 72%

35-44-årige – 62%

45-54-årige – 53%

55-64-årige – 40%             

65-74-årige – 25%

75-89-årige – 12% (Kilde: Danmarks Statistik)

Man kan ikke rigtig komme udenom Facebook, hvis man har tænkt sig at markedsføre sig på de sociale medier. Så overvej Facebook som den første, om din virksomhed skal sælge til private kunder eller virksomheder, for stort set alle er der og du kan selv bestemme, hvilken slags demografi din annonce skal vises til.

Instagram

Instagram er en af de største sociale medier her i Danmark og i verden. Og sjovt nok ejet af Facebook. At Facebook ejer den, betyder for dig, at du kan lave en samlet markedsføringsindsats i form af en annoncer, der skal vises på både Facebook og Instagram. Annonceringer på Instagram skal nemlig laves på Facebooks Annonceadministrator. Nemt og bekvemt.
Instagram handler i bund og grund om billeder og videoer. Du kan ikke lave opslag i ren tekst, som du kan gøre på Facebook eller Twitter. I det punkt ligner Instagram Pinterest, der også har fokus på billeder, men til forskel fra Pinterest så er brugeroplevelsen meget mere lig Facebook. 

Statistik:

Antal brugere:

1,9 mio. danskere (Kilde: keilbergchristiansen.dk)

1 mia. i hele verden

Forbrug:                                        

50% af danskerne bruger Instagram dagligt (Kilde: AudienceProject)

Aldersgrupper:                          

16-24-årige – 56%

25-34-årige – 35%

35-44-årige – 20%

45-54-årige – 9%

55-64-årige – 4%                                                    

65-74-årige – 2%

75-89-årige – 0% (Kilde: Danmarks Statistik)

LinkedIn

LinkedIn er det største sociale medie for professionelle og er ejet af Microsoft. Det handler meget om at netværke, lave nye samarbejder og finde nye medarbejdere i LinkedIn. Her er der optimale omstændigheder at sælge til virksomheder, hvis du opererer i B2B-sektoren.

Statistik:

Antal brugere:                            

2,6 mio. danskere (Kilde: Hootsuite/We Are Social)

Over 700 mio. (Kilde: LinkedIn)

Forbrug:                                        

7% af danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt (Kilde: Danmarks Radio)

Aldersgrupper:                          

16-24-årige – 3%

25-34-årige – 7%

35-44-årige – 7%

45-54-årige – 6%

55-64-årige – 2%                                                    

65-74-årige – 0%

75-89-årige – 0% (Kilde: Danmarks Statistik)

LinkedIn

LinkedIn er det største sociale medie for professionelle og er ejet af Microsoft. Det handler meget om at netværke, lave nye samarbejder og finde nye medarbejdere i LinkedIn. Her er der optimale omstændigheder at sælge til virksomheder, hvis du opererer i B2B-sektoren.

Statistik:

Antal brugere:                            

2,6 mio. danskere (Kilde: Hootsuite/We Are Social)

Over 700 mio. (Kilde: LinkedIn)

Forbrug:                                        

7% af danskere over 12 år bruger LinkedIn dagligt (Kilde: Danmarks Radio)

Aldersgrupper:                          

16-24-årige – 3%

25-34-årige – 7%

35-44-årige – 7%

45-54-årige – 6%

55-64-årige – 2%                                                    

65-74-årige – 0%

75-89-årige – 0% (Kilde: Danmarks Statistik)

YouTube

YouTube er verdens største videostreamingtjeneste og er derfor også samtidigt en af verdens allerstørste sociale medier (Det lykkedes jo alligevel for Google, der ejer platformen, med sociale medier).
Du undrer dig nok, hvorfor YouTube er med på listen af sociale medier. Det er den, fordi den opfylder de fleste kriterier for at man kan blive kaldt for et socialt medie. Hvis du tænker over det, så kan du se, at forskellen egentlig ikke er særlig stor i forhold til andre sociale medier som Facebook. Du kan lave opslag (det skal egentlig bare være videoer), du kan sende beskeder til andre, du kan kommentere andres opslag (videoerne), osv.

Statistik:

Antal brugere:                            

Over 2 mia. brugere månedligt over hele verden (Kilde: Statista)

Forbrug:                                        

68% af danskerne bruger YouTube mindst én gang om måneden (Kilde: Danmarks Radio)

Aldersgrupper:                          

(Aldersgrupper over dem, der bruger den dagligt)

9-14-årige – 67%

15-24-årige – 64%

25-31-årige – 44%

32-46-årige – 27%

47-64-årige – 12%                                                  

65 og over – 7% (Kilde: Danmarks Radio)

Fordele og ulemper ved markedsføring på sociale medier

Fordele

  • Mulighed for at interagere direkte med din målgruppe
  • Grafisk annoncering og endnu flere muligheder end andre medier
  • Din målgruppe kan snakke om din virksomhed
  • Ekstremt målbart
  • Gode nyhedssider

Ulemper

  • Negativ feedback spredes hurtigt og bliver hængende
  • Kræver konstant opdateringer og dermed masser af arbejdstid
  • Ikke for alle brancher
  • Organisk rækkevidde bliver gradvist værre

Fordele

Mulighed for at interagere direkte med din målgruppe

På de sociale medier har du mulighed for at interagere direkte med din målgruppe på virkelig mange måder. Organiske opslag og betalte annoncer med tekster, billeder og videoer. Direkte chat med målgruppen. Kommentarer på dine opslag, videoer og annoncer. Mulighederne giver dig de bedste vilkår til at have god dialog med din målgruppe.

Grafisk annoncering og endnu flere muligheder end andre medier

Jeg har nævnt fordelene ved grafisk annoncering under bannerreklamer. På de sociale medier bliver dine muligheder med grafisk annoncering og endda bare med opslagsopdateringer bedre og flere. Ikke nok med det, du kan også bruge video, som vi går igennem som næste marketingkanal.
Du kan interagere med din målgruppe og lige så godt, så kan din målgruppe snakke om din virksomhed. Anmeldelser på de sociale medier er noget, som folk kigger mere og mere til, selvom vi også har noget som Trustpilot.

Din målgruppe kan snakke om din virksomhed

Du kan interagere med din målgruppe og lige så godt, så kan din målgruppe snakke om din virksomhed. Anmeldelser på de sociale medier er noget, som folk kigger mere og mere til, selvom vi også har noget som Trustpilot.

Ekstremt målbart

Markedsføring på de sociale medier er mere målbart end alle andre markedsføringskanaler. Det skyldes at brugerne indtaster deres personlige oplysninger, liker og følger andre sider og grupper og har et netværk, som også kan være relevant for dig.

Alle de personlige informationer bliver indlemmet i de statistikker, du får, når du har lavet annoncer og endda bare opslag. Du får dermed mulighed for at lære din målgruppe at kende gennem de statistikker.

Og de muligheder går også den anden vej, når du skal lave annoncer. For der kan du på en meget detaljeret måde bestemme, hvilke slags brugere der skal kunne se din annonce. Det er meget mere målrettet end andre muligheder under online markedsføring.

Gode nyhedssider

Ikke mindst er de sociale medier fantastiske til brug som nyhedssider, hvor du kan dele alt nyt omkring din virksomhed og produkt. Del nye videoer, nye blogindlæg, nye produkter eller ydelser, nye medarbejdere, nye alting.

Dine følgere er ikke altid på din hjemmeside eller webshop og kan se dine nyheder. Og de får heller ikke notifikationer om at der er noget nyt i din virksomhed. Med de sociale medier kommer du til kunderne og viser dem nyhederne. Det er en stor fordel at have.

Ulemper

Negativ feedback spredes hurtigt og bliver hængende

En af fordelene var at kunderne kunne snakke om din virksomhed og produkt. Det er ikke altid en fordel, hvis det, de skriver, er negativt. De negative feedbacks spredes hurtigt, som de gør under word-of-mouth marketing, for anmeldelser er også en form for word-of-mouth.

Og word-of-mouth er en kraftfuld markedsføringskanal, der kan være lige så god for dig som den kan være ødelæggende. Og du får virkelig svært ved at slette disse, for det er nemlig kun brugerne, der har skrevet om din virksomhed, der kan slette dem igen. Så de bliver hængende, hvis du ikke kan overtale dem til at slette dem.

Kræver konstant opdateringer og dermed masser af arbejdstid

Det tager masser af din tid at satse på de sociale medier. Det gør det, fordi du skal være på hele tiden, for at dine følgere skal kunne huske dig.

Du behøver nødvendigvis ikke lave indhold hver dag, men du skal gøre det mindst et par gange om ugen. Du skal dog være på hele tiden ellers er der ikke rigtig nogen, der vil huske din virksomhed, når de tænker på de løsninger, som du kan tilbyde dem. Og folk vil tjekke dine sider for at se, hvor aktiv du er. Ingen aktivitet i uger, så vil de tro, at din virksomhed ikke er aktiv.

Ikke for alle brancher

Sociale medier er fantastiske markedsføringskanaler, men de er ikke nødvendigvis for alle brancher. Chancerne er dog, at din virksomhed vil trives der. Det er mest visse brancher i B2B-sektoren, der kan have svært ved at finde kunder på sociale medier.

Organisk rækkevidde bliver gradvist værre

De sociale medier er gratis for brugerne. Medierne tjener penge på at virksomheder som din laver annoncer og bruger penge på den måde.

Derfor er medier som Facebook begyndt at gøre det sværere at opnå en større organisk rækkevidde på deres platforme. Det kan være lidt frustrerende til tider, når der er mange følgere og kun en lille brøkdel af dem ser dine opslag.

Og dermed er du afhængig af at dine følgere interagerer med dine opslag ved at like, dele og kommentere dem. Kun på den måde kan du sørge for at flere ser dem. Derfor er det nødvendigt at eksperimentere med opslag, så du får mest interaktion fra dine følgere.

Er sociale medier det værd at satse på?

Bestemt. Nogle medier som Facebook og Instagram er nok bedst, hvis du har produkter eller ydelser, der er henvendt til private brugere. Men du har også LinkedIn, hvis du skal sælge til virksomheder. Og der findes masser af andre muligheder til forskellige formål. Så eksperimenter og find den bedste sociale medier, der er som skræddersyet til din virksomhed.

(Læs den oprindelige artikel)

Vil du have større organisk rækkevidde på de sociale medier?

På Facebook har Startup Consulting lavet en gruppe, der har det som formål at medlemmerne skal hjælpe hinanden med at opnå større organisk rækkevidde. Det gør vi ved at like og dele hinandens sider og opslag. Lyder det som noget, du vil være en del af? Tryk på linket nedenunder og bliv medlem.

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Kenneth Enggaard

Kunder fra helvede

Kunder fra helvede-historierne er taget fra Clients from Hell-websiden, hvor du kan læse mange flere korte historier om forfærdelige kunder. Har du din egen Kunder

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER