Iværksætternes online magasin og blog
Skriv dit første blogindlæg til din virksomhedsblog startup magazine

Skriv dit første blogindlæg til din virksomhedsblog

Så du har valgt at starte din egen blog til din virksomhed og skal skrive dit første blogindlæg? Det er fuldstændig fantastisk! Du får ikke andet end opmuntring fra min side af! Der er ikke mange, der kan se, at der er et kæmpestort potentiale i at have en blog til din virksomheds hjemmeside. Det er en langsigtet plan, der kan skaffe mange kunder ikke kun i fremtiden, men også her og nu, hvis man gør det rigtigt.

Men siden du nu sidder her og læser dette blogindlæg, så undrer du dig sikkert, hvordan præcis du skal skrive dit allerførste blogindlæg. Bare rolig, det vil jeg nu hjælpe dig med. Der findes en god opskrift på, hvordan man kan og burde skrive sin første tekst til sin virksomhedsblog.

Og det kan være lidt skræmmende, når man skal i gang med at skrive for første gang. Igen, bare vær rolig og lad være med at være bange for at lave fejl, hvis det er det, du er bange for. Du skal heller ikke være bange for at vise dit værk til verden. Der er folk derude, der har brug for din ekspertise og det blogindlæg, du skal til at begynde at skrive.

Lad os komme i gang!

Relateret: Hvorfor alle iværksættere burde skrive mere

Find først ud af, hvad du skal skrive om generelt set

Før du overhovedet skriver det første ord, skal du vide, hvilken retning du skal hen ad. Og du kan hurtigt finde ud af, hvilken retning det skal være.

Hovedemnet af din blog

Hovedemnet af din blog er meget nemt at finde. Du skal blot kigge på, hvad det er din virksomhed sælger ellers skal sælge.

Hvis du f.eks. er en revisor, så er det en no-brainer, at du skal skrive om revision og måske også mere interessant for læserne bogføring. Hvis du sælger biler, så er emnet biler. Hvis du sælger computere, så er emnet computere. Det er ren logik, selvfølgelig.

Delemnet af din blog

Du skal specificere, hvad dine blogindlæg kommer til at handler om. Og her kigger vi igen på, hvad du sælger eller skal sælge.

En revisor kan have mange specialer. Måske en revisor, der har fokus på skat og moms, skal have mere fokus på disse. En bilsælger, der sælger hybridbiler, burde have fokus på netop disse. Mens en computerwebshop- eller butik, der sælger ekstremt dyre computere, burde fokusere på ekstremt dyre computere.

Så hvad specifikt sælger din virksomhed?

Der kan selvfølgelig være flere delemner, da du måske også sælger forskellige kategorier i dit område. For eksempel kan computerfyren sagtens sælge computerdele. Og der findes mange forskellige computerdele: CPU, RAM, skærme, tastaturer, mus, grafikkort, harddiske, osv.

Hvis du har mange delemner, er det vigtigt, at du vælger at fokusere på det ene delemne først, ellers kommer du aldrig i gang med at skrive dit første blogindlæg.

Hav fokus på din målgruppe

Før du overhovedet kommer videre, er det meget vigtigt, at du har fokus på din målgruppe. Det er, for din virksomhed, vigtigere, at du rammer de få rigtige læsere, end mange læsere, der ikke kommer til at købe fra dig.

Sagt på en anden måde, vil jeg hellere have at 100 af de helt rigtige læsere, der ender som mine kunder, læser mine blogindlæg, end 10.000 af de forkerte, der aldrig kommer til at købe af mig.

Din blog er en markedsføringsstrategi for din virksomhed. Dets formål er at du tjener flere penge, men du skal selvfølgelig også hjælpe dine læsere. Og en del af at have fokus på ens målgruppe indebærer netop, at du skal gøre dit bedste for hjælpe dem med din blog og dens indhold.

Dine blogindlæg skal have værdi for dine kunder, hvis du skal tiltrække de rette læsere (og gerne mange af dem). Ligesom dette blogindlæg er et perfekt eksempel på det. Startup Magazine’s formål er at hjælpe iværksættere som dig. Ellers så have teksten haft overskriften, Skriv dit første blogindlæg til din blog, i stedet for at sidste ord er virksomhedsblog. Og dette blogindlæg hjælper netop dig, iværksætteren.

Så hav fokus på din målgruppe. Lad venligst være med at skrive blogindlæg bare for at tiltrække læsere, der ikke ender med at blive til dine kunder og er ligeglade med dine produkter eller ydelser. For eksempel vil det ikke give mening for mig at skrive om havearbejde, da Startup Magazine ikke har haveentusiaster som målgruppe. Ja, det kunne skaffe mange læsere, men de helt forkerte læsere.

Du skal have fat i de rigtige læsere.

Vælg, hvad dit første blogindlæg skal handle om

Du har måske allerede besluttet dig, hvad du vil skrive om. Eller så har du måske en abstrakt idé eller er helt blank. Uanset, hvilken situation du er i, skal du have truffet en beslutning om, hvad præcis dit første blogindlæg skal handle om.

Planlæg dit indhold

Det er fantastisk at komme i gang med det første blogindlæg, men du kan opnå større resultater (og flere læsere), hvis du planlægger din blog, før du kommer ordentligt i gang.

Der er ikke noget galt i at skrive mange blogindlæg, der ikke er struktureret 100%. Men du opnår bedre resultater og bedre placeringer på Google, hvis du strukturerer dem ordentligt.

Den bedste metode til at få de bedste resultater, er at lave såkaldte pillar pages og cluster content. Det lyder teknisk, ja, men det kan sagtens forklares, så du kan forstå det.

En pillar page er selve siden, der skal op i den øverste del af Googles søgeresultater. Sagt på en anden måde hovedblogindlægget. Cluster content er de blogindlæg, der skal understøtte hovedblogindlægget. Hele konceptet går ud på, at du strukturer dine blogindlæg, så de hænger sammen.

Eksempel:

I min virksomhed, Startup Consulting, skulle jeg i starten lave min blog. Her var mit emne i første omgang forretningsplaner. Hovedblogindlægget blev til Skriv din egen forretningsplan. De andre blogindlæg, der understøtter den, blev til alle de punkter, som hører til i en forretningsplan: Resumé, idégrundlag, personlige forhold, osv. Hovedartiklen linker til de støtteartikler, der er, og omvendt.

Og med den planlægning, havde jeg allerede planlagt 11 blogindlæg, som hænger sammen. Resultatet? Skriv din egen forretningsplan-blogindlægget ligger på toppen i mange søgeord, der har relation til forretningsplan. Og dermed har blogindlægget mange læsere og skaffer mig kunder hver dag.

Prøv at se, om du ikke kan lave et pillar page og cluster content. Du kan nå ud til mange læsere ved brug af strategien. Læsere og dermed potentielle kunder, du når ud til uden at bruge annoncekroner.

Hvis du ikke kan finde idéer

Hvis du er fuldstændig blankt for idéer til, hvad du skal skrive, har jeg en artikel, som du kan læse for at finde din idé.

Kort oversigt over metoderne, der er relevante for dig:

  • Kig i dine konkurrenters blogge
  • Kig i udenlandske blogge
  • Brug online værktøjer
  • Kig i relevante bøger
  • Brug sociale medier
  • Snak direkte med dine kunder

 

Læs artiklen her: Sådan finder du nye idéer til blogindlæg

Skriv dit første blogindlæg

Nu har du fundet ud af, hvad du skal skrive om specifikt. Så skal du bare i gang med at skrive den.

Alt afhængigt af din unikke proces, kan denne del enten være den nemmeste eller den sværeste.

Hvis det er svært for dig, så prøv at skrive løs uden tanke på alt det tekniske. Få alle dine tanker ud og brug din ekspertise. Skriv løs. Første udkast er sjældent den sidste, før du publicerer den. Skriv den om igen. Og igen, hvis nødvendig. Og igen.

Igen kan en struktureret tilgang hjælpe dig meget og undgå, at du sidder fast.

For eksempel planlagde jeg dette blogindlæg ved at lave en oversigt over de små sektioner, som dette, inden jeg begyndte at skrive teksterne. Du behøver ikke nødvendigvis altid holde dig striks til det. Det kan ændre sig i løbet af processen. Især hvis du skriver noget, der er lige så lang som dette blogindlæg.

Når du har fået skrevet alt, hvad du ville skrive, så sluk tekstbehandlingsprogrammet. Lad blogindlægget stå mindst én dag. Læs den så igen, når du er klar til at læse den igen. Det er en helt anden oplevelse, når man gør det. Mon ikke du kan finde en del forbedringer nu. Passager, som kunne være blevet skrevet bedre. Ting, du har glemt at skrive med. Ting, som du ikke synes, behøver at være med.

Lav din egen proces, hvis nødvendigt. Find det, der virker for dig. Nogle blogindlæg kan man skrive på kort tid, mens andre har brug for meget mere tid.

SEO - Søgemaskineoptimering af blogindlæg

Søgemaskineoptimering (SEO) af din tekst er meget vigtig, hvis dit blogindlæg og alle de fremtidige skal lykkes med at kravle op på søgemaskinerne. Især Google.

Det kan sagtens være, at det, du har skrevet indtil dette punkt, er fantastisk. Men søgemaskiner som Google bruger algoritmer til at vurdere, hvor god din tekst er. Og det stiller en række krav til dig.

Lad os kigge på dem her.

Generelle krav til din hjemmeside

Denne del har intet at gøre med selve det blogindlæg, du er i gang med. Men den er stadig vigtig for at dine fantastiske tekster kan nå højt op på søgeresultaterne.

To af de mest vigtige krav til din hjemmeside er dens loadhastighed og mobiltelefonvenlighed.

Hjemmesider, der er langsomme at komme på læsernes og brugernes skærme, er hjemmesider, som søgemaskinerne ikke er så glade for. Det handler meget om brugernes tålmodighed, som er meget begrænset. En undersøgelse har vist, at 40% af brugerne vælger ikke at komme ind på en side eller indlæg, hvis loadhastigheden er langsommere end 3 sekunder. Og det bliver værre, jo længere din hjemmeside tager at komme frem på brugernes skærme. Så optimer din hjemmesides hastighed. Hold den gerne på under 2 sekunder, hvis du kan finde ud af det.

Globalt set bliver 63% af Googlesøgninger udført med en mobiltelefon eller smartphone. Og det bliver højere for hvert år. Din hjemmeside skal derfor være mobiltelefonvenlig. Og hvad betyder det? Ja, det betyder at din hjemmeside skal kunne bruges med en mobiltelefon uden problemer. Det kan være et meget teknisk arbejde, hvis du ikke har kendskab til det. Men du kan undgå masser af arbejde ved at bruge et hjemmesidesystem, der er nem at sætte op i forhold til mobiltelefonvenlighed.

For eksempel det ultrapopulære WordPress.

Koncentrationen af søgeordets brug

Hvor meget og hvordan du bruger det søgeord, du vil gerne have til at ranke på Google, har stor betydning. Du skal bruge søgeordet strategisk: Med rette placeringer og i omtrent rette antal.

Hav det søgeord, som du har fokus på, med i første sætning. Her viser du allerede Google, hvad dit fokusord er. Derefter skal du bruge søgeordet i resten af din tekst regelmæssigt. Men lad være med at overbruge det. Et overbrug kan og vil gøre, at Google ”straffer” dig i stedet for og slet ikke ranker dit blogindlæg. Med i bund og grund, kan du tilføje søgeordet flere gange, jo mere tekst du har.

Læg mærke til at søgeordet blogindlæg er med i den allerførste sætning her i selve indlægget. Derefter dukker den op naturligt i resten af teksten.

Vær også obs på, at synonymer også tæller. Et synonym for dette blogindlægs søgeord kan for eksempel være artikel eller blot indlæg. De tæller også for Google. Det samme gælder for bøjninger af søgeordet.

Hvordan du kan holde styr på, hvor mange gange dit søgeord skal fremtræde i dit blogindlæg, kan du læse om længere nede.

Brug søgeordet i titlen og overskrifter

Dit søgeord skal selvfølgelig bruges i din titel. Gerne som første ord. Brug også gerne tal på din titel, for de skiller ud på søgeresultaterne. For eksempel årstallet for, hvornår du skrev dit blogindlæg kan få det til at skille sig ud på Google. Det kan du for eksempel se på dette blogindlæg, hvor jeg har skrevet årstallet. Det fik dig måske til at trykke på det i Google, da du kan se, at det er noget, som er nyt og derfor har indhold, der er relevant for dig her og nu. Du vil også sikkert gerne hellere læse noget, der er opdateret i forhold til emnet, i stedet for noget, der er skrevet 10 år siden.

Brug også dit søgeord i dine overskrifter og underoverskrifter. Bruget af søgeordet i dine overskrifter, hjælper Google yderligere med at finde ud af, hvad det, du skriver, handler om. Men endnu engang, skal du lade være med at overbruge det. Omkring halvdelen er fint, hvis muligt, men lad være med at bruge det i overskrifterne, hvor det ikke giver mening.

Rent teknisk er H1 overskriften af en side eller indlæg. H2 er en overskrift, H3 en underoverskift under H2, også videre.

Eksempel:

H1 – Din overskrift

– Tekst

H2 – Din første overskrift

– Tekst

H3 – Underskrift for din første overskrift

– Tekst

H4 – Underskrift for H3-underoverskrift

– Tekst

H2 – Ny overskrift

– Tekst

Eksempel:

h2 og h3-overskrifter
Eksempel på H2- og H3-overskrifter

Antallet af ord

Hvor mange ord, du bruger, set over hele blogindlægget og andre steder, har stor betydning for dit kommende søgeordsranking.

Længden af hele teksten, kommer til at have betydning for, hvor lang tid dine læsere bruger på at læse dit indhold. Jo længere tid, de bruger på det, desto bedre er det for dig og din søgeordsranking på Google. Det viser Google, hvor god dit indhold er, og hvor meget dine læsere værdsætter den. Skriv gerne langt, hvis det giver mening. Hvis det ikke giver mening, så prøv dit bedste for at holde det over 400 ord set over hele indholdet, da det er minimumskravet ifølge mange kilder.

Kortere tekster af høj kvalitet er bedre, end lange tekster i dårlig kvalitet. Altid skriv langt, kun hvis det giver mening.

Hvor mange ord, du har i hvert afsnit, tæller også en del. Hav højst 300 ord i hvert afsnit som denne. Det handler om læsevenligheden af din tekst. Derfor skal hver afsnit også deles op i mindre afsnitter. Brug ”white space” meget.

Som det her.

Det er sværere at læse tekster, der ikke har noget ”white space”. Brug dem ofte.

Antallet af ord – det tekniske

Antallet af ord tæller også andre mere tekniske områder. Nærmere bestemt blogindlæggets url slug (eller permalink, hvis man vil), SEO-titel og meta beskrivelse.

Url slug er den tekst, der får din browser til at finde en side eller blogindlæg. For eksempel dette blogindlægs er https://startupmagazine.dk/saadan-skriver-du-dit-forste-blogindlaeg. Bemærk, at det er anderledes i forhold til selve titlen. Det er for at holde den kort nok, så den er søgemaskineoptimeret.

SEO-titlen er dit indholds titel på søgemaskiner og kan være præcis det samme eller anderledes i forhold til selve titlen.

Meta beskrivelsen er indledningen af dit indhold ment til at kunne ses på Google-søgninger.

Det lyder meget teknisk og svært det hele. Det kan jeg godt forstå. Men du kan læse længere nede, hvordan du holder styr på det hele nemt.

Selvom den tekniske del kan lyde lidt ligegyldigt, er det det ikke. Tænk, hvis du søger noget på Google og ikke kan se hele titlen og du ikke får al den information, du har brug før, før du klikker på den. Eller hvis der ikke er en beskrivelse på den. Eller for meget beskrivelse, at du ikke kan læse hele teksten. Ville du klikke på den? De fleste ville sige nej.  

Du skal huske på, at især SEO-titlen og meta beskrivelsen er noget, du ser først, når du har søgt på noget på Google. Det er det første indtryk af dit blogindlæg, dine læsere kommer til at have af det. Hvis det ikke er optimeret, kan du miste mange læsere. Sørg for det tekniske også.

Billeder (og videoer) i dit blogindlæg

Hav meget gerne billeder med i dit blogindlæg. Vi elsker at læse tekster, ja, men vi elsker de visuelle mere, end vi elsker tekster. Billeder siger måske ikke helt 1000 ord hver gang, men de hjælper virkelig meget. Og det ved søgemaskiner som Google udmærket godt.

Put relevante billeder under eller over dine tekster, der, hvor det er relevant. Relevans er meget vigtigt.

Du har selve hovedbilledet for dit blogindlæg. Den skal du have med som minimum. Derefter er alt andet god bonus for dine læsere.

Hvis du har nogle videoer selv, der er relevant for indholdet, må du også meget gerne tilføje dem. Eventuelt kan du også tilføje andre relevante videoer fra andre kilder. Som YouTube. Men du skal være sikker på, at du må dele dem, før du gør det.

Lad venligst være med at tilføje billeder og videoer, du ikke har ret til at dele. Du kan ende i store problemer, hvis du gør det.

Du kan finde gode videoer og billeder gratis mange steder. For eksempel Canva, Unsplash og Pexels. Eller endnu bedre, kan du også lave dine egne, hvis du er god til at tage billeder og lave videoer.

Links

Der findes to slags links, som du kan have i dit blogindlæg: Interne og eksterne.

De interne links, er de links, som fører videre til andre steder i din virksomheds hjemmeside. De eksterne er, ja, dem, der fører væk fra din hjemmeside til andre hjemmesider.

Det skal være nemt for dine læsere at navigere rundt i din hjemmeside. Link til andre blogindlæg eller sider, der har relevans for selve indholdet. Men det er også meget vigtigt, at du linker til det blogindlæg, du har gang i. Hvis der ikke er links til den, tror Google ikke, at den er vigtig.

Google elsker også, at man linker til eksterne sider. Relevante sider, selvfølgelig. Ligesom jeg har gjort med Canva, Unsplash og Pexels i forrige afsnit. De har relevans for dig, hvis du skal finde videoer eller billeder til dit indhold.

Undgå at linke til andre sider, der højst sandsynligt har samme søgeord som fokus. De er dine konkurrenter og du hjælper dem med at linke til dem, hvilket vil gøre dine indsatser svagere.

Du kan tilføje forskellige links i dit indhold. Links på dine tekster som dem i forrige afsnit. Links udenom dine tekster, som dette:

Relateret: 10 danske blogs om bæredygtighed, miljø og genbrug

Eller så har du også mulighed for at putte links i de billeder, du har i dit indhold.

Som med antallet af ordene i dit indhold, skal du være påpasselig med, hvor mange links du putter i det. Lad være med at have for mange interne og eksterne links. Det handler i høj grad om, hvor meget indhold du har. Igen, jo mere indhold, desto flere kan du have. Og igen, igen, hold dem relevante for indholdet.

Antallet af blogindlæg i din blog

Det her har ikke direkte relation til dit første blogindlæg, men har stor betydning for den i fremtiden. Hvor meget indhold, du har i din blog, kommer til at være afgørende for, hvor godt dine blogindlæg og sider kommer til at ranke på Google.

Desto mere godt indhold, jo bedre kommer de til at ranke. Så lad være med at stoppe ved første udgivelse. Hav konstant gang i at lave mere indhold. Du når langt med en enkelt om ugen. Efter et år har du 50 blogindlæg. Det er mere end de fleste hjemmesider, der har beskedne få antal af indhold.

Du skal ikke dermed heller ikke forvente, at din første indlæg når højt op lige med det samme. Det vil stige i søgeresultaterne i takt med at du tilføjer mere indhold på din virksomheds blog. Især hvis du forslaget med at lave pillar pages og cluster content.

Du skal have tålmodighed med dit SEO-indsats. Hvis du laver tilstrækkeligt nok med indhold og gør det korrekt, kan du nå højt op på søgeresultaterne indenfor 2-3 måneder.

Vær ikke bange for at søge hjælp med det, hvis du er helt blank. Søg gerne professionel hjælp. Ofte kan du også finde det gratis for eksempel i forskellige Facebook-grupper. Eller betal dig til hjælpen, hvis du har pengene til det.

Blogindlægs-SEO med de rette værktøjer

yoast rank math og morningscore

Alt, hvad du har læst omkring SEO, kan du holde styr på med de rette værktøjer.

De to plugins, jeg kan anbefale, er Yoast SEO og  Rank Math SEO, hvis du bruger WordPress til at lave din hjemmeside. Begge plugins har gratis-versioner, du kan nå rigtig langt med.

Yoast er mere begyndervenlig og nemmere at have med at gøre, end Rank Math, der er til de lidt mere øvede. Du får dog bedre resultater med Rank Math, da den stiller langt flere, mere detaljerede og højere krav til dig. Men du kan stadig nå langt med Yoast.

Jeg brugte selv Yoast de første år, jeg bloggede. Det nåede jeg virkelig langt med. Men efter jeg fandt Rank Math og begyndte at bruge den blandt andet til at holde mit indhold opdateret, begyndte jeg at få lidt bedre og hurtigere resultater.

Hvis du er først lige begyndt, vil jeg helt klart anbefale Yoast og senere hen flytte over til Rank Math, når du har fået styr på begreberne og hvad der stilles af krav til dig.  

Et andet mere generelt SEO-værktøj, som jeg klart kan anbefale, er Morningscore. Med den kan du holde styr på og udføre hele din hjemmesides SEO. Med meget lidt øvelse, kan enhver bruge Morningscore, der faktisk også er dansklavet.

Læs Startup Magazines anmeldelse af Morningscore ved at trykke på linket nedenunder.

Relateret: Anmeldelse – Morningscore

Publicer dit blogindlæg

Når du har skrevet dit første blogindlæg og har søgemaskineoptimeret den, er du klar til at publicere den. Så skal den gøre live på din hjemmesides blog, så alle relevante læsere kan få gavn af den.

Det er en fantastisk og måske også lidt skræmmende oplevelse at publicere det allerførste indhold! Jeg håber, at det er en mere god end skræmmende oplevelse for dig. Men du er i alle tilfælde i startfasen af en stor og god eventyr, hvis du har i sinde at følge op med nyt indhold løbende.

Husk markedsføring

pinterest - blogindlæg

Der er ingen, der kommer til at læse dit første blogindlæg, hvis der er ingen, der kender til den. Når du har publiceret det, er det på tide at markedsføre den.

Dine SEO-indsatser kommer til at hjælpe i længden og kan potentielt skaffe dig mange læsere, men i den korte ende, skal du selvfølgelig også markedsføre dit brandnye indhold andre steder.

Sociale medier er et godt sted at starte. Hvis du ikke allerede har virksomhedssider på for eksempel Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn, SnapChat, Pinterest eller lignende, er det en god idé at få lavet sider nu.

Vælg helst kun sociale medier, hvor din målgruppe befinder sig. Det giver selvfølgelig ikke mening eksempelvis at lave en TikTok-side, hvis din målgruppe er fuldvoksne.

Uanset, hvem din målgruppe er, vil jeg give dig et godt råd med at du putter Pins på alt dit indhold på Pinterest. Med Pinterest får du en god link til dit indhold, mens dit indhold også kan ranke højt hurtigt igennem netop Pinterest, selvom det er en omvej for dine brugere at klikke på Pinterest først også derefter din Pin, der fører til dit indhold.  Men det er en effektiv måde at markedsføre gratis på i første omgang.

Hvis du har pengene til det, kan du selvfølgelig også bruge betalte annoncer. Det kan du gøre på sociale medier og Google for eksempel, indtil dit indhold ranker højt nok på Google til at der er kommer mange læsere organisk.

Flere artikler

Startup Magazine