markedsføringskanaler

Beslutningsprocessen af udvælgelsen af dine markedsføringskanaler

Der findes et hav af muligheder, når vi tænker markedsføringskanaler. Du kan træffe det ”nemme” valg og bruge så mange som overhovedet muligt. Det vil, når man tænker logisk, give dig den bedste eksponering for din virksomhed og produkt. Men det vil også betyde, at du kommer til at spilde meget af din tid og penge på kanaler, der i sidste ende ikke giver penge tilbage til dig og din virksomhed. Et enkelt eller et par markedsføringskanaler burde i sidste ende være nok til at skaffe dig de kunder, du har brug for.

Lige præcis derfor er det vigtigt, at du vælger de rette markedsføringskanaler. Du skal have en beslutningsproces over dit valg af markedsføringskanaler, så du undgår det spild og finder de lige præcis dem, der er mest effektive for dig.

(Læs også: Online Marketing | Hvad er det og hvad er kanalerne? og Offline marketing)

Beslutningsprocessen

Beslutningsprocessen kan opdeles i seks dele:

  • Lokaliser dine kunder
  • Gennemsøg dine egne evner
  • Undersøg, hvad du har råd til
  • Planlæg dine markedsføringsaktiviteter
  • Udfør aktiviteterne
  • Analysér og træf nye beslutninger


Lad os dykke ind i det med det samme.

Lokaliser dine kunder

Du skal kende dine kunder. Du skal vide, hvor du kan finde dem. Du skal kende så mange brugbare detaljer om dem. Information vil sikre dig de bedste beslutningsgrundlag. Så spørg dig selv: Hvor befinder de sig henne? Hvilke kanaler skal du bruge for at få dem til at købe? Skal det være udelukkende offline eller online markedsføring? Begge dele? Brainstorm, hvis nødvendigt. Men vigtigst af alt: Lav en undersøgelse. Skriv, ring, gå ud til dine potentielle kunder og spørg dem, hvilke kanaler de bruger. En undersøgelse vil give dig de bedste resultater. Har du en lokal butik, så snak med de lokale. Har du en butik/webshop, der sælger tøj til gravide, så snak med gravide kvinder. Osv.

Hav fokus på kunderne. Du skal være der, hvor de er, så du kan få deres opmærksomhed bedst muligt og selvfølgelig får dem til at købe.

Skriv en liste over, hvilke kanaler der kan være det værd at prøve. Del listen gerne over offline og online markedsføring og organisk (gratis) og betalt.

Gennemsøg dine egne evner

Nu har du en liste over de markedsføringskanaler, som du vil satse på først. Mens du var i gang med at lave den, var du sikkert bevidst omkring, hvilke opgaver indenfor den liste du selv kunne varetage og ikke kunne.

Nu skal du sortere dem fra, som du ved, du ikke selv kan udføre. Kig på kanalerne grundigt og overvej om der ikke er en eller flere af dem, som du sagtens kan lære selv og har lyst til at lære at udføre selv.

Spørg dig selv: Hvad er jeg god til? Hvad kan jeg selv sørge for? Er der noget, der ser spændende ud, selvom jeg ikke kan udføre det selv endnu? Fjern dem, så du kun har de markedsføringskanaler, som du bliver nødt til at få andre til at udføre.

De områder, som du skal have lært selv, kan du blive lidt klogere på at lave lidt research. Chancerne er, at der findes masser af instruksvideoer og -artikler, som du kan kigge på. Hvis det stadig ser ud som, at du sagtens kan klare det selv, så behold disse på listen over, hvad du selv kan udføre. Du kan altid ændre det senere hen.

Eventuelt kan du overveje om der er noget, som kan varetages af en fra dit personlige netværk. En bror/søster, en fætter/kusine, en god ven, en kollega, osv. Hvis du har nogen, der måske kan tage sig af en ting eller flere fra listen, så tag kontakt til vedkommende. Det kan spare dig for masser af tid og penge.

Undersøg, hvad du har råd til

Resten af punkterne på listen er dem, du ikke kan klare selv og ikke kan finde billig eller gratis hjælp til. De kan løses ved at finde professionelt hjælp.

Derudover har du markedsføringskanalerne, der kommer til at kræve at du hoster op med penge.

Det er derfor vigtigt at du nu skal undersøge om det er noget, du har råd til. Du har tre muligheder med hensyn til opgaver: Ansætte nogen, outsource opgaverne, skrotte markedsføringsindsatser eller finde en partner.

En medarbejder kan være dyrere end outsourcing i længden, så hvis du vil vælge den løsning, skal du være sikker på at du har nok arbejdsopgaver til medarbejderen. Outsourcing kan synes dyrt  kortsigtet, men det kan være den bedste og billigste løsning for dig .

Hvordan finder du ud af, hvad du har råd til og ikke har råd til? Lav dine budgetter. Du får brug for dem. De vil også vise dig, hvad du har råd til og måske endnu vigtigere: Hvad du ikke har råd til.

Mens du er i gang med at lave dine budgetter, skal du tage med i betragtning om du har råd til at ansætte eller outsource dine markedsføringsplaner. Hvis du kan finde finansiering til enten at kunne ansætte nogen eller outsource dem, så har du løst finansieringen af dine markedsføringsindsatser.

Du skal også tænke på markedsføringspenge til betalte annoncer. Sagt på en anden måde skal du skal en markedsføringsbudget. Har du ikke råd til at bruge penge på en eller to markedsføringskanaler, bliver du nødt til at skrotte dem.

Ellers planlæg de betalte kanaler.

Planlæg dine markedsføringsaktiviteter

Nu burde du have en liste over de markedsføringskanaler, som du skal satse på i første omgang. Gennemgå det en gang til, så du er sikker på, at du har truffet de rigtige beslutninger. Hvis du føler dig tilpas med dem, så har du de rigtige indtil videre.

Planlæg så herefter, hvordan du skal udføre aktiviteterne i de valgte markedsføringskanaler. Hvad skal markedsføres?  Hvem skal udføre hvilken aktivitet? Hvornår skal det udføres? Hvor mange penge skal der bruges på hver enkelt aktivitet?

Udfør aktiviteterne

Nu gælder den virkelige test og arbejde. Nu finder du ud af om du har valgt de rette kanaler og om du udfører aktiviteterne mest effektivt.

Udfør aktiviteterne, du har planlagt, og vent på resultaterne.

Analysér og træf nye beslutninger

Når du har fået de endelige resultater, burde du kunne se om de forskellige kanaler og aktiviteter var det værd at satse på. Hvis noget specifik ikke er lykkedes, så undersøg, hvorfor det ikke virkede. Der kan være mange ting, der var årsag til det, så dyk ind i det. Hvis noget virkede godt, undersøg så om du kan gøre det endnu bedre eller om du skal fortsætte med det samme.

Når du har analyseret dine resultater, er det tid til at lave nye beslutninger og gentage processen om igen.

Markedsføring handler meget om tests. Prøv dig frem og find ud af, hvad der virker netop for din virksomhed. Prøv så igen og igen. En iterativ proces kommer til at hjælpe dig med at opnå de bedste resultater i længden.

Flere artikler

H2O aktiverer passivt tøj
Kenneth Enggaard

H2O aktiverer passivt tøj

H2O gentager succesen med SHARED SPACE og bliver nu aktiv partner, når de udvider samarbejdet med garderobefællesskabet ”Another Closet”. For at mindske tøjspild smider de

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER