Start din egen restaurant! Det lyder nemt, men det er det ikke altid.
Og du tænker nok, at det er det værste tidspunkt at åbne en restaurant lige nu. Og det kan du måske have ret i. Men jeg vil sige, at det er det perfekte tidspunkt til at begynde at planlægge din restaurant, så den er klar til at åbne, når hele Danmark er åbnet op igen.
Og der er også stadigvæk restauranter, grillbarer, pizzeriaer og lignende, der trives trods pandemien ved blot at tilbyde levering og take-away. Noget til eftertanke for dig, der vil åbne en restaurant i tiden med corona, for folk vil stadig have mad restaurantmad, selvom de ikke kan komme og spise i restauranterne.
Sundhedssikkerhed skal du selvfølgelig tænke på, hvis du skal åbne din restaurant, mens pandemien stadig raser. Det stiller nogle krav til dig og dine ansatte, noget, som du selvfølgelig er obs på.
Men hvis du blot overvejer at starte din egen restaurant, men ved ikke endnu, hvad du skal have styr på, får du her en guide til, hvad du skal gøre.
Relatere: Omdan din hobby til virksomhed
Også relateret: Sådan starter du at sælge med dropshipping
1. Vælg dit koncept
Som start skal du have styr på konceptet af din restaurant.
Der er seks vigtige faktorer, du skal bruge til at vælge dit koncept med:
Restauranttype
Hvilken slags mad skal du tilbyde gæsterne? Diner? Fastfood? Fin mad? Casual? Pub? Bistro? En hybrid? I kategorierne er der endnu flere muligheder. Hvis du for eksempel skal have en fastfoodrestaurant, hvilke madvarer skal der så være? Skal du specialisere dig i én slags madvare eller gå bredt?
Restauranttypen kommer også til at være medbestemmende overfor, hvilke drikkevarer du skal sælge. Det giver ikke ret meget mening at sælge billig øl, hvis du skal åbne en fin restaurant, eller sælge dyr vin eller champagne, hvis du vil satse på en grillbar.
Relateret: Franchise | Fuldkommen guide til franchising
Målgruppen
Du kan ikke satse på, at alle slags mennesker kommer til at spise i din restaurant. Det er vigtigt, at du allerede fra starten af finder ud af, hvilken slags kunder du kommer til at have i din restaurant.
Hvis du har en fin restaurant med en dyr menu, så har du en god idé om, hvem det bliver. Nemlig personer med mellemhøje-høje indkomster. Men du kan sagtens definere din målgruppe yderligere. Er det primært turister med mellemhøje-høje indkomster, er det lokale eller noget helt tredje?
Skal du desuden også have virksomhedskunder, der måske vil holde deres firmaarrangementer i din restaurant? Lav en snæver målgruppe som muligt og sats på dem. Det kan lyde lidt selvmodsigende, men hvis du laver en så snæver målgruppe som muligt, kommer resten, der ligner målgruppen, af sig selv.
Tema
Oplevelsen i din restaurant bliver ikke kun defineret af din mad. Indretningen bliver næsten lige så vigtig. Du får næsten ingen besøgende, hvis du laver en fin restaurant, der har de rige som målgruppen, med en Mickey Mouse-tema, mens samme tema kan være perfekt, hvis du laver en fastfoodrestaurant tiltænkt børnefamilier.
Tænk på den restauranttype, du har valgt, samt målgruppen. Hvilken tema skal du vælge for at få dem til at passe sammen?
Relateret: De bedste danske restauranter
Beliggenhed og konkurrenter
For at kunne vide, hvem dine konkurrenter kommer til at være, skal du først have besluttet dig for, hvor du skal åbne din restaurant. Derefter kan du kigge på konkurrenterne, der kommer til at påvirke din restaurant. Og når du kigger på dem, kan du finde måder, hvorpå du kan gøre det anderledes.
Lad være med at bare kopiere. Det ender ikke godt, hvis du gør det. Find en differentiering, der kommer til at lade din restaurant skille sig ud fra de andre. Undersøg, hvad konkurrenterne gør godt, deres styrker, og hvad de gør mindre godt, altså deres svagheder.
Deres styrker kan du ikke rigtig konkurrere imod, undtagen hvis du selv kan gøre det meget bedre. Men i deres svagheder, kan du finde fordele, du kan bruge til at ”stjæle” dine konkurrenters kunder. Disse områder bliver din restaurants differentieringer overfor konkurrenternes.
Hvis dine konkurrenter for eksempel ikke tilbyder levering, så kan det måske være en god idé at gøre det. Hvis de ikke har en online bestillingssystem, så har du noget at gå efter. Selv bare, hvis du synes, at de ikke leverer god nok mad til de priser, de kræver for maden, kan du lave bedre mad til samme pris.
Der er mange områder, du kan kigge på, som bliver til din restaurants differentieringer. Find dem og undersøg om det er noget, kunderne vil have.
Dig selv
Ikke mindst er det meget vigtigt, at det koncept, du finder på, bliver noget, som du vil arbejde med fremover. Som start skal det være en restaurant, du har lyst til at åbne og drive.
Det er ikke desværre ikke altid nok at have penge som motivation, for i sidste ende vil du blive træt af at arbejde med noget, som du ikke er passioneret over. Jeg har hjulpet mange iværksættere, der i sidste ende blev slidte og har inden lyst til at fortsætte arbejdet, fordi de aldrig forestillede sig at arbejde præcis med det, de har startet. Lige meget, hvor mange penge de havde tjent, var det noget, de ville af med.
Hav fokus på dig selv. Find noget, du har passion for, så bliver du mere glad for dit arbejde og kan blive i samme restaurant mange år fremover.
(Læs også: Undersøg din drømmevirksomhed med Den gyldne firkant)
2. Vælg restaurantens beliggenhed
En restaurants beliggenhed kan være meget afgørende for dens succes. Så det er en vigtig beslutning, du ikke skal tage let på.
Tænk først og fremmest på dine kunder. Hvor vil de helst have, at din restaurant skal være? Skal du placere restauranten i byens centrum? I en shopping center? Så tæt på dine kunders hjem som muligt?
Et er, hvor din ideale beliggenhed er, noget helt andet er, hvor muligt det er at skaffe den. Så når du har fundet ud af, hvor du vil have restauranten skal være, skal du lede efter muligheder. Du har tre muligheder: Leje af lokaler, køb eller nybyggeri.
I de fleste tilfælde kan du finde lejemål, mens det er lidt mere sjældent med købemuligheder og nybyggeri sjældent muligt og kan være den dyreste mulighed kortsigtet.
Hvis lokationssøgning synes umuligt, kan du kontakte en ejendomsmægler, der har erhverv som ekspertise.
Når du har fundet den perfekte lokation og sikret den, kan du begynde at planlægge indretningen og lave en plantegning over, hvor borde, stole og andet inventar skal ligge.
3. Ansatte
Ansatte er meget essentielle hvor som helst og det gælder især også restauranter. Uden ansatte vil du blive nødt til at sørge for alt selv og det bliver svært, hvis dine ambitioner er større end en mobil pølsevogn på 2 gange 3 meter.
Du skal have valgt, hvilke stillinger dine ansatte skal have og hvor mange ansatte, der skal være i hver stilling. Skal du have kokke, køkkenassistenter, konditorer, tjenere og/eller nogen til at levere mad? Og så skal du træffe beslutninger over, hvor meget hver ansat skal få i løn. Ikke mindst skal du også have besluttet dig, hvilken stilling du selv skal have.
Hvis du skal have mange ansatte, er det også vigtigt, at du træffer beslutninger over, hvem der bestemmer over hvem. Med hierarkiet gør du det nemmere for de ansatte at træffe vigtige beslutninger, især når du ikke er til stede.
Udover hierarkiet kan du med fordel skrive en medarbejderpolitik, hvor du beskriver, hvad de forskellige medarbejderes ansvar er, hvad de skal gøre i forskellige situationer og lignende.
Til sidst skal du planlægge og udføre træning af de ansatte.
(Læs også: 5 sjove måder at motivere dine ansatte på)
4. Skriv din forretningsplan
Når du har fået styr på alle forrige punkter, skal du have styr på resten af din virksomhed. En af de bedste måder, du kan gøre det på og samtidigt planlægge det hele, er med en forretningsplan.
Din forretningsplan bliver en blanding af dine fremtidige formål og mål samt dine strategier, der skal udføres for at nå de førnævnte formål og mål. Skriv forhold omkring dig selv om din restaurant fra start til slut.
Relateret: Sådan skriver du din forretningsplan
5. Udfør alle andre planer
Når du har skrevet din forretningsplan, så har du en del, der skal føres ud i livet. Det skal du begynde på med det samme, så du kan realisere din restaurant og starte med at lave mad og sælge dem.
Nu burde du allerede vide, hvornår din restaurant kan åbne. Så det handler om at lave de fleste, hvis ikke alle, opgaver, inden du åbner restauranten.
6. Husk markedsføring inden åbning
Hvis du vil have den bedste start på din restaurant, skal du begynde på at markedsføre den allerede i god tid før åbning.
Så lav dine sider på de sociale medier, annoncer, restaurantens hjemmeside, pjecer og alt andet, der kan hjælpe dig med at nå ud til så mange som muligt i dit geografiske område.
7. Start din restaurant
Når du har lavet alle opgaver, der skal laves, og når du har ansat de rigtige medarbejder, er du klar til at åbne. Så start med at lave mad og sælg i din restaurant og nyd det.
Selvfølgelig meget afhængigt af, hvornår du kan overtage de lokaler, du skal benytte.
Husk, at det er kæmpestort arbejde at starte en restaurant fra bunden af. Hold ud, arbejd hårdt, så skal du nok nå frem til det punkt, hvor du har åbnet den.