Iværksætternes online magasin og blog
produktbilleder

Tag professionelle produktbilleder for små penge

Produktbilleder kan være svære at tage. De kan også være dyre. Men du kan også vælge at tage billeder selv.

Vi kender nok alle det scenarie hvor man shopper online, man har fundet en spændende ting, og vil lige se nærmere på det. Men når man klikker på billedet, dukker der et lille bitte billede op, som er så pixeleret, at man slet ikke kan tyde hvordan varen overhovedet ser ud. Der hopper mange kunder fra, og det er ærgerligt at miste et salg, fordi man ikke har ordentlige billeder.

Når det kommer til produktbilleder, så kan det være en rigtig dyr post, især hvis man er et startup. Det er dog en post, jeg synes man ikke bare skal sige “pyt” til.

Med produktbilleder, så mener jeg ikke kun dem med hvid baggrund. Det er lige så vigtigt at skabe et kontinuerligt tema på ens sociale medier og hjemmeside. Især i dag, hvor selv de mest simple ting kan blive en big seller, hvis den blot er “Instagrammable”.

Derfor vil jeg her tage dig med i processen, hvor du på to måder kan lære at tage dine egne produktbilleder, og, til sidst, hvordan jeg selv tager professionelle produktbilleder.

(Læs også: Produktbeskrivelse i din forretningsplan)

Udstyr

Da min lokale hobbyhandler ligger i et storcenter, er det desværre lukket og jeg handlede på deres webshop i stedet. Jeg anbefaler dog, at du tager ned og kigger på de produkter, før du køber.

For at lave en baggrund og et underlag købte jeg to ugrundede MDF-plader på 41x33cm. Når jeg anbefaler, at man tager ned og kigger på sine produkter, er det fordi disse plader godt kan have ujævnheder, som en af de plader, jeg fik, havde. De laver bobler, når man tilføjer sin plast på, og det ser ikke altid godt ud, hvis det f.eks. er en enkeltfarve som sort. Hvis der er mønster på kontaktplasten, er det nødvendigvis ikke muligt at se ujævnheder.

Jeg ville gerne have en sort baggrund til mit billede, og noget sort marmor-mønster som underlag. Disse 4 ting købte jeg til 215kr. For at lave dem, klistrer man blot kontaktplasten på den glatte side af ens MDF-plade, hvis ene side har lim på, og voila, så har man sit studie klar.

Det er ikke noget problem at tage produktbilleder, hvis man ikke har noget lys, der specielt bruges til fotografering. Et vindue med godt lysindfald er lige så nyttigt, men i det tilfælde er det ikke ligegyldigt, hvornår man tager sit billede. Direkte sollys er typisk ikke flatterende til billeder, det ser meget bedre ud, når man har blødere lys. Derfor er det en god idé at vælge et tidspunkt af dagen, hvor solen ikke skinner direkte ind ad vinduet, men er dækket af skyer og laver et blødt lysindfald.

Eksperimentets produkt

Til vores produktbilleder har jeg valgt at tage billeder af en ølflaske, da der findes mange muligheder for at gøre den rigtig spændende.

I alle 3 tilfælde har jeg forberedt flasken, så den gør sig bedre på billeder. Alle forberedelser virker ikke efter hensigten til alle 3 metoder, og de skal ikke benyttes for at tage et godt billede.

Det bagerste af flaskens label er fjernet, for at kunne lyse flaskens indhold op. For at bløde flaskens genskær fra lys mere op, og beskytte dens label mod vand, har jeg givet flasken 3 lag klarlak. Til flaskens kondens har jeg brugt en blanding af vand og glycerin med et blandingsforhold på 50/50. Vand og glycerin gør, at vandet ikke løber af flasken, men bliver på. – Alm. vand kan også bruges, og ødelægger ikke kontaktplasten på underlaget.

Metode 1: Naturligt lys

Da mit studie er meget mørkt, som i at der slet ikke er noget naturligt lys, bruger jeg to videolys til at lyse lokalet op og imitere et vindue.

Lad dig ikke forvirre af det store stykke pap, der er til højre. Jeg har placeret det der, da jeg har en stor greenscreen bagved, som blev reflekteret i flasken. Men det er et faktum, man må leve med, når det kommer til denne metode af billeder af f.eks. glas: Alt bliver reflekteret i glasset.

Det er også svært at opnå en helt sort baggrund, da lyset højst sandsynligt vil kunne ses i kameraet, men man kan prøve at placere et stykke pap, som kan skærme af for noget af lyset.

Placer din baggrund, så der kommer lidt lys skråt ind på flasken fra din venstre side. Hvis lyset bliver reflekteret for meget i underlaget, så tag et stykke pap eller andet der kan skærme for lyset. Eksponer billedet, indtil du synes det har en tilpas lysmængde, og tag billedet.

Jeg har redigeret i ‘rediger’ muligheden i fotos i iPhone, så de mørke farver blev lidt mørkere, og den røde farve blev lidt tydeligere. Den er klippet til et kvadrat, så det passer fint til f.eks. Instagram.

metode_1_opsætning_produktbilleder
Metode 1: Opsætning
metode_1_produktbillede
Metode 1: Resultat

Metode 2: To lys, som man typisk kan købe for 500kr. stk. på internettet

Placér begge lys, så det rammer produktet fra hver sin side. Typisk vil man gøre sådan, at lyset fra venstre side er kraftigst da vi læser derfra og gerne vil lede seerens øjne derhen.

Det har jeg dog ikke gjort i dette tilfælde, da jeg ikke kunne justere i lysstyrken på lysene. Jeg har derimod placeret lyset så den venstre lyskegle rammer længere inde mod midten af flasken, og skaber blikfang. Jeg har også placeret to stykker pap som hver dækker for lyset, så det ikke rammer vores sorte baggrund. På den her måde får vi en sort baggrund. Billedet er skåret til og redigeret i den indbyggede redigering i fotos i min iPhone.

Metode_2_opsætning
Metode 2: Opsætning
Metode_2_inden_crop
Metode 2: Inden crop
Metode_2_resultat
Metode 2: Resultat

Metode 3: Hvordan jeg selv tager produktbilleder.

Jeg redigerer mine billeder i Photoshop, hvilket giver mig mulighed for at gøre lidt mere ved dem, end hvis man redigerer i Instagram eller en anden app.

Jeg tager flere billeder og redigerer dem sammen til ét billede i Photoshop. Det giver mig lidt mere frihed, til at opnå et rigtig godt resultat.

Når jeg har placeret flasken, så den står som jeg vil have den til på billedet, tilføjer jeg vand og glycerin blandingen på flasken med en forstøver.

Det første billede, jeg tager, er et udgangspunktsbillede. Så har jeg flaskens outline, og hvordan den står. Det gør jeg ved at bruge to lys skråt bagfra, til at tilføje to lyshighlights på flaskens yderside. Det skiller flasken fra baggrunden, og gør den til fokuspunktet. Herefter lyser jeg flaskens label op. I det her tilfælde eksponerede jeg billedet i kameraets indstillinger, så flaskens label blev mere tydeligt. Det gør blandt andet, at dråberne bliver belyst fra siden, og er mere tydelige fordi de får en skygge.

Ved at lyse flaskens kapsel op, skaber man lidt mere blikfang. Derfor tog jeg også et billede, hvor jeg med et hvidt stykke papir lyste flaskens kapsel op. Men der, hvor professionelle billeder virkelig adskiller sig, er, når det kommer til f.eks. flaskens indhold.

Da jeg forberedte flasken, fjernede jeg flaskens label bagpå. Det fik flasken til at lyse op. Jeg placerer mit lys bagved flasken, og med en reflektor lyser jeg flasken op bagfra med vinkel.

Nu er alle billeder taget og er klar til Photoshop, og med lidt redigering bliver det færdige resultat sådan her.

Metode_3_første_produktbillede
Metode 3: Første billede
Metode_3_andet_produktbillede
Metode 3: Andet billede
Metode_3_tredje_produktbillede
Metode 3: Tredje billede
Metode_3_fjerde_produktbillede
Metode 3: Fjerde billede
Metode_3_photoshoppet_resultat_produktbillede
Metode 3: Photoshoppet resultat

Tag selv produktbilleder eller find professionel hjælp

Fokuserer du ikke meget på de sociale medier, eller har du helt simpelt et produkt der bare sælger sig selv, så ville jeg vælge metode nummer 1. Selvom man ikke bruger en stor del af budgettet på content, så kan man stadigvæk godt lave noget, som ser godt ud. Det skader aldrig.

Ligeledes er det ikke en dårlig ting ikke at have professionelle billeder. Startups og mindre virksomheder har også sin charme i, at alt er lavet af dem eller den bag virksomheden.

Er du mere en gør-det-selv-type og er det ikke så vigtigt for dig at lave et kommercialiseret og, udadtil, professionelt brand, så er metode 2 den oplagte mulighed. Køb noget lys, lav dine sets med papir, kontaktplast eller hvad du nu end kan finde på, og skyd løs.

Den tredje metode er mest, men ikke udelukkende, til dem der bruger lidt mere budget på deres content og markedsføring. Det skaber et andet brand at have billeder af en højere kvalitet, og hvor man kan se, at der er lagt noget i at få spredt sit budskab ud.Hvad end du vælger, så håber jeg det her har hjulpet dig til at skabe noget godt content for dig selv

Udvalgte artikler

Mest læste

Indlæg skrevet af:

Micho Nielsen

Micho Nielsen

Mit navn er Micho Nielsen og jeg er foto- og videograf. Jeg har virksomheden MN Media House, hvor jeg laver billeder og video til hovedsageligt små og mellemstore virksomheder. Jeg har altid taget produktbilleder mm. men startede faktisk ud som livsstilsfotograf med fokus på rejser, natur og oplevelser. I dag laver jeg hovedsageligt reklamer, men drømmer stadig om, at jeg snart kan komme ud og rejse, og inspirere andre til oplevelser. Alt jeg laver har også mange rødder i at inspirere andre. Et produkt skal være en rejse og ikke bare en genstand. Derfor inddrager jeg også natur, elementer og alt der relaterer til produktet i mit materiale.

Flere artikler

Startup Magazine