Iværksætternes online magasin og blog
gratis_it_software
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Gratis IT software til din SMV-virksomhed

Folk siger altid, at det koster mange penge at starte en virksomhed. Det er ikke altid sandt. Det kommer selvfølgelig an på, hvad man skal starte. Men der findes masser af måder, hvorpå man kan spare penge på. Du kan får masser af hjælp gratis mange steder. Du kan markedsføre gratis. Og du kan også bruge de muligheder der er indenfor IT-programmer, der ikke koster dig en øre.

Her får du 9 gratis IT software til din SMV-virksomhed.

Relateret: Gratis hjælp og ressourcer til iværksætteren

1. Lønsystem

Hvis du har medarbejdere, skal de selvfølgelig have løn efter aftale. Og med et lille team, har du en god software, du kan bruge til at betale dine ansatte.

salary
Billede: Salary.dk

Salary er et danskudviklet lønsystem, der kom i gang i 2016. Systemet er nemt at bruge og kan integreres andre programmer som Dinero, e-conomic og Billy.

Du kan vælge Salary Free, hvis du har højst tre ansatte. Med til “prisen” får du indberetning og betaling af løn, skat, pension, ATP og feire, automatisk nulindberetning, e-mailafsendelse til medarbejdere, ferieregnskab, e-mail- og chatsupport og meget mere.

2. Regnskabs-programmer

Regnskab kan være dyrt, især hvis man har mange bilag og fakturaer, der skal bogføres, og man outsourcer opgaverne. Du kan også vælge at være din egen bogholder i din virksomhed. Hvis du gør det, er disse dine gratis muligheder.

dinero
Billede: Dinero

Dinero er endnu et danskudviklet system, der satser på SMV’er. Regnskabssystemet startede i 2010 har nu efter eget udsagn over 300.000 kunder.

Med Dinero kan du lave ubegrænsede posteringer og faktureringer, udføre bogføring, lave momsafregning og få adgang til deres mobil-app.

billy
Billede: Billy.dk

Billy er også danskudviklet og satser også på SMV’er og er dermed Dinero’s konkurrent. De startede året før Dinero startede, altså i 2009. Billy er en del mindre end Dinero og har under 40.000 brugere.

Med Billy Basic kan du lave op til 300 gratis posteringer, ubegrænset antal faktureringer og regninger, momsafregning og få fuldt support.

3. CRM-systemer

CRM-systemer (customer relationship management) hjælper dig med at holde styr på dine kunder og leverandører. CRM-systemer kan være meget brugbare for dig, hvis du har mange kunder og leverandører, som du skal holde styr på, og i nogle tilfælde, hvis du vil finde nye kunder.

hubspot
Billede: HubSpot

HubSpot er et system, der giver dig masser af værktøjer samlet ét sted. Det kan hjælpe dig med at skaffe nye kunder og holde styr på dine mange kunder. HubSpot har ingen dansk version og er udelukkende på engelsk. Men trods det, så er HubSpot en af de allerbedste gratis IT software, du kan få på internettet.

Med HubSpot’s gratis version, kan du lave op til en million kontakter, holde styr på dine mødetidspunkter, udføre basis e-mail marketing, en chatfunktion til din hjemmeside, lave annoncer på sociale medier og søgemaskiner, lave op til 20 landingssider til din hjemmeside, adgang til en masse online kurser på engelsk, hvor du også får officielle certifikater og meget mere.

Billede: DITcrm

DITcrm er et danskudviklet CRM-system, der har fokus på SMV’er.

Med deres gratis version, kan du lave op til 25 kontakter og 25 kunder, uploade optil 25 MB dokumenter, få adgang til CVR.dk gennem deres system, Dinero-integration og få online support.

Relateret: Flere nye kunder? JA TAK! 

4. Grafisk design

Et andet område, der kan være meget dyrt, er grafisk design. Især hvis man ansætter nogen eller outsourcer det. Heldigvis for dig, kan du finde gode platforme, du ikke skal betale for. Og med lidt øvelse, kan du selv lave grafik, der er værd at klikke på.

canva
Billede: Canva

Canva er den foretrukne grafisk design-program, når det handler om sociale medier og tryksager. Nem at bruge med drag-and-drop system og masser af skabeloner.

Med den gratis version får du adgang til masser af skabeloner, billeder, grafiske elementer, skrifttyper, lydspor, animationer og op til 5 GB lagring. Og ikke mindst kan du bruge platformen på dansk.

Relateret: Gør dig umage, når du laver din grafik selv

visme
Billede: Visme

Visme er endnu et brugervenligt grafisk design-program med drag-and-drop system. På visse områder er den bedre end Canva, men dens gratis version er en del mere begrænset en Canva.

Med den gratis version kan du lave op til fem projekter, få 100 MB lagring, skabeloner, mulighed for at downloade dine billeder i .jpg-format og kan publicere dine projekter.

 

5. Projektstyrings-programmer

Nogle projekter er mere komplicerede end andre. Og det kan altid være en god idé at bruge et projektstyringsprogram til at holde styr på alle de opgaver, der er i et projekt. Heldigvis mangler internettet ikke løsninger i det område.

trello
Billede: Trello

Trello er et meget populært og brugervenligt projektstyringsplatform. Med den kan du nemt lave et overblik over dine projekter og f.eks. lave nemme trin som ”skal laves”, ”i gang” og ”færdigt.

Med deres gratis version får du ubegrænsede kort, teammedlemmer, op til 10 projekter, ubegrænset lagring og meget mere.

meistertask
Billede: MeisterTask

MeisterTask er et godt valg, hvis du har meget komplicerede projekter med mange opgaver. Systemet ligner lidt Trello, men er lidt bedre til større projekter end konkurrenten.

I den gratis version kan du laver op til 3 projekter, ubegrænset antal teammedlemmer, filuploads op til 20 MB hver fil, mobilapp og e-mailsupport. Og du kan bruge systemet på dansk.

Har du flere forslag til andre gratis IT software?

Har du dine egne forslag til gratis IT software, som andre SMV-virksomheder kan bruge?

Fortæl os om dem nede i kommentarerne.

Facebook kommentarer

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Ole Kristiansen

Kunder fra helvede

Kunder fra helvede-historierne er taget fra Clients from Hell-websiden, hvor du kan læse mange flere korte historier om forfærdelige kunder. Har du din egen Kunder

Læs artiklen »
Startup Magazine