Iværksætternes online magasin og blog
dropshipping
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Sådan starter du at sælge med dropshipping

Hvad er dropshipping?

Dropshipping er en detailhandelsmetode, hvor en webshop sælger produkter, men ikke opbevarer eller producerer dem selv. Men i stedet køber webshoppen produkterne hos en tredjepart, der typisk er en producent eller engrosselskab, som så sender produkterne direkte til webshoppens købere.

Den største forskel mellem almindelige webshops og dropshippingwebshops, er at førstnævnte opbevarer deres produkter i egne lagre og sender dem til deres købende kunder, mens sidstnævnte ikke gør. Dropshippingwebshops markedsfører, sælger og udfører kundeservice overfor kunderne.

Relateret: Franchise | Fuldkommen guide til franchising

Hvordan fungerer dropshipping?

Vi kan opdele dropshippingprocessen i fire dele.

1. En kunde køber

En internetbruger klikker sig en i en webshop, der bruger dropshipping, og foretager et køb.

2. Registrering af køb

Webshoppen registrerer købet og sender informationen videre til leverandøren.

3. Pakning af købsvaren

Leverandøren finder varen på eget lager og pakker den.

4. Afsendelse til køber

Pakken sendes direkte til kunden og ikke webshoppen. Leverandøren meddeler webshoppen og kunden at varen er blevet sendt. Kunden modtager så derefter varen.

Relateret: Opstart af virksomhed i 10 trin

Fordele og ulemper ved dropshipping

Fordele ved dropshipping

Lave etableringsomkostninger

Det koster ikke mange penge at starte en dropshippingwebshop. De vigtigste, du har brug for, er en webshop og en leverandør. Og af de to er det kun webshoppen, der kommer til at koste dig penge. Ikke alle leverandører kræver penge i forvejen, fordi dropshipping indebærer, at du betaler hver gang en kunde køber.

Webshoppens pris kommer an på om du kan lave den selv eller bliver nødt til at finde en til det. Hvis du gør det selv, kan omkostningerne ved det holdes fra et par hundrede kroner til et par tusinde. En Shopify-løsning eller lignende er nem og billig i den korte ende.  
En webdesigner kan være dyr, så hvis du skal bruge sådan en, kan det blive en del dyrere.

Ikke mindst skal du også have råd til at markedsføre din dropshippingwebshop. Hvor meget det kommer til at koste, kommer helt an på dig. Men jo flere der ser dine tilbud, jo flere kunder kan du få. Det betyder også at din webshops eksponering afhænger af, hvor mange penge du har til markedsføring.

Lave løbende omkostninger

Du slipper som bekendt for at producere selv og have et lager. Det betyder, at du også slipper for at betale f.eks. el, varme, løn til lageransatte, lokaleleje, forskellige forsikringer, osv. 

Mindre økonomisk risiko

Du køber ikke store lagre af produkter, som du skal sælge, før du begynder at sælge dem. Det betyder, at du kun risikerer et minimalt beløb i tilfælde af at det ikke går alligevel i sidste ende.

Du kan komme i gang med det, hvor end du er

Du har ikke brug for en lagerhal til at starte din dropshippingvirksomhed. Det betyder, at du kun har brug for en computer. Du får selvfølgelig brug for et kontor, hvis du skal have ansatte, men det kan undgås ved at dine ansatte også arbejder hjemmefra.

Det giver dig masser af frihed. Du kan rejse rundt i jorden og besøge de lokationer, du har haft lyst til at se i mange år, mens du også arbejder.

Et hav af muligheder

Du kan sælge næsten alle former for fysiske produkter gennem dropshipping. Det giver dig mulighed for at enten af finde din egen lille niche eller at gå bredt med det samme. Du kan også starte småt og prøve det af, inden du udvider dit sortiment.

Ulemper ved dropshipping

Lave avancer

Med dropshipping får du ikke de samme storkøbsfordele, som andre webshops får. Det betyder, at hvis du skal kunne konkurrere prismæssigt, tjener du mindre end dine konkurrenter på hvert produkt, du sælger.

Der er en pris for alle de gode fordele, du har med dropshipping. Og den pris er lavere avancer på hvert produkt. Du skal sælge mange flere produkter, end konkurrenter, hvis du skal tjene lige så meget som de gør.

Mange forskellige afsendelser til samme kunde

Hvis du har forskellige leverandører, vil det ske, at en kunde får mange forskellige pakker, i stedet for kun én. Det kan være en ulempe, da det kan være ubelejligt for kunden. Og det er heller ikke sikkert, at kunden modtager varerne indenfor samme dag eller uge. Det kan skabe noget forvirring hos kunden, der så vil klage til dig og din webshop.

Du er ansvarlig for alt

Selvom hvis andre laver fejltagelser, især leverandørerne, er det dig, der er den ansvarlige for disse fejltagelser. Hvis leverandøren sender en forkert vare, er det din skyld. Det får skylden, hvis leverandøren sender til en forkert adresse. Også videre. Det hele hviler på dig, også selvom du ikke er skyld i det selv.

Lagerproblemer

Hvis du ikke har et ordentligt system på lagerstyring i samarbejde med leverandørerne, kan du komme til at sælge produkter, der ikke er på lager hos leverandørerne. Det skaber naturligvis utilfredse kunder, der føler sig snydt.

Produktudviklingsbegrænsninger

Leverandørerne og producenterne er dem, der bestemmer, hvordan produkterne produceres, designes, hvilke tilbehør der skal kunne købes, osv. Du kan i nogle tilfælde komme med noget input, men det er op til producenten, om de vil gøre noget ved det eller ej.

Sådan starter du din egen dropshippingwebshop

Trin 1: Find din niche

Du har måske allerede en idé og drøm om, hvad du skal sælge. Eller så har du bare lyst til at blive en dropshipper, men ved ikke endnu, hvad du skal sælge i din webshop.

Uanset hvad, skal du have fundet din niche. Hvis du ikke gør det, får du det svært ved at komme i gang. Ved at finde din niche, gør du det nemmere for dig selv at finde en leverandør og i sidste ende, de produkter du skal sælge.

  1. Find noget, du brænder for: Sikr dig, at du ikke bliver træt af at arbejde med din dropshippingvirksomhed. Find noget, du brænder for. Hvis du elsker kosmetik, så find ud af om du kan sælge og leve af det. Hvis du elsker sport, så kan det være, at du skal sælge sportstøj eller -udstyr.
  2. Gør det profitabelt: Jo højere priser, du kan kræve for produkterne, jo større avance kan du få. Find gerne produkter, der har høj pris. For uanset om du sælger for 100 kr. eller 1.000 kr., skal du stort set bruge samme markedsføringsbudget.
  3. Tænk på fragtpriserne: En for høj fragtpris kan afskrække dine potentielle kunder fra at købe hos dig.
  4. ”Egne” produkter: Hvis det er muligt, så find en producent, der gerne vil sælge i dit eget brand. Du får det nemmere ved at få faste og loyale kunder på den måde.
  5. Find lokalt utilgængelige varer: Find varer eller varegrupper, der ikke bliver solgt i Danmark. Det gør det nemmere for dig at sælge dem, da kunderne vil have mere tillid til en dansk webshop, end dem fra udlandet.

Trin 2: Undersøg markedet og branchen

Det er vigtigt, at du først undersøger om der kommer til at være efterspørgsel efter dine produkter. Hvis du starter op uden at vide det først, kan du ende med at spilde masser af tid og de penge, du har investeret.

Kig på dine kommende konkurrenter. Sælger de lignende produkter? Hvis ikke, skal du spørge dig selv, hvorfor de ikke gør det. Der kan være en grund til det. Bedste udfald er, at de ikke har overvejet det endnu. Men hvis de har solgt førhen og er stoppet med det, kan det betyde, at der ikke er efterspørgsel.

Se om du kan finde produkter, der er populære i udlandet og som danskerne køber fra andre lande. Det kan sikre dig masser af salg.

Trin 3: Find og lav en aftale med en leverandør

Stil de rigtige spørgsmål, når du leder efter en leverandør. Hvis du ikke finder en fra Danmark, skal du sikre dig, at de er legitime. Ikke mindst skal du være sikker på, at du kan kommunikere med dem ordentligt. Tag en snak med dem, du overvejer, men vigtigst af alt så spørg andre om de har gode oplevelser med dem.

Hvis du ikke har nogen, der har erfaring i området, i dit netværk, så find en Facebookgruppe eller skriv på Amino. Du kan sikkert finde en eller anden, der kan svare på dine spørgsmål. Led også efter svar på internettet. Du kan finde svar mange steder.

Vigtigst af alt, skal du finde en leverandør, som du kan stole på. Det kan skabe en masse problemer for dig, hvis du ender med én, der ikke holder sine ord. Vær fuldstændig sikker på alt, inden du sætter din underskrift på noget som helt.

Trin 4: Lav din webshop

Når du har fundet ud af, hvad du vil sælge og lavet en aftale med en leverandør, kan du begynde at lave din webshop.

Hvis du skal lave den selv, er det som tidligere nævnt nemt at bruge Shopify. Andre alternativer er WooCommerce, PrestaShop, BigCommerce, Magento, PinnacleCart, Shift4Shop og mange andre. Hver har deres egne fordele og ulemper, så find en, der passer bedst til din situation.

Hvis du ikke vil lave den selv, skal du ud at finde en webdesigner. Du har rigtig mange muligheder her i Danmark. Som med din dropshippingleverandør, skal du sikre dig, at det er en, som du kan stole på. Der er mange, der lover store ting, men har begrænsede kvaliteter. Igen, spørg dig rundt. Hvis det er en, der er godt anbefalet og faktisk kan vise gode resultater, så har du den rette. Højere priser er oftest de bedste løsninger, hvis du har høje krav.

Trin 5: Markedsføring

Det er en kæmpe fordel at begynde at markedsføre dine kommende produkter, før du begynder at sælge dem. På den måde sørger du for, at der allerede er kendskab til din webshop og dine produkter, inden du åbner op for salget. Du giver folk mulighed for allerede at købe ind på din webshop den dag, du åbner.

Planlæg din markedsføring godt. Vær der, hvor dine kommende kunder er henne på nettet og gerne også offline. Google Ads og Facebook Ads er populære løsninger overfor alle slags kunder, når man tænker online marketing.

Tænk også langsigtet. SEO, e-mail marketing og content marketing er gode blandinger i den langsigtede markedsføringsplan.

Trin 6: Sælg, analysér og optimér

Når der er kommet i gang med dit salg, skal du analysere dine markedsførings- og salgsindsatser. Det giver dig mulighed for at lave forbedringer, der kan føre til endnu mere salg. Hvad virker? Hvad virker ikke? Selv de ting, der fungerer, kan altid forbedres.

Find nye produkter indenfor din webshops kategori. Og er der andre ting, som kunderne efterspørger? Det kan din e-mailindbakke fortælle dig om.

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine