Iværksætternes online magasin og blog
tage_intet_personligt

Kunsten af at tage intet personligt

Du ringer til en potentiel kunde, som du har store forhåbninger til. Hvorfor skulle du ikke have forhåbninger? Du var blevet fortalt, at vedkommende manglede dit produkt eller din ydelse. Du kan løse hendes problemstilling uden problemer. Dit produkt er perfekt til hendes problemstilling.

Hun tager telefonen og du begynder at snakke med hende. Snakker om hendes åbenlyse problemstillinger og de mere skjulte. Svarer hendes spørgsmål om dit produkt eller ydelse. Fortæller hende om, hvordan du kan løse hendes problemstillinger og giver et tilbud, du er sikker på, at hun ikke kan afslå.

En uge efter bliver det klart, at hun ikke vil ringe tilbage, efter hun ellers havde lovet at tænke over det og vende tilbage til dig. I al den tid har du undret dig over, hvornår hun ville ringe tilbage. Først følte du dig helt optimistisk og at hun ville ringe tilbage hurtigt. Det var jo et tilbud, hun ikke kunne afslå, vel?

Så gik dagene uden et ord fra hende. Jo flere dage, der gik uden et opkald fra hende, desto værre havde du det. Så indser du, at hun slet ikke ringer tilbage og har sikkert allerede sikret sig en aftale med en af dine konkurrenter.

Du begynder at give dig selv skylden. Det kunne jo ikke være tilbuddet, det kunne kun være dig, hun havde et problem med. Måske ville hun ikke arbejde sammen med dig. Måske kunne hun ikke lide dig. Måske lavede du en fejl. Sagde du egentlig noget forkert?

Det tager du selvfølgelig personligt, ikke? Du kan jo ikke reagere anderledes, fordi det er naturligt, tænker du.

Relateret: Giv dig selv den bedste start på dagen

Hvorfor tager vi ting personligt?

Vi tager ting personligt i mange forskellige situationer.

Og der er to hovedinfluenter: Dig selv og alle andre omkring dig. Andre kan sige noget eller gøre noget, som du tager personligt. Men du kan også selv gøre noget og sige noget, som gør, at du tager hele situationen personligt og giver dig selv skylden for det hele.

Den første influent er den vigtigste, altså dig selv. Du er den, der tager tingene personligt. Det er din ego og dine usikkerheder, der snakker. Det er lige meget om du bliver kritiseret direkte og personligt. Det er lige meget om det er mere subtilt, det, der får dig til at tage ting personligt. Du er den, der tager det personligt selv og ikke andre.

Din ego kan ikke lide at blive angrebet. Dine usikkerheder bliver ramt. Du vil aldrig lave fejl og når det sker, så bliver dine usikkerheder større. Og du er kun glad, når du får din vilje og har ret. Du er kun glad, når kunderne siger ja hele tiden, men får det dårligt som person, når du får et enkelt afslag eller to.

Din ego har fortalt dig, at alt handler om dig. Hele dit liv. Og din ego er dermed grunden til, at du tager ting personligt. Ikke andet. Og den del må du gerne tage personligt, for så kan du blive bedre og arbejde med dig selv.

Hvorfor du ikke skal tage ting personligt

Lad os tage historieeksemplet fra starten af artiklen. Jo værre du har det, desto mindre arbejder du og desto færre penge kan du så tjene.

Når vi tager ting personligt, gør vi det sværere for os selv at arbejde videre. Vi mister endda også måske lysten til at tage telefonen op igen og ringe til den næste potentielle kunde, fordi vi ikke vil opleve at få afslag igen. Det er netop en af de allerstørste grunde til, at mange ikke kan arbejde som sælgere.

De bedste sælgere er dem, der fortsætter trods for at de får masser af afslag. Fordi de ikke tager det personligt.

Det er spild af tid at tage ting personligt. Det er spild af tid, at bare have ondt af sig selv, fordi man ikke kan klare situationer, hvor man føler at ens ego bliver angrebet. Det tager dit fokus væk fra dig. Du taber et lille slag og tager det så meget personligt, at du taber hele krigen.

Det får dig til at miste motivationen. Og jeg tror personligt, at der er mange iværksættere, der er dygtige til deres arbejde, der giver op, fordi de tager ting personligt. De tager afslag personligt, mister motivationen og dermed bare giver op.

Og ikke mindst, så er du på ingen måder lykkelig, når du tager ting personligt. Du tager måske endda dine frustrationer med hjem og lader det gå udover din familie, der ikke havde en skid at gøre med de trælse situationer. Har du ikke bare mest lyst til at være glad? At være lykkelig trods for, hvad der end sker?

Hvorfor du ikke skal tage ting personligt

Lad os tage historieeksemplet fra starten af artiklen. Jo værre du har det, desto mindre arbejder du og desto færre penge kan du så tjene.

Når vi tager ting personligt, gør vi det sværere for os selv at arbejde videre. Vi mister endda også måske lysten til at tage telefonen op igen og ringe til den næste potentielle kunde, fordi vi ikke vil opleve at få afslag igen. Det er netop en af de allerstørste grunde til, at mange ikke kan arbejde som sælgere.

De bedste sælgere er dem, der fortsætter trods for at de får masser af afslag. Fordi de ikke tager det personligt.

Det er spild af tid at tage ting personligt. Det er spild af tid, at bare have ondt af sig selv, fordi man ikke kan klare situationer, hvor man føler at ens ego bliver angrebet. Det tager dit fokus væk fra dig. Du taber et lille slag og tager det så meget personligt, at du taber hele krigen.

Det får dig til at miste motivationen. Og jeg tror personligt, at der er mange iværksættere, der er dygtige til deres arbejde, der giver op, fordi de tager ting personligt. De tager afslag personligt, mister motivationen og dermed bare giver op.

Og ikke mindst, så er du på ingen måder lykkelig, når du tager ting personligt. Du tager måske endda dine frustrationer med hjem og lader det gå udover din familie, der ikke havde en skid at gøre med de trælse situationer. Har du ikke bare mest lyst til at være glad? At være lykkelig trods for, hvad der end sker?

Hvordan du holder op med at tage ting personligt

Du får tre strategier, hvorpå du kan holde op med at tage ting personligt. Brug dem alle eller bare en. Forsøg dem og find, hvad der virker bedst for dig og din situation. Alle tre kan bruges i hver deres egne flere forskellige situationer.

1. Tag det som konstruktiv kritik

Hvis nogen angriber din person og fremhæver alle dine fejl, kan du vælge at tage det som konstruktiv kritik. Kig på punkterne, der bliver nævnt, som noget du kan ændre og gøre bedre næste gang. Tag ansvaret selv og se det som en mulighed for at blive bedre og arbejd hårdt for at gøre det bedre.

2. Se hele situationen fra alle sider

Det handler ikke altid om dig. Acceptér, at andre vil noget andet end dig. Det kan være, at de har fået et bedre tilbud. De kan være, at de hellere vil arbejde sammen med én, de kender i forvejen. Acceptér andre som de er og lad være med at tage tingene personligt. Du kan ikke ændre andre mennesker, så de tilpasser sig til, hvad du vil have. Alle andre har også egoer og usikkerheder, der gør, at de gerne vil have ret. Selvom de tager fejl. Lad være med at tage det personligt. Det handler om dem selv. Det er deres problem, ikke dit.

3. Find dine usikkerheder og arbejd med dem

Vi ved ikke altid, hvorfor vi tager ting personligt. Nogle usikkerheder er mere tydelige end andre. Næste gang, du tager noget personligt, så stop op og tænk over, hvilken usikkerhed der blev ramt. Er det fordi, du altid skal have ret, selv når du tager fejl? Er det fordi, du er bange for at få afslag? Er det fordi, du ikke føler dig god nok? Eller fordi, du hader at andre giver dig ordrer? Find ud af hvorfor og sørg for at arbejde med lige præcis det personligt. Kom af med disse usikkerheder, så bliver det svært for dig at tage ting personligt.

Relateret: Derfor er det vildt vigtigt at turde tage fejl

Det handler ikke om at være ligeglad

Jeg har selv arbejdet i lang tid på at lade være med at tage ting personligt.

Jeg havde ingen selvtillid, de  jeg kom i gang med min første virksomhed og var bange for at få afslag. Ved at tage ting personligt, især alle de afslag, der kom, opgav jeg min drøm.

Derfor ville jeg arbejde med mig selv, da jeg startede min næste virksomhed. Og jeg opdagede hurtigt at mine usikkerheder og min store ego stod i vejen for mig selv og min drøm om at være iværksætter. Det er en lang proces, der kræver at man skal arbejde meget med sig selv.

Det forsvinder ikke lige sådan. Og det skal du ikke forvente. Jeg fik idéen om at skrive denne artikel, da jeg var godt i gang med at udføre arbejdet mod opstart af Startup Magazine og jeg havde en samtale med en mulig guestblogger. Vedkommende stillede stærkt kritiske spørgsmål om Startup Magazine. Mange spørgsmål, som jeg ikke kunne svare på.

Det gjorde mig urolig og usikker igen. Jeg begyndte at overveje, om jeg overhovedet var god nok til arbejde for mit eget magasin. Jeg begyndte at tænke, at andre ikke engang ville have lyst til at arbejde med mig, hvis jeg ikke kunne svare på de spørgsmål, og hvis jeg ikke engang kunne få vedkommende, der stillede mig alle de spørgsmål, til at bidrage noget til Startup Magazine. Hvad bildte jeg mig ind til at få mig selv til at tro, at jeg var god nok og at jeg havde evnerne til at starte et magasin for iværksættere?

Jeg lod det gå mig på og mistede derfor næsten al motivation. Det fik mig til at overveje, om jeg skulle droppe Startup Magazine og fokuserede på min anden virksomhed. Indtil jeg indså, at jeg havde være der før, og at jeg sagtens kunne få mig selv op igen.

Det handlede ikke kun om mig. Det handlede lige så meget om den anden person. Vedkommende ville bare sikre sig, at jeg var seriøs med mit arbejde og at jeg havde tænkt alle områder, der omhandler Startup Magazine, igennem. Det kunne jeg ikke se i første omgang.

Men det handlede lige så meget om mig selv også. Jeg havde en usikkerhed om ikke at være god nok og hadede at lave fejl og misse noget, der handler om min egen virksomhed. Hvis jeg ikke havde husket, at jeg skulle lade være med at tage ting personligt, ville du ikke læse det her.

Jeg tog det personligt i første omgang, fordi jeg kerer for min drømmevirksomhed, men lige så meget for mig selv. Det, at lade være med at tage ting personligt, kan lyde som om at man bliver og er ligeglad. Det kan ikke være meget mere væk fra sandheden.

Du gør det, fordi du kerer om dig selv, så du kan være lykkeligere. Du gør det, fordi du vil starte eller drive din virksomhed bedst muligt.

Så gør dig selv en stor tjeneste og hold op med at tage ting personligt. Vær mere lykkelig og vær i stand til at gøre dit arbejde og drive din virksomhed bedre.

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Ole Kristiansen

Kunder fra helvede #4

Læs seneste historier fra Kunder fra Helvede-serien. Sjove, pinlige, irriterende kunder findes overalt i verden, læs nogle af dem her.

Læs artiklen »
Startup Magazine