content_marketing

Patrick T. Rasmussen: Sådan kommer du i gang med Content Marketing

I dette indlæg kan du se Dineros CMO Patrick T. Rasmussens tips og tricks til, hvordan du lykkes med din Content Marketing, samt hvilke overvejelser du konkret skal gøre dig i processen.

Patrick T. Rasmussen har arbejdet med digital strategi og markedsføring i over 15 år, for både helt små og helt store virksomheder. I dag sidder han som CMO hos det danske regnskabsprogram Dinero, som hjælper danske selvstændige og iværksættere med at klare deres regnskab.

Relateret: Content marketing | Er det noget, du skal satse på?

Hvad er Content Marketing?

Content Marketing handler i bund og grund om at tilbyde kvalitetsindhold uden omkostninger eller andre forpligtelser for modtageren af indholdet. Det kan være gennem blogindlæg, nyheder, gæsteindlæg, artikler, videoer m.m.

Dette gratis indhold behøver ikke nødvendigvis have en direkte relation til din virksomhed og forretning, men det vil oftest have størst værdi for dig, hvis målgruppen for indholdet i en vis udstrækning minder om din øvrige forretnings målgruppe.
Du kan bruge Content Marketing til at servere en historie eller fortælling, som ikke umiddelbart kan kopieres af dine konkurrenter, og hvis indhold ligger op af din forretning.

Det kan også ske gennem indhold som indeholder tips, tricks og råd, som din målgruppe måtte finde relevant.

Fordele ved Content Marketing

Hvis du kan lykkes med at identificere de rette emner for netop din virksomhed – og samtidig skrive indhold af en hvis kvalitet, ja, så kan du positionere dig som en troværdig virksomhed, der er villig til at give gratis information sin sine kunder.

Netop den positionering kan sikre, at du bliver “top-of-mind” hos din målgruppe, hvilket betyder, at du placerer dig som en af de første virksomheder i forbrugernes bevidsthed indenfor et bestemt interessefelt. Og det kan på sigt give værdi, fordi din virksomhed gennem præference og loyalitet får både nye og gamle kunder.
Med andre ord kan du med den rette indsats øge din indtjening, uanset om du har en handels- eller servicevirksomhed, da du får en ekstra markedsførings- og salgskanal.

En anden fordel ved Content Marketing er, at du kan øge din synlighed på søgemaskiner som fx Google. Content Marketing kan altså, udover at bruges som positionering og værdiskabelse for dine kunder, bruges som en del af din strategi for Google og til at forbedre din indsats for SEO og, på sigt, SEM.

Gode eksempler

content

Der findes efterhånden rigtig mange eksempler på vellykket Content Marketing. Mange af disse kan dog være utroligt detaljerede, komplekse og være svære at implementere som selvstændig iværksætter. Men lad os alligevel se på et par eksempler.

I Dinero lavede vi eksempelvis et nyt support-univers på baggrund af Corona og hjælpepakker, som vi antog, at have mange i vores målgruppe havde interesse i at læse om og få vejledning i.

Som tidligere nævnt gav vi på denne måde vores brugere værdi uden at opkræve betaling til gengæld. Og udover et oprigtig ønske om at hjælpe vores brugere, er håbet naturligvis, at det kan højne en loyalitet blandt vores brugere, der oplevede, at vi var der, da lokummet brændte.

Da du og andre læsere måske er mindre virksomheder, vil jeg dog også prøve at komme med en række mere konkrete og relaterbare eksempler til inspiration i din kommende implementering af Content Marketing.

Nedenfor kan du finde en række eksempler på mulige emner til Content Marketing for forskellige typer af forretninger:

Skobutik: Sådan pudser du dine sko
Fysioterapeut: De bedste udstrækningsøvelser

Personlig træner: Det bedste måltid før og efter en træning

Tandlæge: Sådan undgår du huller i tænderne

Dyrehandel: 5 gode metoder til at træne din hund.

Eksemplerne ovenfor er bare udvalgt for at give dig en idé om, hvordan du kan lave content, som giver værdi for en målgruppe, giver dig en ekstra markedsførings- og salgskanal – og kan forøge dit salg på både den korte og lange bane.

Sådan finder du emner og indhold

Du kan først og fremmest starte med at kigge på vellykkede eksempler og cases indenfor din branche.
Opdager du eksempelvis inspirerende indhold fra en tøjbutik, eller kan du se, at en given virksomhed producerer en masse godt indhold, så kan du sagtens lade dig inspirere til at lave relateret indhold.

Måske har du en ekspertise og viden, som de enkelte store forretningers ansatte ikke har? Og dermed kan du måske skrive et endnu mere indlæg om emnet?
Uanset hvad skal du endelig ikke holde dig tilbage i starten, men se det som en investering, der også kommer dig til gode, når du løbende finder den type indhold og de emner, der passer til netop din forretning.

Du børe desuden bruge søgeords-analyseværktøjer til at finde emner, som er relevante for din målgruppe og dermed din virksomhed. Jeg kan især anbefale Ahrefs og StoryBase – og alternativt Google Ads Keyword Planner, Google Search Console eller Google Trends, hvis du ikke ønsker at betale for værktøjerne.

Og husk så…

Ingen gider at høre på ren reklame.

For at skabe content af høj nok kvalitet, skal det give mening for din kunder. Derfor er det vigtigt, at du er kreativ, kundefokuseret og overvejer, hvordan du bedst giver en bid af din ekspertise til dine mulige kunder, der får en hjælpende hånd, imens du brander dig selv og din forretning.

Udvalgte artikler

Mest læste

Indlæg skrevet af:

Picture of Patrick T. Rasmussen

Patrick T. Rasmussen

Patrick er Visma Dineros marketingchef. Han bruger alle de vågne timer på at nørde marketing, tal og stærke partnerskaber for at optimere oplevelsen for alle de mere end 68.000 brugere.

Flere artikler

growth_hacking_featured
Kenneth Enggaard

Growth hacking

Growth hacking er et begreb, der bliver brugt gradvist mere de seneste år. Nogle virksomheder er begyndt, med succes, at ansætte growth hackere i stedet

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER