content_marketing

Content marketing | Er det noget, du skal satse på?

Content marketing er en af de mest udbredte og brugte marketingkanaler. Den er blevet brugt i meget længere tid end internettet. Og vi tager det så som givet, at vi ikke engang rigtig lægger mærke til det. Men det er der. Og mange af os udnytter det, der er et resultat af content marketing. Så hvad er det egentlig? Og er det noget, som du skal satse på? Læs mere i artiklen.

Hvad er content marketing?

”Content marketing er en strategisk tilgang til marketing fokuseret på at skabe og distribuere værdifuldt, relevant og konsistent indhold for at tiltrække og fastholde et klart defineret publikum – og i sidste ende at skabe lønsom kundeaktion.” Sådan bliver content marketing forklaret af Content Marketing Institute, hvis stifter, Joe Pulizzi, bliver anset som faderen af moderne content marketing. Også kaldet indholdsmarkedsføring på dansk.

Hvad betyder det præcist? Ja, det betyder, at du ”lokker” potentielle kunder til din virksomhed og dens platforme uden at sælge, men ved at tilbyde dem noget af værdi, der ikke koster dem noget. Og det med det formål at sælge noget til dem i sidste ende.

Så, hvad kan have noget af værdi for potentielle kunder? Det kan være ting som:

  • E-bøger (og bøger offline)
  • Sociale medier
  • Blogs
  • Nyhedsbreve og automatiserede e-mails
  • Kundemagasiner
  • Webinarer
  • Podcasts
  • Videoer
  • Gratis e-kurser

De fleste af mulighederne under content marketing kan du udføre gratis. Det kan dog nogle gange være nødvendigt at annoncere indholdet, så du kan få flere til at se det. Især hvis du har en ny virksomhed, som mange ikke kender til.

(Læs også mere generelt om online marketing)

Fordele og ulemper ved content marketing

Fordele

  • Tiltrækker potentielle kunder
  • Det gavner din troværdighed
  • Potentielle kunder føler en vis grad loyalitet
  • Kan gøres gratis
  • Stort potentiale, hvis der er ingen eller få konkurrenter
  • Kan øge salget betragteligt med korrekt salgsindsats

Ulemper

  • Kræver masser af arbejde og tid
  • Kan kræve annoncekroner
  • Stigende konkurrence
  • Du kan ende med at give for meget væk

Fordele

Tiltrækker potentielle kunder

Når en potentiel kunde møder en problemstilling, så tager han computeren eller mobilen og begynder at lede efter løsninger på internettet. Og her kommer din blogartikel til, hvor den potentielle kunde kan se et indhold, du har lavet, omkring hendes problemstilling. Hun læser så artiklen og finder ud af, at du virkelig kan dit kram og beslutter sig for at kontakte dig med henblik på at hyre dig til opgaven eller købe dit produkt.

Det går ikke altid lige så hurtigt, men det er en af scenarierne, der kommer med content marketing. Det tiltrækker potentielle kunder om du så sælger et fysisk produkt eller en serviceydelse.

Det gavner din troværdighed

Hvilken en foretrækker du selv: En virksomhed, der hjælper dig med dine problemstillinger gennem indhold eller en virksomhed, der kun går efter at sælge? Jeg foretrækker personligt den første. Jeg handler sjældent hos nogle, der ikke også har indhold, der hjælper mig.

Jeg foretrækker dem, der går op i at hjælpe mig med mange af mine forskellige problemstillinger. Jeg foretrækker dem, fordi jeg stoler mere på dem end andre, der ikke har noget content marketing indsats. Og jeg er ikke den eneste, sådan har du det også uden måske at være helt bevidst om det. Med content marketing kan du få dine kommende kunder til at have tillid til dig uden at sælge til dem.

Potentielle kunder føler en vis grad loyalitet

Og med troværdigheden og tilliden kommer loyaliteten. Jo mere du hjælper din målgruppe udover at sælge produkter, som de har brug for, til dem, desto mere loyale bliver de. Lav masser af indhold til dem, så vil de gradvist og sikkert blive mere loyale. Og loyale kunder betyder kunder, der køber igen og igen. Katjing!

Kan gøres gratis

En af det store fordele er, at stort set det hele kan udføres gratis! Så længe du allerede har en hjemmeside eller webshop, har du en platform, der kan fyldes op med indhold.

Og det behøver ikke kun være hjemmesiden. Dine sider på de sociale medier er gode platforme at dele indhold. Hvis du har et tekstbehandlingsprogram som Word, kan du lave blogartikler. Brug din mobil til at lave videoindhold, brug et gratis videoredigeringsprogram og del videoerne på YouTube og andre sociale medier. Brug samme mobil og lav webinarer eller podcasts.

Så længe du ikke hyrer nogen til at lave indholdet, kan det sagtens gøres gratis.

Stort potentiale, hvis der er ingen eller få konkurrenter

Der er kæmpestort potentiale i content marketing. Såfremt der ikke er mange konkurrenter i samme område. Eller endnu bedre ingen konkurrenter.

Det kan sagtens lade sig gøre at gøre det godt i områder, hvor der er mange konkurrenter. Alt det kræver bare endnu hårdere arbejde, end hvis der var svag eller ingen konkurrence.

Kan øge salget betragteligt med korrekt salgsindsats

Med en god balance mellem din content marketing-indsats og salgsarbejde inde i dit indhold, kan du øge salget betragteligt. Det kan du allerede forestille dig efter alle de andre fordele, som vi gik igennem ovenover. Formålet med det hele er jo selvfølgelig at sælge mere.

Så sørg for også at tænke på, hvordan du konverterer de besøgende fra kun nysgerrige besøgende til købere.

Ulemper

Kræver masser af arbejde og tid

Alt dette kræver det en helvedes masser af arbejde og derfor også tid. Selvfølgelig afhængigt af, hvor meget du selv vil lægge i det. Men hvis du ikke har tænkt dig at lægge meget i det, så kan du lige så godt lade være med at yde en indsats i området, for det rækker ikke med en smule indhold, hvis du vil få gode resultater.

Selv hvis du for eksempel kun tænker at du vil lave indholdsmarkedsføring på de sociale medier, så tager det stadig masser af din tid.

Du skal researche, planlægge det hele, vide hvad indholdet skal være hver gang og udføre og publicere det. Og det skal gøres om og om igen.

Kan kræve annoncekroner

For at være sikker på at der faktisk er folk, der ser og bruger dit indhold, så kan det være nødvendigt at bruge penge på markedsføring i første omgang. Især indhold som e-bøger, som er fantastiske at skaffe reelle, potentielle købere, markedsføres tit rundt om på nettet (især sociale medier).

Det er ikke altid helt negativt, fordi markedsføringen af indholdet sagtens kan skaffe kunder i sidste ende. Indhold som e-bøger er nemlig gode til at vise køberne, hvor god du egentlig er på dit område. Eller at dit produkt er det rette løsning for dem. 

Stigende konkurrence

Du kan sagtens finde niches, hvor der er meget lidt konkurrence eller hvor der er ingen andre. Internettet vokser hver dag, men det gør iværksætteruniverset også, hvor der kommer nye iværksættere til hver dag.

Og det gør, at selv hvis du finder et lille og lukrativt område, hvor der er ingen konkurrenter, betyder det ikke nødvendigvis at det forholder sig sådan i lang tid. Folk som dig leder nemlig også efter samme områder, som de kan dominere fra starten af.

Og der, hvor der allerede er hård konkurrence, bliver det bare hårdere for hver dag der går. Et stigende antal marketingfolk og iværksættere begynder at indse at content marketing er vejen og det kan man se med alt det indhold, der dukker op hver dag på internettet.

Du kan ende med at give for meget væk

Nogle sværger på at den allerbedste content marketing strategi er at give al information, der løser vedkommendes problemstilling 100%. Sådan en strategi viser nemlig at man kan sit kram og dermed får kunder på den måde.

Men det kan også betyde at man giver kunderne så meget, at de løser deres problemstillinger selv. Så køber de ikke. Hvis du sælger produkter, så gælder det måske ikke for dig. For det gælder mest for serviceydelser, især rådgivningsydelser.

 Hvis du sælger serviceydelser, skal du måske have fundet en perfekt grænse mellem at give for meget væk og give nok til at de potentielle kunder kan se, hvor god du egentlig er. Det betyder som altid at du skal eksperimentere med dine indsatser. Hvis du kan se, at der er mange, der henter, ser eller læser dit indhold, men ingen, der køber hos dig, så skal du selvfølgelig have fundet ud af, hvorfor.

Hvis du giver for meget væk, så kan alle sagtens løse deres problemstillinger selv og dermed vil du have gjort dig selv og din drømmevirksomhed overflødige. Information er magt, siger man, og din viden, hvis du bruger det til at løse kundernes problemstillinger, kan være værd at holde tilbage.

Er det så det værd at satse på?

Absolut. Find tid til det eller pengene til at få andre til at lave indhold for dig. Fordelene taler for sig selv.

En anden stor fordel, som ikke er skrevet med, er at content marketing hjælper enormt på din hjemmeside eller webshops placeringer på søgemaskiner. SEO-arbejde er meget teknisk og kan være vankelig, men også det værd at satse hårdt på. Bare på den del er content marketing det værd.

Loyalitet, flere besøgende, mersalg og folk, der elsker dit brand er bare nogle af de ting, du får igennem veludført indholdsmarkedsføring. Så, ja, det er det værd. Ingen tvivl om det. Så find tid til det. Du kan starte selv gratis. Og det er lige meget, hvis du ikke har erfaring med det. Jo mere du prøver, desto bedre bliver du i den lange ende.

(Læs den oprindelige artikel)

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER