seo

SEO | Hvad er det og er det det værd at satse på?

Hvis du har bevæget dig i iværksætterverdenen eller blot lavet en blog, så burde have hørt om SEO. Hvad er det egentlig? Er det det værd at indlemme i dine marketingindsatser? Få svarene og læs lidt mere om fordelene og ulemperne ved SEO.

Hvad er SEO?

SEO er et begreb på engelsk, der står for search engine optimization På dansk søgeordsoptimering. Når du laver din hjemmeside, skal du for hver side, du laver i hjemmesiden, have fokus på et enkelt søgeord eller en sætning. Det sikrer, at internettets søgemaskiner kan finde dine enkelte sider, der er relevante for relaterede søgninger. SEO som samlet indsats dækker over mange forskellige områder, der kan og vil hjælpe dig med at sikre dine individuelle sider højere placeringer på søgemaskinerne. Og optimalt på de allerhøjeste og bedste placeringer.

(Læs mere generelt om online marketing)

Nogle SEO-kriterier

Tilgængelighed

Alle skal kunne komme ind på din hjemmeside, også Google’s bots. Bots er computerprogrammer, der besøger alverdens hjemmesider løbende og vurderer dem. At give adgang til Google’s bots er rimelig teknisk, men kan gøres af alle med lidt vejledning. For det første skal du have integreret en robots.txt-fil på hjemmesiden og derefter lave en sitemap, som søgemaskinerne skal bruge til at finde rundt på din hjemmeside.

Sikkerhed

Hvis du laver din egen hjemmeside, så er sikkerhed ikke noget, som er med i pakken, når du begynder. Det skal du sørge for selv. Du skal have en såkaldt SSL-certifikat, som skal integreres på hjemmesiden.

Hastighed

Ligesom med alt andet, hvis du laver din hjemmeside selv, er hastighed ikke noget, der allerede er der, når du begynder. Det skal du selv sørge for. Hastigheden på en hjemmeside handler om, hvor hurtigt en side hentes, kan ses på en skærm og hvor hurtigt en besøgende kan begynde at klikke rundt eller scrolle ned på siden.

Hastigheden skal optimeres på hver side, du har, og kan gøres med en del plugins, hvis du bruger WordPress. Du skal dog indstille plugins-ene, så de gør dine sider hurtigere. Husk også mobilhastigheden.

Mobilbrugbarhed

Du skal mobiloptimere din side, det bliver ikke sørget for dig i forvejen, hvis du laver hjemmesiden selv.

Mobilbrugbarheden er meget vigtig nu til dags, og stigende, da der er flere, der bruger deres mobiler på internettet end der er dem, der bruger computere og tablets.

Hjemmesidens alder

Det har en betydning, hvor lang tid din hjemmeside har været online.

En undersøgelse viste, at 2 millioner forskellige sider, der har opnået en topplacering som nr. 1 på søgeresultater på Google, er 3 år eller ældre. Så jo længere du kører din virksomhed og jo ældre din hjemmeside bliver, desto bliver dine rankings. Forudsat at du løbende udbygger og opdaterer din hjemmesides sider.

Brugervenlighed

Denne del er omfattende, fordi det indeholder mange kriterier på én gang. Søgemaskinerners algoritmer vurderer om din hjemmeside opfylder alle kriterier, som de selv har stillet, f.eks. interne links og læsbarhed.

Teknisk SEO

Søgeord, som du selv har besluttet, som f.eks. Google skal bruge som reference for hver side, brug af forskellige overskrifter, meta beskrivelse, der er en kort, indledende beskrivelse (som du kan se på søgeresultater), osv. Der er mange tekniske krav, der skal overholdes og som vil blive analyseret af Googles bots.

Links

Interne links, hvor du selv linker til andre af dine sider. Udgående links, hvor du linker til andre hjemmesider. Indgående links, hvor andre hjemmesider linker til din hjemmesider. De tre slags links forstærker din hjemmeside, især indgående links, fordi det viser, at din hjemmeside er troværdig, men kommer selvfølgelig an på om disse links stammer fra troværdige hjemmeside.

Relateret: Skriv dit første blogindlæg til din virksomhedsblog

Fordele og ulemper ved SEO

Fordele

  • ”Gratis” markedsføring
  • Du har 100% kontrol
  • Det kan gøres meget billigt
  • Du kan nå ud til rigtig mange potentielle kunder

Ulemper

  • Kan være svært at ramme de rigtige søgeord
  • Kan hurtigt ende med at være en dyr løsning
  • Kræver tålmodighed
  • Løbende opdateringer er nødvendige
  • Ingen garantier
  • SEM er direkte konkurrent

Fordele

”Gratis” markedsføring

SEO er en gratis markedsføringsindsats, som ikke kræver at du skal betale hver gang internetbrugerne finder en af dine sidder på søgeresultater og klikker på det. Noget, som du skal betale for, hvis du for eksempel laver annoncer på søgemaskiner eller mange andre annoncerings-metoder på nettet.

Og jeg skrev det med gåseøjne, fordi gratis-delen kommer an på om du ansætter nogen til at varetage den opgave eller outsourcer den. Og selv hvis du udfører den selv, så koster det din tid, som sagtens kan være meget. Men det kan være det hele værd.

Du har 100% kontrol

En stor fordel ved udførsel af SEO er at du, ligesom med din hjemmeside eller webshop, har fuldstændig kontrol over hele processen. Hvor godt (eller hvor dårligt), du vil udføre din søgeords-optimering, er helt op til dig selv.

Det kan gøre meget billigt

Hvis du selv kan varetage opgaven med SEO, så kommer det ikke til at koste dig andet end tid. Forudsat at du ikke andre ting som links til din linkbuilding. Eneste omkostning bliver så din hjemmeside, som du jo også kan lave næsten gratis selv. Og hvis du bruger WordPress til at lave din hjemmeside, så kan du få et gratis plugin i form af Yoast til at udføre søgeordsoptimering på dine individuelle sider.

Du kan nå ud til rigtig mange potentielle kunder

Du kan potentielt kan nå ud til virkelig mange mennesker, hvis du udfører din SEO optimalt. Og de mange brugere kan klikke dem selv ind på din side uden at du skal betale for klikket. Hvis du kan nå ud til mange tusinde på den måde, er det hele tiden (og pengene) værd.

Ulemper

Det kan være svært at ramme de rigtige søgeord

Det kan dog kræve en del arbejde at finde de rette søgeord, som din målgruppe bruger. Det kan betyde, at du skal eksperimentere en del, før du rammer rigtigt. Det kræver en del øvelse at komme ind i SEO-verdenen. Fokusér på de forkerte søgeord, så kan du sagtens få nogle ind på dine sider organisk, men det ville ikke være optimalt i forhold til potentialet.

Kan hurtigt ende med at være en dyr løsning

Det kan ende med at blive en dyr omgang for dig, hvis du får en anden eller andre til at udføre din SEO. Det kan være svært at udføre det selv og få gode resultater ud af indsatsen. I nogle tilfælde kan det være en god idé at få eksperter til at tage over.

Og det er ikke billigt. Siden det også er et vedvarende arbejde, så skal man også betale løbende. Det samme gælder også, hvis du bruger forskellige dyre programmer og ikke mindst dyre linkbuildingløsninger, såsom simpelthen ved at købe dem. I sidste ende, selvom det er en ”gratis” måde at få potentielle kunder ind på hjemmesiden, så kan det sagtens ende med at blive rimeligt dyrt.

Kræver en del tålmodighed

Du skal også være tålmodig med, hvor lang tid der kan gå, før du kan se nogle resultater. At være andre steder end første søgeresultatside er ikke brugbart, da de allerfleste kun klikker på resultater på første side.

Der er mange kriterier, der spiller ind, når Google bestemmer, hvilke sider der skal ligge øverst på resultaterne. To af dem er, hvor længe din side har kørt og hvor meget relevant indhold, du har på din hjemmeside. Det tager tid at kravle op på den favorable første søgeresultatsside. Så hav tålmodighed med processen.

Løbende opdateringer er nødvendige

En side, hvor der er udført fremragende SEO og som havde nået en status som allerførste søgeresultat for to år siden er ikke garanteret pladsen i dag, hvis den ikke er blevet opdateret mindst et par gange.

Og selv, hvis den vare blevet opdateret og forbedret, kan den stadigvæk miste pladsen, hvis der er andre sider, der ifølge Google er bedre, up-to-date og mere relevante. Men du forbedrer dine chancer for bedre placeringer ved at holde siderne opdateret og endnu bedre løbende forbedre dem.

Det er en lille ulempe, men som kan have stor gavn, fordi dine konkurrenter er også nødt til at forbedre og opdatere deres sider, og selvom de nu måske har topplacering, så er det op til dig om du vil tage over med dine sider.

Løbende opdateringer er nødvendige

En side, hvor der er udført fremragende SEO og som havde nået en status som allerførste søgeresultat for to år siden er ikke garanteret pladsen i dag, hvis den ikke er blevet opdateret mindst et par gange.

Og selv, hvis den vare blevet opdateret og forbedret, kan den stadigvæk miste pladsen, hvis der er andre sider, der ifølge Google er bedre, up-to-date og mere relevante. Men du forbedrer dine chancer for bedre placeringer ved at holde siderne opdateret og endnu bedre løbende forbedre dem.

Det er en lille ulempe, men som kan have stor gavn, fordi dine konkurrenter er også nødt til at forbedre og opdatere deres sider, og selvom de nu måske har topplacering, så er det op til dig om du vil tage over med dine sider.

Ingen garantier

Og selvom du gør det, du skal, og venter tålmodigt, er der ingen garanti for, at du får gode og brugbare resultater. Dine konkurrenter arbejder også løbende på at enten kravle op eller holder dem selv op på side 1.

SEM er direkte konkurrent

En af de største ulemper, hvis ikke den største, er at selvom du opnår en topplacering med en eller flere af dine sider, så er det ikke nødvendigvis sådan, at du bliver vist som absolut nr. 1.

Grunden til det er SEM, søgeordsmarketing, hvor man kan komme helt til toppen ved at lave annoncer. Søgeords-annoncer bliver vist som de allerførste, før alle andre sider, der har opnået status som de bedste resultater.

Hvis andre har lavet annoncer på de søgeord, som du opnår topplacering med, så er det ikke din side, der bliver vist først. Det gør annoncen eller annoncerne.

Er SEO det værd?

Det korte svar er ja! Især hvis du har et lille marketingbudget. Så længe du er tålmodig og er villig til at arbejde hårdt på det (eller kan betale andre for at udføre arbejdet, er det det værd.

Hvis du dog har en ny hjemmeside eller webshop og vil have øjeblikkelige resultater på søgemaskiner, er det en god idé at satse på SEM i en periode.

(Læs den oprindelige artikel)

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER