Iværksætternes online magasin og blog
hobby_til_virksomhed
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Omdan din hobby til virksomhed

Der findes virksomhedsejere, der allerede arbejder med deres store passioner. Men der findes også dem, der arbejder med noget andet i dagtimerne og bruger deres fritid på deres hobbyer.

Hvis du hører til sidstnævnte, har du sikkert drømt om at leve af din hobby. Her er, hvordan du omdanner din hobby til virksomhed.

1. Undersøg om du kan leve af det

Penge bliver en vigtig faktor i din proces med at omdanne din hobby til virksomhed. Før du tager næste skridt, er det vigtigt, at du undersøger om du overhovedet kan leve af din hobby.

Der er tre ting, du skal undersøge:

Hvor meget tjener du for hvert produkt eller ydelse?

hobby_til_virksomhed_produkt_eller_ydelse

Første punkt kan du klare selv. Hvis du laver et fysisk produkt, så har du en idé om, hvor meget du bruger på dele til den. Har du et præcist beløb, er det endnu bedre. Så sammenlign det med det, du tjener på den, eller kan tjene på den. Og derefter beregn, hvor meget tid du bruger på at lave den.

Lad os sige, at du kan sælge dit hobbyprodukt for 1.000 kr. ekskl. moms. Delene, du bruger, koster 300 kr. ekskl. moms. Så vidt, så godt, fordi du har indtil videre et overskud på 700 kr. Men du har brugt 10 timer på at lave den færdig. Det betyder, at du har en timeløn på 70 kr., der åbenlyst er for lidt.

Men hvis du har brugt få timer nok til at du kan leve af det, så er det videre til næste punkt.

Det samme gælder ydelser. Med ydelser er det oftest kun din tid, som du investerer. Alt andet burde du allerede have, så længe du ikke vil have værktøjer, om det er fysiske eller virtuelle, der er bedre.  Så med ydelser skal du tænke meget på tid.

Lad os sige, at du laver hjemmesider som hobby og vil gerne leve af det nu. Du får kunden til at købe domæne og webhotel, så der er ikke ekstra omkostninger for dig. Du har allerede en computer og internetforbindelse. Så handler det kun om den tid, du bruger på at lave hjemmesiden. Her kan du enten tilbyde en timepris eller en fast pris. Fast pris er lidt tricky, for enkelte gange kan man bruge alt for meget tid på et projekt, så man kun får meget lidt i timeløn. Så overvej en højere pris, hvis det er sagen.

Vil folk købe det, du tilbyder?

Her kan du spørge dit eget netværk om de selv ville købe dit produkt eller ydelse eller anbefale dig til andre. Med store fordele kan du også spørge iværksættergrupperne på Facebook eller forummerne på Amino. Det ville være endnu bedre, hvis du kender andre, der deler din hobby, eller har en Facebookgruppe.

Her kan du blandt andet også spørge om du kan lave nogle ændringer, der ville gøre købsbeslutningen meget bedre. Skal du blive bedre til at lave nogle dele? Skal du blive bedre til noget som helst? Jo bedre du kan lave dit produkt, desto nemmere bliver det at sælge.

Hvis du får positive feedback, så kom videre i processen. Hvis der overvejende er negative kommentarer, så lad være med at blive nedslået af det. Det betyder blot, at der er plads til forbedring. Læs og lyt til, hvad folk siger. Vend tilbage til spørgsmålene om du kan lave noget bedre eller blive bedre på en eller anden måde selv. Også spørg igen, når du har lavet de forbedringer.

Vil kunderne betale den pris, du forlanger?

hobby_til_virksomhed_købe

Spørg de samme, som du fik spurgt i forrige forespørgsler, om de vil betale den pris, du forlanger for dit produkt eller ydelse. Ingen kunder, ingen penge. Ingen penge, ingen omdannelse af hobby til virksomhed. Det er meget vigtigt, at du tilbyder en pris, kunderne er villige til at betale.

Du kan være heldig med, at folk siger, at du forlanger for lidt. Og hvis du er i tvivl om din prissætning, så kig på dine konkurrenter. Hvor meget kræver de selv? Hvis dit produkt er af bedre kvalitet, så kan du sagtens kræve mere end dem. Hvis det er modsat, så kan du kræve lidt mindre. Konkurrenter kan være trælse, men de er gode målestokke for dig og din virksomhed.

Har du fundet den perfekte pris, som både du og de kommende kunder er glade med, så er du et stort skridt tættere på at realisere din omdannelse af hobby til virksomhed. Så har du et forretningsgrundlag.

2. Skriv en forretningsplan

Med en forretningsplan får du styr på alle andre forhold, end dit produkt og den pris, du vil tage. Det kan måske lyde lidt træls, men det er en rigtig god måde at planlægge din virksomhed. Og der

Du kan planlægge dine markedsførings- og salgsindsatser. Du kan planlægge regnskab og administration. Dine vækstplaner. Osv.

Ikke nok med at det bliver godt for dig selv, men du kan også bruge forretningsplanen til at søge erhvervskonto eller finansiering. Banker, investorer og selv mulige partnere, hvis du vil starte sammen med en anden, vil kræve at se en forretningsplan.

Det kan være kompliceret at skrive en forretningsplan, hvis man ikke har erfaring. Søg professionel hjælp, hvis du har problemer med at skrive den.

(Læs her, hvordan du skriver din forretningsplan)

3. Læg budgetter

hobby_til_virksomhed_budgetter

Sammen med din forretningsplan får du brug for budgetter. Du kan lave en etableringsbudget, en driftsbudget og en likviditetsbudget.

Etableringsbudgetter viser, hvor meget du skal have bruge for at starte din virksomhed. Heri kan du lægge alle omkostninger, der består af de ting, du skal købe før opstart.

Driftsbudgettet kan du lave for det første år af virksomhedens levetid eller de næste tre. Den består af dine egne forudsigelser af din virksomheds indtægter og udgifter. Og dermed også resultater.

Likviditetsbudgettet viser pengestrømmen i din virksomhed inden for en given periode. Helst et år med månedlige ind- og udgange af likvide midler. Den skal vise, om du får brug for ekstra penge i nogle perioder, end de penge virksomheden selv har.

Dit etableringsbudget bliver den vigtigste i første omgang. Det vil vise, om du selv har pengene til at starte virksomheden op. Hvis du ikke har, så har du to muligheder. Søg finansiering eller fjern nogle omkostninger.

Når du har skrevet forretningsplanen og lavet dine budgetter, kan du teste dem hos din kommunale erhverv- og udviklingscenter. Hos dem kan du sparre med en erfaren erhvervskonsulent, der vil vurdere om din plan og budgetter er gode nok og eventuelt give dig gode råd til, hvordan du skal fortsætte din rejse.

(Læs mere om budgetter her)

4. Kom i gang med forberedelserne til opstart og markedsfør din virksomhed

Du har sikkert nogle opgaver, du skal have lavet, inden du kan starte virksomhed. Så kom i gang med dem. Hvis du skal have ekstra finansiering, så kom ud og find pengene. Hvis du skal købe noget, så køb det. Skal du have ansatte? Kom ud og find dem.

Men glem ikke at markedsføre din virksomhed allerede god tid før opstart. Hvis du vil have en god start, skal folk vide, at de snart kan købe dit produkt eller ydelse. Hvis du gør det godt nok, så får du allerede penge ind før du starter eller i allerførste dag.

Lav sider på de sociale medier. Invitér dine venner til at følge siderne. Lav en hjemmeside eller webshop, hvis du skal have en. Brug dit netværk og find de første kunder.

Markedsfør din virksomhed og produkt når som helst. Om det er gratis eller med betalte annoncer.

(Læs mere om online markedsføring)

5. Start din (hobby)virksomhed

hobby_til_virksomhed_start_din_virksomhed

Så er du klar til fuldendelsen af din omdannelse af hobby til virksomhed. Husk, at det blot er sidste skridt af din nye start. Nu begynder det hårde arbejde. Men du vil nyde det, fordi du kommer til at arbejde med din passion. Det er der faktisk ikke så mange der gør. De tænker penge først. Og du gør det anderledes.

Giv aldrig op. Det kan godt blive hårdt nogle gange at omdanne en hobby til virksomhed. Det er hårdt at starte enhver virksomhed. Men husk, hvorfor du startede din virksomhed, når det bliver hårdest. Og husk at tage vare på dig selv. Uden dig ville der være ingen virksomhed. Uden dig kan den ikke fortsætte.

Facebook kommentarer

Flere artikler

sammen_er_vi_bedst
Tinna Hvalkof

Sammen er vi bedst!

Det er om noget blevet tydeligt, hvor vigtigt vores relationer er for vores velbefindende og ja, vores udvikling. Sammen er vi bedst!

Læs artiklen »
Startup Magazine