webshop

Webshop | Gode grunde til at du skal have en (samt ulemper)

Hvis du er indehaver af en butik, har du nok overvejet om du også skulle have en webshop. Det kan faktisk være en rigtig god idé. Her i artiklen får du fordelene (og ulemperne) ved at have en webshop. Artiklen kan hjælpe dig at beslutte om det er det værd for dig at satse på en webshop.

Webbutikker er hjemmesider, der har taget næste skridt og er blevet egentlige  butikker, hvor kunderne kan foretage køb. Mange tænker, at det kun er fysiske produkter, der bliver solgt i webbutikker. Det behøver det ikke være. Der kan være digitale produkter som e-bøger, magasiner, aviser, lydbøger, musiknumre, musikalbummer, e-kurser, logo-design, billeder, apps og mange flere. Men det kan også være serviceydelser som coaching, rådgivning og andre ydelser. Man kan sælge så meget på en webbutik, og det er nærmest kun din fantasi, der sætter grænser på, hvad du kan sælge.

(Læs mere overordnet om online marketing)

Fordele og ulemper ved en webshop

Fordele

  • En webshop giver dig adgang til et meget større marked
  • Du har 100% kontrol
  • 24/7 salgsside
  • Kan udføres være ret billigt

Ulemper

  • Kræver teknisk snilde
  • Kan kræve en større investering
  • Tager tid at få op i søgemaskinernes resultater
  • Kræver opdatering løbende

Fordele

En webshop giver dig adgang til et meget større marked

Med en fysisk butik er din geografiske begrænset til butikkens lokation og nærmiljø. Og selv hvis har mange butikker er det intet i forhold til internettets potentiale. Med en webshop får du nemlig adgang til et meget større marked. Så stort som du vil have det (men stadig begrænset til dine ressourcer). Du kan indtage hele Danmark med det samme, hvis det er det du vil. Og endda hele verden.

Du har 100% kontrol

Du har 100% kontrol over din webshop. Det indebærer også design, de produkter, der skal sælges, og alt andet indhold. Ligesom du har med din egen fysiske butik.

24/7 salgsside

En fysisk butik har begrænsede åbningstider. Din webshop agerer som en sælger 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen og alle dage i løbet af året. Og den kører videre, selv når du holder en fridag.

Kan udføres ret billigt

Hvis du har teknisk snilde og kender lidt til at lave hjemmesider, kan du gøre det ret billigt i forhold til dens potentiale.

Du skal lave en hjemmeside, opgradere den så den bliver til en webshop, finde en betalingsløsning og putte dine produkter på webshoppen, så er den klar (lidt oversimplificeret, ja, det ved jeg godt). Og alt det, som du skal have skaffet, er ikke så dyrt endda.

Og når du er i tvivl om noget, er Google og YouTube dine bedste venner.

Ulemper

Kræver teknisk snilde

Som nævnt under sidste fordel, så kræver det teknisk snilde at lave en webshop og drive den. Hvis du ikke har det og hvis du ikke har lyst eller tid til at lære det, så er der ikke en anden vej end at investere penge i det.

Kan kræve en større investering

Selv hvis du selv har evnerne til at selv kunne lave webshoppen selv, skal du have penge op af lommen og bruge dem. Der skal nemlig bruges penge på markedsføring. Søgemaskineannonceringer, sociale medier, bannerreklamer og SEO kan være store omkostninger.

Og hvis du er en af dem, der ikke har teknisk snilde nok til at lave den selv, så skal du også investere i design og opsætning af webshoppen. Det kan koste mange titusinder kroner alt afhængigt af, hvor stort webshoppen skal være. Og udover det skal du have en til at opdatere den løbende.  

Tager tid at få op i søgemaskinernes resultater

En webshop er en opgraderet hjemmeside. Og dens sider har netop samme forhold overfor søgeresultater som hjemmesider. Det tager tid at få dine sider, og dermed dine produkter, op på søgemaskinernes resultater. Selv hvis du udfører fantastisk SEO, så når du ikke op på de organiske topplaceringer med det samme.

Kræver opdatering løbende

En webshop kræver opdatering hver dag. Og meget oftere, hvis du har mange produkter, udvider produktporteføljen tit og sælger mange af dem hver dag.

Det kan du selvfølgelig gøre selv, men det kan opsluge hele din dag, så du ikke har tid til at udføre andet vigtigt arbejde. Det efterlader så, at du bliver nødt til at have mindst én til at udføre alt det arbejde.

Det gode ved det kan være, at alt det arbejde betyder, at det går godt for virksomheden. Så det kan sagtens ende med at være det største fordel ved den.

(Læs den oprindelige artikel)

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER