Din fuldkomne linkbuilding guide

Din fuldkomne linkbuilding guide

Linkbuilding er blevet en vigtig del af søgemaskineoptimering for søgemaskiner som Google.

Hjemmesider, der har flere gode backlinks, har bedre autoritet på søgemaskiner, end andre hjemmesider, der har færre gode backlinks. Hjemmeside, der også har bedre interne links, har bedre autoritet på søgemaskiner, end hjemmesider, der har dårlige interne links. 

Mange har stor fokus på eksterne link, de er også meget vigtige, ja, men herfra vil jeg råde dig til, at du også kigger på dine interne links. De er lige så vigtige, hvis dine indsatser skal have en god effekt.

Linkbuilding er en så vigtig del af søgemaskineoptimering (SEO), at der findes et stort marked for det både i Danmark og globalt set. SEO-bureauer samler nye hjemmeside, de kan putte deres kunders hjemmesideadresser på, hele tiden, så de kan styrke deres hjemmesider.

Det er dog ikke altid nødvendigt at købe links, alt afhængigt af hvilken branche man er i og hvor høj ens konkurrencenivaue i ens geografiske afgrænsning er. Men kan rådes 

Herunder får du den fuldkomne guide til linkbuilding.

Relateret: Sådan udfører du SEO af blogindlæg

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er processen med at få gode links fra andre hjemmesider til ens egen hjemmeside, der har det formål at markere ens egen hjemmeside som en god hjemmeside, som der er tillid til.

Når andre hjemmesider laver et link til ens hjemmeside, bliver man blåtstemplet af de andre hjemmesider som en, de har tillid til. Og den blåstempling har betydning for søgemaskiners vurdering af din hjemmeside.

Den del kaldes for ekstern linkbuilding og der findes også en intern del. Den interne del af arbejdet indebære at du placerer links inde i din hjemmeside til andre sider i din hjemmeside. Ved at gøre det, viser du søgemaskiner som Google, hvor vigtige de individuelle sider er.

Hvorfor er linkbuilding så vigtig?

google ser links og linkbuilding som en af de vigtigste faktorer for søgeresultater
Google ser links som en af de vigtigste faktorer for søgeresultater.

Linkbuilding er af Google blevet nævnt som en af de tre vigtigste faktorer for, hvor godt en hjemmeside og dens enkelte sider ranker på dens søgeordsresultater (SERP). De to andre faktorer er indhold og RankBrain, der er en maskinlæringsteknologi fra Google.

Backlinks (der er et udtryk for links, der kommer fra andre hjemmesider til ens hjemmesider) fungerer som blåstemplinger af ens hjemmeside. Som at andre hjemmesider stemmer for, at man er en hjemmeside, man kan have tillid til.

Disse backlink, antallet af dem og disse domæners egne autoriteter, giver din hjemmeside en vis autoritet. Din hjemmesides autoritetsstyrke bestemmer blandt andet, hvor højere eller lavere, dine sider på din hjemmeside rangerer på søgeordsresultaterne. Autoriteten er ikke ene om at bestemme dine rankings, men det er en meget vigtig del af det hele.

Links er meget vigtige - men de er ikke altafgørende

Backlinks og interne links er meget vigtige for søgemaskinerne. Det er dog ikke en god idé, at det kun er linkbuilding, du har fokus på.

Andre faktorer, såsom indhold i form af sider og blogindlæg, er også ekstemt vigtige for sådan nogle som Google.

Sørg for at din hjemmeside har et godt indhold, der sikrer dig hjemmesidebesøgende på flere måder.

Du kan stadigvæk ranke dårligt, selvom du har lavet en masse backlinks og lavet gode interne links. Hvis det sker, så skal du kigge på andre faktorer, som indhold, brug af medier, hurtigere loadhastigheder, teknisk SEO også videre.

Eksterne links - backlinks

backlinks - linkbuilding - billede af terninger, der staver backlinks

Når vi tænker linkbuilding, tænker vi oftest på at få andre hjemmesider til at linke tilbage til vores hjemmesider. Disse links bliver populært kaldet for backlinks.

Du kan skaffe backlinks på fire forskellige måder: 

  1. Du kan selv tilføje dem manuelt
  2. Du kan spørge andre hjemmesider om backlinks til din hjemmeside
  3. Linkbytte
  4. Du kan købe backlinks
  5. Du kan få links organisk fra besøgende

Herunder forklarer jeg lidt bedre, hvordan du kan få backlinks gennem de fire metoder.

1. Tilføje links manuelt

Du kan finde forskellige hjemmesider, der ikke er dine, og tilføje backlinks til din egen hjemmeside. Det kan udføres normalt ved at du laver en bruger på en hjemmeside kan så dermed tilføje et backlink. Disse steder er normalt:

  • Blogs
  • Forummer
  • Fælleskabssider
  • Q&A-sider (hvor folk stiller spørgsmål, hvor man som bruger kan svare på disse, såsom Quora og Reddit.
  • Sociale medier
  • Jobsøgningssider
  • Virksomhedsinfosider

Links, som du tilføjer manuelt, er de nemmeste links, du kan få. Og af den grund kan mange af dem have mindre værdi for Google, end andre hjemmesider. Men de tæller selvfølgelig stadigvæk.

Du får dog kun en konkurrencefordel for dem, hvis dine direkte konkurrenter ikke har gjort det samme. Hvis de dog allerede har gjort det, skal det ikke stoppe dig i at lave links samme steder, ellers har dine konkurrenter fordelen.

Selv den lave værdi, disse sider giver dig, kan de stadigvæk have stor betydning i længden. Husk, at de stadigvæk tæller.

Startup Magazine har lavet en liste til dig over 50 links, du selv kan skabe. Du finder linket lige herunder.

Relateret: Linkbuilding: 50 gratis DoFollow links med høje DR

2. Spørge om backlinks

Du kan skrive eller ringe til andre hjemmesideejere eller -ansvarlige og spørge dem om de vil linke til din hjemmeside. Eller så kan du også sagtens skabe opmærksomhed omkring din hjemmeside uden at henvende dig direkte til folk med andre metoder.

Det vigtigste er, at du giver en god grund nok til at de vil lave et backlink til din hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke har relevans for dem, du spørger, vil det ikke yde værdi for dem selv, og dermed vil de sige nej til det. 

Du skal derfor give dem grund nok til at at de vil acceptere dit forslag. Find derfor sider, der har relevans for, hvad du tilbyder.

En rigtig god grund kan for eksempel være et blogindlæg. En blog, der har masser af godt indhold, har mange fordele. En af dem er, at hjemmesideejere gerne linker til et blogindlæg, hvis det har relevans nok til deres eget indhold.

Denne form for linkbuilding kan være den, der kræver mest tid fra dig. Der kan være mange, der siger nej til din henvendelse, og der vil derfor være masser af spild. Men det kan i længden sagtens give pote i form af mange backlinks fra gode hjemmesider.

3. Linkbytte

linkbytte - linkbuilding - billede af et opslag fra facebook om linkbytte
Du kan ofte finde opslag for ekempel i Facebook, hvor du kan bytte links med andre hjemmesideejere.

Hvis og når det bliver gjort rigtigt, kan linkbytte sagtens være en god linkbuilding-strategi. Det skal dog ikke være din eneste strategi til at få backlinks, da overbrug af linkbytte kan sagtens blive straffet af Google, der normalt ikke er så glad for linkbytte.

Her er nogle ting, du skal undgå at gøre i forbindelse med linkbytte:

Hjemmesider uden relevans

Relevans er meget vigtig for Google. Du skal helst linke og få backlinks fra hjemmesider, der har relevans til din hjemmesides emner og temaer.

Du kan sagtens får backlinks og linke til sider, der ikke har relevans, men hvis du overgør det, vil det blive straffet af Google som “spam linking”.

Hold dig helst til linkbytte, der har relevans for din hjemmesides indhold, generelt set. Begræns brug af ikke-relevante hjemmesider til linkbytte.

Direkte konkurrenter

Her bliver det lidt tricky, for du skal som nævnt gerne holde dig til linkbytte med hjemmesider, der har relevans for din egen hjemmeside. Men du skal også undgå at linke til andre sider eller blogindlæg eller hjemmesider generelt, der konkurrerer med dig direkte i samme søgeord

I det tilfælde, vil du kun gøre dine konkurrenter en tjeneste og styrke deres egen linkbuilding-indsatser.

Overbrug af linkbytte

Denne del har jeg allerede nævnt ovenfor. Men det er så vigtigt, at det fortjener ekstra gentagelse.

Lad være med at overbruge linkbytte. Hvis du har for mange links, der er resultat af linkbytte, i forhold til, hvor mange backlinks du har til din hjemmeside, vil du blive straffet i stedet for at blive belønnet af Google.

Det kan være fristende at bruge linkbytte. Det er også en af de nemmeste metoder til at få backlinks. Du skal dog begrænse brugen af linkbytte, så du ikke bliver straffet i stedet for at blive belønnet.

3. Købe backlinks

Salg og køb af backlinks er et kæmpestort marked. Mange hjemmesider tjener gode penge på at sælge links. Og mange hjemmesideejere bruger derfor også mange penge på at købe links.

Køb af links kan som med linkbytte have faldgruber. Her rådes det til at du, hvis du har et stort budget nok til at købe links, søger råd hos et SEO-bureau, der har et godt kendskab til køb af backlinks.

De ved nemlig bedst, hvad der er godt og dårligt for din hjemmeside. Her handler det stadig meget om relevans for din hjemmeside. Du kan spare mange penge og gøre din hjemmeside endnu stærkere ved bare at bruge penge på et SEO-bureau.

4. Organiske backlinks

Organiske backlinks er links, som går til din hjemmeside, uden at du har bedt om dem. Det sker, når nogle andre af egen vilje linker direkte til din hjemmeside.

Det kan for eksempel være i forbindelse med at de selv skriver et blogindlæg og vil linke til en side eller andet blogindlæg, der har relevans for blogindlæggets indhold. Eller i forbindelse med anmeldelser, hvor skribenterne skriver om dine produkter eller ydelser.

Organiske backlinks sker ikke af sig selv. Du er nødt til at have produkter, ydelser eller eget indhold, der er gode nok til at folk selv vil nævne dem og linke direkte til dem.

Det kan du åbenlyst gøre ved at have et produkt, der er godt nok til at de vil nævne det. Men du kan også lave en blog med blogindlæg, der er bedre end dine konkurrenters, så andre får lyst til at linke direkte til dem, når de skriver om noget, der har relevans for dit indhold, eller hvis dine råd er gode nok til at de blot vil dele et link med andre.

At satse på organiske backlinks i ens linkbuilding-indsats kan dermed være ekstremt nemt, hvis man har gode produkter nok, eller en større indsats ved at lave en god blog nok.

Websiteautoritet i linkbuilding

ahrefs - linkbuilding facebook.com
En hjemmeside, der ikke har brug for linkbuilding, er Facebook. Websiteautoriteten her er tjekket på Ahrefs.com.

Linkbuilding handler for de fleste om at skaffe backlinks fra andre hjemmesider til ens hjemmeside.

Backlinks er, som tidligere nævnt, en slags blåstempling af din hjemmeside fra andre hjemmesider. De siger god for din hjemmeside, hvilket øger tillidsniveauet til din hjemmeside.

Linkbuilding giver din hjemmeside autoritet i en vis grad. Jo flere gode hjemmesider, der har backlinks til din hjemmeside, desto højere websiteautoritet har din hjemmeside.

Og jo højere websiteautoriteten er, desto bedre for din hjemmeside. Her handler det mest om at have en højere websiteautoritetet end dine konkurrenters. Den højere websiteautoritet betyder nemlig, at du har højere chance for at ranke højere på specifikke søgeord, som du konkurrerer om.

Det er det, vi oftest tænker på, når vi tænker linkbuilding: Websiteautoritet og hvordan det kan blive højere.

Eksterne links fra dine sider

linkbuilding handler også om eksterne links fra din egen hjemmeside
Linkbuilding handler også i høj grad om at du linker til andre hjemmesider. Her et eksempel fra denne artikel, hvor der bliver linket til en artikel på medium.com.

Udover at du skal gøre en indsats på at backlinks, der er eksterne links, der fører til din hjemmeside, skal du også sørge for at have eksterne links, der fører brugerne væk fra din egen hjemmeside. Linkbuilding handler nemlig ikke kun om at du får backlinks. Du skal også lave backlinks til andre hjemmesider.

Det gør du for eksempel, når du laver linkbytte. Og du kan også gøre det, og det er til at råde at du gør det, som en del af din hjemmesides indhold, som dens sider og blogindlæg.

En hjemmeside og dens sider og blogindlæg, der ikke har links, der fører væk fra den, bliver af Google set som en lukket hjemmeside. Det er for Google en rigtigt dårlig ting, da søgemaskinen vil gerne have den bedste mulige oplevelse i alle hjemmesider.

Din linkbuilding-indsats kommer derfor også til at indeholde eksterne links fra din hjemmeside. Gerne fra alle sider og blogindlæg. Og eventuelt også fra dine produktsider.

Interne links i linkbuilding

linkbuilding interne links
Interne links er vigtige i din linkbuilding. Her et eksempel på en intern link fra denne artikel. Den interne link fører til en artikel indenfor startupmagazine.dk.

Det er vigtigt, at du har eksterne link, både backlinks og links, der fører væk fra din hjemmeside, i dine linkbuilding-indsatser.

Men det er også vigtigt, at du har interne links, internt i din hjemmesiders sider og blogindlæg, for at få fuldt udbytte af linkbuilding.

Interne links er links, der fører til andre sider og blogindlæg i din egen hjemmeside.

Derfor er interne links vigtige

Der er et par grunde til, hvorfor interne links er vigtige i din linkbuilding-indsats.

Lad os gå igennem disse grunde.

1. De viderefører websiteautoritet

Det er ikke alle sider og blogindlæg i din hjemmesider, der har lige høje autoriteter. De sider, der har højest autoritet, er de sider, der har de bedste og fleste backlinks. Og det er typisk forsiden, der får de fleste backlinks.

Men ved brug linkbuilding i form af interne links i din hjemmeside, viderefører du noget autoritet overfor andre sider og blogindlæg indenfor hjemmesiden.

2. De hjælper læserne videre til relevant indhold

Brugervenlighed er en vigtig faktor for søgemaskiner som Google. Intern linkbuilding, hvor du linker til andet relevant indhold, er en rigtig god metode at hjælpe dine læsere på. De kan finde mere information, hvis de har brug for det, eller komme videre til der, hvor de kan kontakte dig uden problemer, hvis de vil det.

For eksempel finder du et link til artiklen “Linkbuilding: 50 gratis DoFollow links med høje DR” i denne artikel. Det er af høj relevans for dig og andre læsere af denne artikel, fordi I netop er her for at læse om linkbuilding.

Det er god brug af interne links, da det netop har relevans for læseren. Og det er selvfølgelig noget, som Google er ekstremt glad for.

3. De hjælper Google med at forstå din hjemmeside

Interne links er gode til at vise Google, der jo er en ren algoritme (se en algoritme som et program, der kan udføre opgaver selv. Lidt ligesom en robot.) og dermed ikke kan forstå, hvordan tingene hænger sammen som mennesker kan, hvordan det hele hænger sammen.

Det hjælper også Google at finde nye sider og blogindlæg, du har lavet i din hjemmeside. Google fungerer sådan, at den finder nye sider ved at bruge links. Og hvis du har noget indhold, der slet ikke er blevet linket til, bliver det svært for Google at finde det selv.

Derudover hjælper intern linkbuilding Google med at forstå, hvilke sider og blogindlæg, der er vigtige for dig. Jo flere interne links en side eller blogindlæg har, desto vigtigere ser det ud til at være for Google.

Hav altid fokus både på intern og ekstern linkbuilding

Du kommer langt med en masse backlinks. Du kommer også langt med godt udførte interne links. Men din samlede linkbuilding kommer ikke til at have fuld effekt, hvis du ikke fokuserer på begge parter på samme tid.

En masse gode backlinks uden god intern linkbuilding får ikke et godt effekt på din hjemmesides søgeordsresultater og omvendt. Hav altid styr på begge dele.

Læs også: Skriv dit første blogindlæg til din virksomhedsblog

Skal du have hjælp med din linkbuilding?

whizbang kan hjælpe dig med linkbuilding

Denne artikel er skrevet og leveret af WhizBang!, der laver hjemmesider og udfører SEO, herunder også linkbuilding.

Hvis du har brug for professionel hjælp, er det dem, du skal have fat i.

Kontakt WhizBang! i dag og kom i gang med det samme!

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER