fremhaevet-billede-for-SEO-af-billeder-gul-baggrund-med-en-haand-der-kravler-op-af-trin

SEO af billeder – Optimer dine billeder for Google

SEO af billeder er en vigtig del af din samlede SEO-indsats. Billeder, der ikke er optimeret, kan fylde for meget i dit indhold, sider og blogindlæg i din hjemmeside. Når de fylder for meget, gør de dine sider og blogindlæg langsommere.

Hastighed er nøgleordet ved SEO af billeder. Men der er også andre ting, du skal gøre for at udføre SEO af dine billeder, så dit indhold kan rangere højere på søgemaskiner som Google.

SEO af billeder er noget, der er ofte overset, især af nybegyndere, men også ofte af garvede SEO-folk. Det er noget, du skal undgå og dermed markere dit indhold bedre på Google, end dine konkurrenter.

Her får du tips til, hvordan du udfører SEO af billeder, så de er bedre optimeret, end dine konkurrenters.

Relateret: Sådan udfører du SEO af blogindlæg

Hvorfor skal jeg bruge billeder?

Her er et hurtigt spørgsmål: Foretrækker du hjemmesider (især blogindlæg) med eller uden billeder?

Hvis du har svaret at du foretrækker indhold med billeder, hører du til den hovedparten af internetbrugere, for langt de fleste foretrækker det samme. Billeder gør indhold smukkere, men også nemmere at indtage, da de er hurtige til at forklare ting. Billeder gør, at vi husker indholdet bedre. Vi elsker bare billeder.

Og det ved Google fuldstændig udmærket godt. Brugeroplevelsen er vægtes meget højt hos Google, der vil finde indhold, som vægter det ligeledes højt.

Så brugeroplevelse for dine læsere, som nok vil have det nemmere ved at vende tilbage og læse flere af dine blogindlæg, samt Google, der elsker billeder som dens brugere.
 
Derfor skal du have billeder i dit indhold, gerne både i hjemmesidens sider og blogindlæg. Derfor skal du også gøre dig umage og udføre SEO af dine billeder.

Hvor mange billeder skal jeg bruge i hvert indhold?

Der er ikke som sådan en regel om, hvor mange billeder, du skal bruge.

Du skal i det allermindste bruge et fremhævet billede, der er selve billederepræsentationen for dit indhold. Derudover er det en rigtig god idé at bruge billeder i selve indholdet mellem dine tekster.

Men hvis jeg skal komme med et tal, kan jeg sige, at du skal bruge mindst 4 billeder. Det er i hvert fald det tal, som RankMath SEO (WordPress-plugin), som jeg bruger dagligt, anbefaler. Hvordan de er nået til det tal, skal du ikke spørge mig om. Men ofte er det bedst for din samlede SEO-indsats, når du bruger flere billeder, end få. Så brug gerne ekstra tid på billeder.

Men du skal stadigvæk holde dem relevante for dit indhold. Du skal ikke fylde op med billeder bare for at have mange billeder. Det kan være, at du kan snyde Google, men du snyder ikke dine læsere. De vil ikke kunne lide det og vil bruge mindre tid på dit indhold, og det vil Google kunne se.

Hvad er SEO af billeder?

SEO af billeder er optimering af billeder, hvor billederne tilpasses til kravene, der stilles af søgemaskiner som Google. Så det er i bund og grund en metode, som du kan og burde bruge til at rangere højere på Google.

SEO af billeder handler meget om to ting: Loadhastighed og kontekst. Mens vi vil gerne have at billederne skal loades hurtigst muligt, vil vi også gerne bevare kvalitet nok til at det skaber en god oplevelse for læserne. Ofte når vi optimerer for meget til at billederne loades hurtigt, så bliver kvaliteten så ringe, at det bliver svært at se indholdet af billedet. Og når vi gør det modsatte, så har vi fantastiske billeder, men langsomme loadhastigheder.

Men hvorfor er loadhastighed så vigtig? Det er det, fordi vi som brugere af internettet er ekstremt utålmodige. Vi forventer at en side loader på ingen tid, ellers vil vi have den tendens at komme ud af den og finder en anden i stedet for. Selvom det sagtens kunne lade sig gøre at den side har bedre indhold, end andre. Så SEO af billeder handler også meget om loadhastighed.

Det er dog ikke kun loadhastigheden, vi skal fokusere på, når vi udfører SEO af billeder. Der er andre kriterier som billedbeskrivelser og alt-beskrivelser, der begge hjælper Google med at forstå, hvad billederne handler om.

Lad os komme ind i, hvordan du udfører SEO af billeder.

Sådan udfører du SEO af billeder

Der er flere punkter, du skal have styr på, når du skal optimere dine billeder for Google. Sørg for at du har styr på alle punkter for fuld effekt af din SEO af billeder-indsats.

Brug unikke billeder

Google kan faktisk se det, hvis du bruger andres billeder. Det trækker ned på læsernes oplevelse, hvis de har set billedet et andet sted. Det samme gælder for såkaldte stockbilleder, der enten kan skaffes gratis, købe adgang til eller købe. Disse billeder bliver højst sandsynligt brugt andre steder.

Hvis du skal bruge andres billeder, skal du have en tilladelse fra dem først. Ellers kan de kontakte dig og bede dig om at fjerne disse.

Hvis du skal bruge stockbilleder (det gør vi ofte herfra), er det bedre end at stjæle. Men gør disse lidt mere unikke ved at ændre dem lidt med noget billedredigering. Ofte kan du kun finde stockbilleder med engelske tekster. Dem kan du med fordel ændre lidt i teksten, så det bliver dansk. Såfremt din målgruppe er dansk i hvert fald. Den metode gør dit billede anderledes end alle andre, der har brugt samme billede, og skiller sig dermed lidt ud fra mængden.

Ellers er den bedste mulighed rent SEO-mæssigt, at du laver dine egne unikke billeder. Disse kan du for eksempel lave med dit eget kamera, med din mobil eller ved at lave screenshots af din skærm, hvis der er noget du vil vise fra din computer.

Brug billeder i rette dimensioner

Første skridt til en hurtig loadhastighed er billeder i rette dimensioner. Hverken for stort eller for småt.

Dimensionerne er dine billeders størrelser højde- og breddemæssigt. Når det handler om digitale billeder, bliver de målt i pixels.

billede der viser en graf med højde og bredde af et billede - SEO af billeder
Billeders dimensioner er deres højder og bredder målt i pixels.

Hvis de ikke er i rette størrelse, højde- og breddemæssigt, kan der ske to ting. Hvis dimensionerne af et billede er for stort, vil brugernes browsere prøve at tilpasse den, så kan de nok stadig se den fint, men filstørrelsen vil stadig være større end nødvendigt. Det vil gøre, at loadhastigheden vil være langsommere, end nødvendigt.

Eller hvis dimensionerne er for små, så kan det ske, at dit billede er næsten ikke til at se og læse, hvis der er tekster med.

I begge tilfælde vil det forringe læserens brugeroplevelse.

Sådan gør du

Der er mange metoder, du kan bruge for at redigere dine billeder. Men før du kommer i gang, skal du gerne vide, hvilken dimension du skal ændre dit billede til.

Det kan komme an på mange ting. For eksempel hvor du skal bruge billedet henne. Hvis det skal være det fremhævede billede, vil jeg anbefale en størrelse på 1200×630 pixels.

billede der viser en graf med højde og bredde af et billede på 1200 ganget med 630 pixels - SEO af billeder
Dette blogindlægs fremhævede billede, som du finder øvers i blogindlægget, har en dimension på 1200x630 pixels.

Men hvis det skal bruges i indholdet, vil jeg anbefale, at du måler det. Hvordan gør du det så? Der er mange muligheder, men jeg bruger et rigtigt godt værktøj til det kaldet PixelZoomer (Firefox eller Chrome) eller Free Ruler, hvis du bruger Safari. De er gratis og er fantastiske til at måle dimensioner.

pixelzoomer bruges til at måle dimensionen af et billede - SEO af billeder
Her bruges PixelZoomer til at måle dimensionerne af billedet ovenfor. Det viser, at dimensionerne er på 695x380 pixels.

Den allervigtigste del af dimensionerne er bredden. Du kan egentlig lave et så højt billede, du vil, så længe bredden er i rette størrelse.

Når du har styr på dimensionen, skal du have ordnet billedet. Det kan du gøre med nogle værktøjer. Enten kan du lave et nyt billede ved brug af Canva eller så kan du bruge et billede, du allerede har, og ændre dimensionerne på det ved brug af et værktøj som iloveimg.com. Der findes mange andre metoder, men de to er dem, jeg bruger mest personligt.

En stor del af dit arbejde med SEO af billeder udfører du via rette dimensioner, som også hjælper rigtig meget på filstørrelsen.

Små filstørrelser og rette filformater

Størrelsesmæssigt udfører du bedst SEO af billeder ved at få de helt rigtige filstørrelser i de helt rette filformater.

Filformatet, du vælger, afgør meget, hvor stor dit billedes filstørrelse ender med at blive. Højere kvalitetsformat, højere filstørrelse. Men ikke helt altid, for der er et slags filformat, der kommer til at hjælpe meget på din indsats med SEO af billeder.

Vi skal ikke for meget ind i filformater for billeder, da der er mange forskellige, hvilket ville bare forvirre både dig og såvel også mig. 

Generelt set er der to slags hovedformater: Rasterbilleder og Vektorbilleder.

Rasterbilleder er de normale og består blandt andet af .JPG (.JPEG), .PNG, .WebP og .GIF. De fire formater er nogle af de mest brugte filformater til billeder, hvor .WebP-formatet er det, man skal satse på efterhånden (Lidt mere om det nedenunder under “Sådan gør du”-sektionen).

Vektorbilleder er filformater for billeder, der ikke mister kvalitet, når du ændrer i formatet. Vektorbilleder, som .SVG og .PDF, kommer vi ikke længere ind på, undtagen ved at jeg lige nævner, at de er supergode til f.eks. logoer og grafiske elementer.

Sats på .WebP-formater

Google selv foreslår altid billeder i .WebP-format. De kan være lidt partiske, for det er Google, der har skabt formatet, men .WebP-formatet har mange fordele. Allervigtigst, så kan formatet levere billeder i rigtig god kvalitet og samtidigt i meget lave filstørrelser. Så set fra vores arbejde med SEO af billeder, er .WebP-formatet fuldkommen fantastisk.

WordPress kunne førhen ikke modtage .WebP-formater i mediebiblioteket, men nu kan man uploade disse filformater direkte. Så du kan til enhver tid uploade billeder i WebP-format.

Men hvis du har billeder, der skal omdannes til .WebP-format, får du en lille vejledning her.

Sådan gør du

Google selv foreslår altid billeder i .WebP-format. De kan være lidt partiske, for det er Google, der har skabt formatet, men .WebP-formatet har mange fordele. Allervigtigst, så kan formatet levere billeder i rigtig god kvalitet og samtidigt i meget lave filstørrelser. Så set fra vores arbejde med SEO af billeder, er .WebP-formatet fuldkommen fantastisk.

WordPress kunne førhen ikke modtage .WebP-formater i mediebiblioteket, men nu kan man uploade disse filformater direkte. Så du kan til enhver tid uploade billeder i WebP-format.

Men hvis du har billeder, der skal omdannes til .WebP-format, får du en lille vejledning her.

convertio omdanner billeder til webp - seo af billeder

Frygt ej, hvis du har allerede mange billeder, der ikke er i .WebP-format, i dit mediebibliotek i din WordPress-platform. Der er en vej udenom at undgå at omdanne dem alle sammen. Faktisk kan du lade være med at omdanne dine billeder overhovedet, selv de nye, manuelt.

Der findes WordPress-plugins, der kan gøre arbejdet for dig. Mange billedeoptimeringsplugins omdanner billeder i alle formater til .WebP-formater. For eksempel Optimole og EWWW Image Optimizer. Tro mig, disse plugins kommer til at hjælpe dig meget med din SEO af billeder-indsats.

Få dine billeder til at loade først, når de skal ses

Sagt med andre ord, skal du lade dine billeder Lazy Loade. Det lyder lidt dovent, men det er faktisk noget meget godt.

Lazy Load er et begreb, der forklarer, at et medie, herunder et billeder, først hentes af brugerens browser, når den dukker op på skærmen.

Hvis Lazy Load ikke er slået til på din hjemmeside, vil alle billeder, der findes på din side eller blogindlæg, hentes på samme tid en bruger klikker sig ind til en specifik side på din hjemmeside. Det vil betyde, at browseren vil bruge mere tid på at gøre din side synlig.

Det kan du undgå med Lazy Load og dermed spare dine læsere masser af tid og frustrationer. Lazy Load-funktionen er et super punkt i din SEO af billede-indsats.

Sådan gør du

WordPress har i sig selv ikke en funktion, som du kan slå til for at aktivere Lazy Load. Med det har mange plugins til WordPress til gengæld. Såsom RankMath SEO.

Med RankMath SEO slår du Lazy Load-funktionen til automatisk bare ved at installere det plugin.

Skriv de rette billede- og alt-beskrivelser

En lidt mere skjult del af SEO af billede-arbejdet er billede- og alt-beskrivelserne.

Googles algoritme kan ikke se billeder. Den er fuldstændig blind overfor grafik. Derfor skal den have hjælp til at forstå, hvad et billede handler om. Og det gør du igennem billedbeskrivelsen, men især også gennem alt-beskrivelsen (alt står for alternativ.

Ikke kun hjælper dine beskrivelser Google, men også de mennesker, der ikke kan se billederne.

Sådan gør du

Udsmyk dit SEO af billeder-arbejde med gode beskrivelser. For et godt SEO af billeder indeholder også rigtig gode beskrivelser af billederne samt alt-beskrivelserne.

billedbeskrivelse og alt beskrivelse
Du kan ændre dine beskrivelser under Indsæt Medie eller i dit Mediebibliotek.

Du kan tilføje og ændre dine billedbeskrivelser og alt-beskrivelser i Tilføj Medie-vinduet, når du tilføjer et billede. Og du kan altid ændre dem under Mediebiblioteket i WordPress.

Når du skrive beskrivelserne, skal du være, ja, beskrivende. Forklar kort, hvad der er i billedet. Brug højst 150 tegn, når du skriver beskrivelserne.

Og ikke mindst skal du gerne have dit søgeord med i dine beskrivelser. Måske ikke i alle billeder, men gerne i de fleste af dem.

Læs også: Sådan øger du din hjemmesides loadhastighed

Skal vi hjælpe dig med at udføre SEO af billeder?

SEO af billeder kan være et tidskrævende og teknisk arbejde. Derfor kan WhizBang! tilbyde dig hjælp til SEO af billeder og lave hele arbejdet for dig.

Kontakt WhizBang! i dag og få et uforpligtende tilbud!

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER