Iværksætternes online magasin og blog
virksomheders største udfordringer ved grøn omstilling
Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on twitter
Share on email
Share on print

Virksomheders største udfordringer ved grøn omstilling

Vi i Danmark er verdensmestre indenfor miljøvenlighed og bæredygtighed. Vi er nået dertil åbenlyst ikke helt uden udfordringer. Og der er stadig masser af udfordringer, når virksomheder beslutter sig for at blive grønne.

Grøn omstilling er ikke noget, der skal tages let på. Hvis du vil have din virksomhed til at blive 100% grøn eller så tæt på det som muligt, er der meget, der skal ændres, skiftes og justeres. Selvfølgelig alt afhængigt af, hvad din virksomheds funktion er.

Helt fra den strategiske planlægning til selve udførslen af planerne, kan det føles som at starte helt fra bunden af. Og tit er man ude på dybt vand, hvis man ikke har erfaring i området.

Relateret: Sådan markedsfører du din grønne virksomhed

Også relateret: 50 tips til en grønnere hverdag i hjemmet og arbejdspladsen

Typer af grønne virksomheds-modelprocesser

Der findes to slags processer, når vi snakker om grøn omstilling i en virksomhed:

Incitamentsmodellen

Incitamentsmodellen er baseret på økonomi. Oftest på salgssiden, men også på besparelser, der i sidste ende øger resultaterne på bundlinjerne. Øget salg gennem penetrering af det grønne marked og besparelser igennem mindre energi- og vandforbrug, genbrug, genanvendelse, osv.

Livscyklusmodellen

Livscyklusmodellen er baseret på grøn forsyningskædestrategi og industriel synergi. Også tit kaldet cirkulær økonomi modellen, på grund af det faktum at virksomheder, der bruger denne model, prøver så vidt som muligt at fjerne spild i slutningen af produktets livscyklus. Her går det oprigtigt på at reducere eller eliminere virksomhedens og dens produkters negative effekt på miljøet.

Grunde til at virksomheder går grøn

Det grønne marked og indefra

Den største grund til at virksomheder vælger at gå grøn er kunderne. Det grønne marked bliver større hver dag, hvor en i verden man er henne.

Et stigende antal kunder begynder at blive opmærksomme på virksomhedernes og deres produkters effekt på miljøet. Og det smitter af på virksomhederne, der bliver kontaktet eller bliver gjort opmærksom på det på andre måder, men også i den grad af deres egne medarbejdere, der som kunderne bliver gradvist mere miljøbevidste.

Det grønne marked bliver mere attraktiv for hver dag, der går, for det vokser hver evig eneste dag. Det betyder ekstra indtjening og vækst for virksomheder, der går ind i det grønne marked.

Relateret: De 10 største klimasyndere

Stigende omkostninger

Mange af vores traditionelle processer og metoder har stigende brugsomkostninger og dermed også øget risiko, mens der i samme områder kan være mange penge at hente i form af besparelser, når man skifter over til grønne løsninger.

Det handler heller ikke altid om at øge indtjeningen. I mange tilfælde er det en overlevelsessag. Stigende omkostninger får mange virksomheder til at bukke under og dreje nøglen om. Grønne omstillinger redder mange virksomheder. Ikke kun fordi de får en del besparelser, men også i den grad fordi de sælger mere.

Differentiering

Konkurrence fra andre virksomheder i samme branche betyder meget for alle virksomheder. Mange vælger at starte grønne virksomheder og opnår dermed en stor differentiering overfor konkurrenterne, mens etablerede virksomheder også går grønne for at få det samme.

Der findes mange grønne virksomheder, ja, men der er ikke så mange, at man ikke kan bruge grøn omstilling som differentiering.

Ønsket om en grøn verden

Ikke mindst har vi de virksomheder, der virkelig ønsker at ændre verden til det bedre. Virksomheder, der indser deres store miljøpåvirkning gennem deres aktiviteter. Tænk Ørsted, der er ved at gå 100% fra at være en af de selskaber, der forurenede mest herhjemme og omkring. Det havde de ikke behøvet. Vi havde stadig købt den energi, de bringer ind i vores hjemme, kontorer, fabrikker og værksteder. Men selskabet havde et ønske om en grønnere verden og de kunne de være med til at opnå. Så det er de godt i gang med.

Der findes mange andre eksempler. Se blot listen over de mest miljøvenlige og bæredygtige brands i verden, hvor Ørsted er nr. 2. Der findes virksomheder, drevet af miljøbevidste mennesker, der virkelig har et ønske om en bæredygtig verden. Uanset om de tjener mere eller mindre på det.

Relateret: Hvorfor din virksomhed skal blive mere grøn

Udfordringerne ved grøn omstilling

Grøn omstilling er og kan være en stor udfordring for virksomheder. Det er ikke altid så let som man forestillede sig det, når man kommer i gang med at implementere de grønne strategier.

Finansiering

Penge er altafgørende i alle strategiændringer. Det er ikke altid muligt at skaffe finansiering, hvis der er meget, der skal ændres, når man går grøn. Pengene og andre finansieringsmuligheder er der bare ikke.

I andre tilfælde er det interne problemer, der står i vejen for grøn omstilling. Såsom dele af ledelsen, der ikke kan se de langsigtede fordele og kun fokuserer på de kortsigtede omkostninger og dermed spænder ben for udførslen af de grønne modeller.

Arbejdskraft

Ens medarbejdere, der skal sørge for omstillingen fra traditionel til grøn virksomhed, kan have manglende viden og erfaring i området. Det kan skabe barrierer, der er svære at bryde og står dermed i vejen for den grønne omstilling.

I andre tilfælde kan det være svært at finde nyt arbejdskraft, der kan klare teknologiskiftet. Og i nogle tilfælde kan man have eksisterende arbejdskraft, der ikke kan klare skiftet til en grøn virksomhed.

Ændringsuvillighed

Som med dele af ledelsen, der ikke kan se nytten ved en grøn strategi kortsigtet, kan der være andre kræfter i virksomheden, der er lige så uvillige. For eksempel medarbejdere, der er vant til de samme gamle, traditionelle processer, og ikke har lyst til en ændring.

Infrastrukturelle barrierer

Hele virksomhedens infrastruktur kan blive tvunget til at ændre sig til fordel for miljøet. Det kan tvinge leverandører og andre samarbejdspartnere til at blive grønne i symbiose med ens virksomhed.

Disse kommer til at opleve egne interne barrierer og udfordringer, der kan sætte en stopper for den grønne omstilling eller forsinke det på ubestemt tid. Og der kan opstå problemer, fejl, nye barrierer, osv., hvis alle dele af infrastrukturen ikke samarbejder fuldt ud sammen. Kommunikationsfejl og manglende kommunikation kan ødelægge forsyningskæden på en måde, der gør det umuligt at skaffe kunderne grønne produkter.

Udfordringsløsninger

Heldigvis er der mange virksomheder, der finder innovative, grønne løsninger hele tiden. Du og din virksomhed kan drage nytte af deres erfaring. Samt andres.

Find ekspertise andre steder, hvis din virksomhed ikke har det internt. Brug disse eksperter til at sørge for hele din virksomheds grønne omstilling.

Få dem til at hjælpe dig med at vise ledelsen og medarbejderne, hvilke fordele der er ved en grøn virksomhed. Hvis du har nogle i virksomheden, der kun tænker kortsigtet, kan de rette og nye informationer hjælpe med at ændre deres synspunkter. Økonomiske udsigter kan gøre en stor forskel.

En grøn omstilling i din virksomhed kommer til at hjælpe miljøet meget. Og det kan også hjælpe din virksomhed på mange måder, som du tænker på lige nu.

Måske er det nu, din virksomhed skal blive grøn. Måske er det nu, du skal tage den store handling, der kan inspirere andre til at gøre det samme som dig.

Relateret: Junkbusters: Miljørigtig og bæredygtig affaldshåndtering

Facebook kommentarer

Flere artikler

Startup Magazine