Hvis du vil udføre SEO af blogindlæg (og sider) korrekt, skal du starte med at finde det rette søgeord først.
Uden et søgeord har et blogindlæg ingen reel retning. I hvert fald ikke SEO-mæssigt.
Du kan selvfølgelig sagtens skrive et blogindlæg uden at have det på plads, men hvis du vil have at potentielle læsere skal kunne finde dit indhold på søgemaskiner som Google, skal du have et søgeord på plads.
Det er også meget vigtigt, at du finder det rette, ellers kan du have fokus på noget, som ikke har særlig mange potentielle læsere. Det skal du undgå. Og det kan du finde ud af ved at læse dette blogindlæg.
Relateret: Sådan udfører du SEO af blogindlæg
Hvad er et søgeord?
Et søgeord er først og fremmest det ord, som brugere af søgemaskiner som Google bruger til at søge noget med.
Så det er de ord, du taster ind, når der er noget information, du vil finde på internettet.
Set fra din nuværende position, er et søgeord, noget du skal have som dit fokuspunkt. Derfor det også kaldes tit fokussøgeord. Og det er noget, du skal bruge, hver evig eneste gang du laver noget indhold, om det er sider eller blogindlæg. Ellers vil du fejle SEO-mæssigt, da det er det allervigtigste SEO-kriterie.
Emne, søgeord eller fokussøgeord?
Om du vil kalde det et emne, søgeord eller fokussøgeord, er det hele det samme. For når du er i gang med at skrive noget, kan dit emne være dit søgeord (eller fokussøgeord) og omvendt.
Det hele er forbundet, for hvis du skulle forklare, hvad dit indhold handler om, vil du kunne forklare det med dem alle.
Sådan finder du det rette søgeord
Det er meget vigtigt for din hjemmeside at du skriver relevant indhold, der er af god kvalitet. Og hvis du vil have at dit indhold skal ranke (dansk: rangere) højt på søgemaskiner som Google, skal du have en god SEO-strategi.
At vælge det rette søgeord burde for dig være det første og vigtigste skridt i den strategi.
Og du kan vælge det rette søgeord ved brug af det såkaldte “Keyword Tripod Rule“. Det kan nogenlunde oversættes til “Søgeords trebensregel”. Og det forklarer, at der er tre vigtige punkter i at vælge det rette søgeord.
De tre punkter er:
- Popular (Populært)
- Rankable (Rangerbart)
- Relevant (Relevant)
Populært
Dit emne skal helst være noget, der søges ofte. Hvis du ikke har fokus på noget, der er populær, vil chancen for at nok læsere læser dit indhold være meget lav.
Og der skal være nok læsere til at din virksomhed kan trives, da ikke alle læsere bliver til kunder i sidste ende.
Rangerbart
Ikke nok med at dit emne skal være populært, men du skal også kunne rangere på Google med den gennem dit indhold.
Det er en fin linje at arbejde med, da de fleste populære emner har stor konkurrence. Og det er konkurrencen, der afgør om du har en god chance for at rangere.
Jo flere konkurrenter, desto mindre rangerbart bliver det.
Men du skal ikke lade det slå dig ned, hvis der er mange konkurrenter. Der er en vej at slå dem alle med: Lave bedre indhold. Du kan nemlig lave en undersøgelse, læse dine konkurrenters blogindlæg, lave en plan om at skrive et bedre indhold, udføre det og lade tiden og Google arbejde.
Relevant
Det, du skal fokusere på og være dit emne, skal også være relevant for dit indhold.
Lad os tage et eksempel. Hovedemnet for den serie, som dette blogindlæg er en del af, er SEO af blogindlæg. Den vigtigste og første del af det er søgeord. Det vil sige, at dette blogindlæg er meget relevant for hele serien. Men ikke nok med det er det også fuldstændig relevant for selve blogindlægget, da det er lige præcis det emnet handler om og som du læser om.
Så relevans er i dette tilfælde 100% og noget, som jeg ville have skulle rangere højt på søgemaskiner som Google.
Tjek popularitet og rangerbarhed gennem søgeordsanalyse
Med det kan du udføre søgeordsanalyse, hvor du finder ud af relaterede ord, relaterede spørgsmål, om det er rangerbart (sværhedsgrad) og antallet af de gange, det bliver søgt hver måned (popularitet).
Om ordet er rangerbart og om det er populært er meget vigtige at undersøge, men du kan også bruge SEO-værktøjer til at finde ud af om du kan finde nogle andre alternativer, som du måske burde have fokus på i stedet. Eller så kan du også kigge på de samme og bruge dem som inspiration til fremtidige blogindlæg og måske også endda nye produkter eller ydelser.
Relateret: Sådan udfører du søgeordsanalyse
Sådan og i disse områder bruger du søgeordet
Det er et kæmpe første skridt, når du har fundet det søgeord, som du skal bruge som dit fokuspunkt. Men det er stadigvæk kun det første skridt. Nu skal du have brugt det og det på den rigtige måde.
Du skal bruge det de rigtige steder og i de rigtige mængder.
Du skal bruge det i disse områder:
- Din titel (Brug den gerne i starten)
- Dine overskrifter (Behøver ikke være i alle, men nogle af dem er fint. En enkelt er fint ved korte blogindlæg)
- Dine tekster (i en vis mængde – Mellem 1,0% og 2,5% af alle ord set over hele indholdet. Brug også gerne søgeordet indenfor det første 10% af dit blogindlæg)
- SEO-titel (Det er den titel, man kan se på Google. De enkelte søgeresultater bliver kaldt snippets, og det er der, din SEO-titel er. Du kan redigere din snippet ved brug af SEO-værktøjer som RankMath eller Yoast, der begge er plugins til WordPress).
- SEO-metabeskrivelse (Det er den korte introduktion, man kan se i Googles søgeresultater)
- URL-slug (Der er den adresse, der fører til dit blogindlæg. For eksempel www.dinhjemmeside.dk/blog/dit-blogindlaegs-navn
- Dine billeders alt-beskrivelser (Disse er de beskrivelser, hvor du uddyber dine billeder i tekst, som bruges af Google til at finde ud af, hvad dit billede handler som, samt af folk, der ikke kan se billedet
Læs også: SEO af billeder – Optimer dine billeder for Google
Skal du have hjælp med din hjemmesides SEO?
Whizbang! kan og vil hjælpe dig med at markere din virksomheds hjemmeside på søgemaskiner som Google. De hjælper dig med, SEO af tekster, herunder også søgeord, billeder og meget mere.
Vælg at få hjælp af Whizbang! i dag og start din vej op til toppen af Google-søgninger i din branche!