Iværksætternes online magasin og blog
mere grøn virksomhed

Hvorfor din virksomhed skal blive mere grøn

Mere grøn virksomhed? Hvorfor, tænker du måske. Vi har nogle gange svært ved at se, hvordan det gavner verden, hvis en lille virksomhed som din bliver mere grøn.

Hvordan kan lille jeg alene gøre en forskel for miljøet? Det er et spørgsmål, der efter min egen mening holder folk tilbage fra at blive mere grøn i dagligdagen. Disse kan sammenlignes med sofavælgere, der ikke tror, at de kan gøre en forskel ved et valg.

Svaret til det spørgsmål er, at du kan gøre en enorm forskel. Når der er mange, der stiller sig det spørgsmål og undlader at gøre noget, så bliver det til et kæmpe problem. Du kan starte med dig selv og din virksomhed og få andre til at blive mere grønne også. Vær et forbillede, som alle andre i dit nærmiljø skal følge. Så gør netop du en stor forskel.

Derfor får du her seks gode grunde til, at din virksomhed skal blive mere grøn. Nu.

Relateret: Sådan laver du en god CSR-strategi

Også relateret: Top 5-lister: Bæredygtige og miljøvenlige produkter fra webshops

1. Gør det for alles skyld

Ifølge The Climate Clock, som du kan se ovenfor, har vi så lidt tid, som du kan se nu. Så lidt tid til  vi når point-of-no-return og ikke længere kan redde vores egen verden.

Der er mange, der er uenige i dommedagsuret. Nogle siger, at vi ikke længere kan redde vores planet, mens andre siger, at der går meget længere tid, før vi rammer point-of-no-return.

Vi har kun en planet, vi kan leve på. Så uanset, hvornår vi rammer lige præcis det punkt, bliver vi nødt til at omstille os selv og blive grønne. Alle sammen. Ellers er der intet planet at leve på og dermed også ingen fremtid for menneskeheden.

Relateret: De 10 største klimasyndere

2. Økonomiske gevinster

Det er ikke altid dyrere at benytte grønne alternativer for vores daglige forbrug. Genbrugelige varer kan synes dyrere end engangsbrug nogle gange. Men i den lange ende kan du spare mange penge. Det samme gælder for elektriske biler. Mange af dem er dyrere end fossilbrændstofforbrugende biler. Men med elektriske biler sparer man penge på netop brændstoffet. Og i den lange ende sparer man dermed også penge. Genbrugt elektronik er billigere end ny elektronik. Med mange af de samme fordele, som når du køber ny.

Der findes mange måder, hvorpå man kan spare penge ved at blive grøn. Du skal bare tænke langsigtet.

Der er også skattefordele at hente på mange måder og spare penge i det område. F.eks. gennem den seneste regeringsaftale, der indebærer en grøn skattereform.
Du kan også søge tilskud, hvis du har grønne projekter i din virksomhed. Mulighederne er mange, hvis du leder længe nok og de rette steder.

3. Konkurrencefordele gennem grøn differentiering

Gradvist flere virksomheder bliver mere grønne og dermed differentierer sig fra deres brancher. En grøn differentiering giver en virksomhed adgang til et helt nyt marked: Miljøbevidste kunder.

Flere og flere forbrugere bliver miljøbevidste hver dag. Det er et voksende marked, der allerede er begyndt at ændre det overordnede marked. Kom på forkant med dine konkurrenter og tilbyd dine kunder en grøn løsning. Selv hvis det betyder, at dine kunder skal betale lidt ekstra for det, gør de det med glæde. Mange er villige til at betale ekstra, hvis det betyder, at det gavner miljøet.

Relateret: 50 tips til en grønnere hverdag i hjemmet og arbejdspladsen

4. Højere medarbejderengagement og nemmere talentrekruttering

Ansatte, der føler, at deres arbejdsplads har et formål, er mere effektive og har større lyst til at blive på samme job, end dem, der føler det modsatte. Med en grøn strategi giver du dine medarbejdere et formål. De miljøbevidste, såvel som de ikke-miljøbevidste. De ikke-miljøbevidste bliver miljøbevidste, når deres arbejdsplads også bliver det. Dermed slutter de også sig til de miljøbevidste, der grundet formålsfølelsen arbejder hårdere, gladere og mere effektivt. En undersøgelse lavet af rådgivningsselskabet McKinsey viser, at engagerede og højeffektive medarbejdere er 400% mere effektive end almindelige medarbejdere. Der er masser af mereffektivitet at hente hos dine medarbejdere.

Med et grønt formål bliver det også nemmere for din virksomhed at rekruttere nye talenter. Samme formålsfølelse og et grønt arbejdsplads er store beslutningsfaktorer for eftertragtede talenter. Med en grøn arbejdsplads kan du sikre dig, at det er dig, talenter vælger, og ikke konkurrenterne.

5. Vær på forkant med miljøregler og -lovgivninger

Indse, at regeringen og de lovgivende magter også rammer din branche med nye miljøregler og -lovgivninger før eller senere.  Hvis de ikke allerede har gjort det i mere eller mindre omfang.

Men hvis de ikke har ændret alt i din virksomhed endnu, kan du med stor fordel gøre det gradvist nu. Mindre investeringer ad flere omgang er bedre end én stor tvungen investering. Det kan ende med, at du bliver tvunget til at investere i en grønnere løsning på en eller anden måde, som du ikke har råd til.

6. En grøn omstilling kan føre til innovation

Ved at tænke på en grønnere løsning i forhold til det, du tilbyder dine kunder lige nu, kan du blive tvunget til at tænke kreativt. Ved at tænke kreativt, kan du finde på innovative løsninger, der giver dig en stor fordel overfor dine konkurrenter.

Det er ikke altid muligt at blive grønnere lige pt. Det betyder, at du selv bliver nødt til at finde på en løsning. Research og produktudvikling kan give dig nye perspektiver, der løser dine kunders problemstillinger (og måske også dine egne) på en helt ny måde, der ikke ligner andre.

Relateret: Sådan markedsfører du din grønne virksomhed

Flere artikler

Startup Magazine