growth_hacking_featured

Growth hacking

Growth hacking er et begreb, der bliver brugt gradvist mere de seneste år. Nogle virksomheder er begyndt, med succes, at ansætte growth hackere i stedet for traditionelle marketingfolk.

Så hvad er growth hacking egentlig og kan du selv være en growth hacker? Find ud af det her.

(Læs også: Online marketing)

Hvad er growth hacking?

Growth hacking er, når man i en virksomhed satser på hurtig vækst ved brug af flere strategier, herunder markedsføring, produkt og salg. Det går meget ud på at forbedre alle dele af virksomheden, inklusivt tidligere nævnte områder, gennem eksperimenter og brug af data. Så det handler om vækst gennem forbedringer af produktet, markedsføringen og salgsarbejdet. Med konstante forbedringer kan man opnå hurtig vækst i virksomheden.

Growth hacking bliver primært brugt af nye startups, gerne indenfor Tech-industrien, der satser på eksponentiel vækst. Men det kan selvfølgelig bruges af de fleste virksomhedsforme.

Growth hacking blev opfundet af Sean Ellis, der blandt andet har hjulpet Dropbox med at vækste hurtigt ved brug af metoden, og driver nu sin egen rådgivningsfirma, GrowthHackers.

Growth hacking-metoder

Produktet

Vær altid kundeorienteret. Hvis du laver et produkt, som ingen vil have, og lancerer det, så får du ingen kunder. Hør altid, hvad kunderne har at sige, før du laver et ”færdigt produkt. Det handler om at løse kundernes problemstillinger, ikke opfinde et selv, som du tror findes.

Ligesom da Coca-Cola introducerede New Coke i 1985. De var presset af Pepsi og tænkte at de ville sætte en stopper for det med det ”nye og forbedrede Cola”. Det blev et kæmpe flop. Deres kundegrundlag ville ikke have det og var fint tilfreds med det gamle Coca-Cola, men selskabet lyttede ikke til kunderne.

Så før du lancerer noget, så gå ud og snak med kunderne. Lyt til, hvad de har at sige. Er problemstillingen faktisk noget, de vil have løst? Kan de lide, hvordan du løser det? Hvis de siger ja til første spørgsmål, så tag det næste. Hvis de ikke kan lide, hvordan du løser det, så er der plads til produktforbedringer. Så lav forbedringer.

Først når du faktisk har et produkt, kunderne vil købe, kan du lancere det.

Målgruppen

Sats ikke stort med det samme. I stedet skal du have en så snæver målgruppe som muligt i starten. Den snævre målgruppe vil bestå af trendsættere, som alle andre kommer til at følge også kommer kundetilgangen af sig selv.

Ligesom Adidas, da de engang lancerede deres indendørs sko, Spezial. Adidas’ generelle målgruppe er sportsfolk, professionelle lige så meget som os amatører. Med Spezial-skoen satsede de på håndboldspillere. Men det vidste sig, at indendørsfodboldspillere også kunne lide det. Det samme med badmintonspillere. Og så fortsatte det til flere sportsgrene og blev et hit hos mange indendørs sportsfolk.

Lav også en kundepersona, der kan hjælpe dig med at snævre målgruppen yderligere.

Markedsføring

Det handler om at lave tests hele tiden. Hvad virker? Hvad virker ikke? Gerne med A/B-tests, hvor du laver forskellige markedsføringsindsatser på samme område og se, hvad der virker bedst.

For eksempel kan du lave to slags landingssider til dit produkt. Få så meget data på, hvordan kunderne opfører sig i de to forskellige sider. Hvilken en få kunderne til at købe mest? Var der noget, der virkede på den mindre gode? Lav så en ny test, hvor du bruger den mere succesfulde og lave en ny landingsside med nye ting, som du tror kan virke.  

Eller lav to slags Facebook-annoncer til samme produkt og udfør samme tests. Eller alle andre markedsføringskanaler.

Growth hacking indenfor markedsføring handler tit meget om online markedsføring, men kan sagtens også bruges offline. Det handler om at bruge så mange markedsføringskanaler som man kan magte det. På den måde kan man nå ud til så mange folk i målgruppen som muligt.

Derudover skal marketing og salg koordineres sammen på en harmonisk måde. Den ene kan ikke levere uden den anden.

Salg

Mens de fleste markedsføringsfolk har kun fokus på to øverste del af salgstragten, altså Awareness og Interest, bruger en growth hacker hele salgstragten. Sagt på en anden måde, er en growth hacker mere end blot en markedsføringspersonale, også er også involveret i selve salgsprocessen.

Derfor bruger også en growth hacker tid på at forbedre salgsdelen konstant. Igen, hvad virker og hvad virker ikke? Af med det dårlige og forbedr det gode.

Growth hacking-metoder

Lidt simplificeret kan forskellen mellem en markedsføringsmand og en growth hacker se sådan ud:

growth_hacking

Hvad skal der til for at du kan blive en growth hacker?

For det første skal du have et stort ønske om at vækste (nej, det er ikke alle, der vil det). Du skal have det formål, at din virksomhed bliver meget større end den er lige nu.

Derudover skal du have gode tekniske færdigheder og kunne analysere data. Mange platforme gør det meget simpelt og ligetil og det hjælper meget på analysedelen, så det er ikke umuligt. Og du kan sagtens lære at udføre al eller i det mindste en stor del af udførslen af dine markedsføringsaktiviteter. Du har masser af instruktionsvideoer på YouTube, du kan bruge til at lære det hele, hvis du allerede ikke har færdighederne. Men du skal have lyst til at lære det hele.

Ikke mindst skal du have en lyst til at gøre dine kunder mere end tilfredse med dit produkt og service for at kunne vækste med growth hacking. Kunder er alfa og omega i enhver virksomhed. Med growth hacking er de altid i centrum.

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER