Majbritt Lund - Præcis målgruppe = Størst udbytte af markedsføringsbudgettet

Præcis målgruppe = Størst udbytte af markedsføringsbudgettet

Af tekstforfatter Majbritt Lund.

Jo mindre dit markedsføringsbudget er, jo vigtigere er en prioriteret markedsføringsplan. Et spørgsmål gør det lettere for dig at prioritere, og samtidig får du det maksimale ud af de markedsføringsindsatser, du vælger.

Spørgsmålet er: Hvem er din målgruppe?

For kan du svare på det, ved du både, hvilke markedsføringskanaler målgruppen foretrækker, og du kan ramme meget mere præcist.

Relateret: Skriv din virksomheds forretningsplan

Ram samme målgruppe gennem hele kunderejsen

Du hører sikkert mange forskellige markedsføringsråd som:

  • Du skal være på LinkedIn/Instagram/Facebook
  • Du skal skrive langt/kort
  • Du skal kigge ind i kameraet og være naturlig/Du skal lukke munden og se professionel ud
  • Du skal findes på Google
  • Du skal sende nyhedsbreve hver uge
  • Du skal have et kreativt visitkort

Bare for at tage nogle konkrete eksempler.

Og rådene modsiger ikke alene sig selv. De bliver tit givet uden fokus på, hvem målgruppen er. Derfor får du lige et enkelt råd herfra: Lad være med at lytte til markedsføringsråd, der bliver givet af en, der ikke kender din målgruppe.

For er din markedsføring ikke tilpasset en specifik målgruppe, risikerer du, at:

  • du ikke rammer nogen
  • du rammer A på messen, men kommunikerer til B på hjemmesiden og C i nyhedsbrevet.
    Derfor forsvinder den gode relation, du opbyggede på messen, som kunderejsen skrider frem, og dit mulige salg reduceres radikalt
  • du bruger unødigt meget tid på din markedsføring, fordi du hele tiden kommer i tvivl om billeder/ord/grafik. Og du kommer i tvivl med rette, for har du ikke valgt målgruppe, ved du heller ikke, hvilken markedsføring målgruppen vil respondere bedst på

Prioriter, og ram præcist

Mange har forbehold mod at snævre målgruppen ind af frygt for, at det også vil snævre deres salgsmuligheder ind. Men det er en meget bedre forretning for dig at ramme 10 % af de potentielle kunder præcist end at ramme 70 % lidt lunkent og perifært. De 10 %, du rammer præcist, får en god grund til at vælge dig, også selv om du måske er blandt de dyreste. Det har de 70 % ikke, og derfor fokuserer de ofte på prisen.

Du kan sagtens sælge til kunder, der ikke tilhører din valgte målgruppe. Så du vælger dem ikke fra. Du vælger bare ikke at fokusere på dem i din markedsføring.

Et effektivt segmenteringsværktøj til at ramme målgruppen præcist er de emotionelle kundetyper. Her er tale om 4 arketyper, hvor du vælger én kundetype og fokuserer på vedkommende gennem hele din markedsføring, og når du udvikler nye produkter.

Det unikke ved modellen er, at når du har valgt en kundetype, ved du også meget præcist, hvilken form for markedsføring, du bedst kan aktivere kunden ved. Eksempelvis:

  • hvilke sociale medier, han foretrækker
  • hvor lang teksten skal være
  • hvad han gerne vil læse om
  • om billederne skal være naturlige eller formelle
  • om du skal være kreativ eller følge alle regler

Og du får en rød tråd gennem hele din markedsføring. Så er du kreativ, er du det hele vejen igennem. Ditto, hvis du er formel eller humoristisk.

Med de emotionelle kundetyper ved du derfor både, hvilken form for markedsføring målgruppen foretrækker, og du kan også bedre målrette indholdet, så de rette kontakter dig.

Spar tid og penge

Særligt i mindre virksomheder er tidsforbruget en vigtig faktor. Derfor vinder du meget ved kun at prioritere de markedsføringsopgaver, hvor du har størst sandsynlighed for at ramme dine drømmekunder og spare de andre former for markedsføring væk.

Hvis du går efter formelle kunder, vil du oftere møde dem på LinkedIn end Facebook.
= Du kan spare både tid og penge ved at vælge Facebook fra.

Går du efter travle eller spontane kunder, foretrækker de tekster, hvor essensen er fremhævet, fremfor lange, detaljerede tekster.
= Du eller din tekstforfatter kan forkorte skriveprocessen.

Foretrækker din kunde, at du virker naturlig, kan du komme langt med små videoer, du selv laver på din mobiltelefon.
= Du kan spare den professionelle videoproducent (og dyrt videoudstyr).

Men det kræver, at du er sikker på din kundetype. For du rammer lige så præcist, når du rammer forkert, som når du rammer rigtigt.

Hjemmelavede videoer og korte markedsføringstekster er attraktive for nogen og skræmmer andre væk.

Derfor bliver det ekstra vigtigt, at dine markedsføringstiltag rammer samme kundetype hele vejen gennem kunderejsen:

Går du efter den type, der synes, at håndholdt og hjemmelavet er naturligt og troværdigt, skal du gå efter netop den type hele vejen igennem. Og går du efter den grundige kundetype, vil han have grundighed hele vejen igennem.

Og fordi din markedsføring nu bliver mere præcis, bliver det også tydeligere for kunderne, hvad de kan forvente. Derfor får du flere tilfredse kunder, der bliver hos dig i mange år og taler pænt om dig ude i byen.

Om skribenten:

majbritt lund - tekstforfatter

Majbritt Lund er uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole og har siden 2007 været selvstændig tekstforfatter og kommunikationsrådgiver. I 2017 blev hun certificeret i emotionelle kundetyper blandt de første i verden. Derfor kan hun både rådgive i valget af kundetype og skrive markedsføringstekster tilpasset den specifikke kundetype.

Du kan læse mere om kundetyperne her.

Læs også: Begynderens komplette blogguide

Flere artikler

kunder_fra_helvede_udvalgt_billede
Ole Kristiansen

Kunder fra helvede #4

Læs seneste historier fra Kunder fra Helvede-serien. Sjove, pinlige, irriterende kunder findes overalt i verden, læs nogle af dem her.

Læs artiklen »
Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER