Hvorfor dine webshopbesøgende ikke køber

Hvorfor dine webshopbesøgende ikke køber

Ifølge Ecommerce Europe er den generelle konverteringsrate, der beskriver den procentdel af antallet af købere i forhold til antallet af webshopbesøgende, på 1,80% i Danmark.

Det sætter os foran lande som Holland, Frankrig og Italien. Men vi er dog bagud Tyskland, der fører med en konverteringsrate på 2,22%, USA og Storbritannien. Så der er plads til forbedringer her i Danmark, hvor der bliver handlet for næsten 100 mia. kr. online.

Konverteringsraten betyder, at hvis du har 1000 besøgende i din webshop, er der kun 18 af dem, der køber. Gennemsnitligt set. Det er egentlig ikke særlig meget. Det ville betyde, at du skal have mange tusinde besøgende for at det bliver profitabelt at køre din webshop. Selvfølgelig afhængigt af, hvor meget du tjener på hvert produkt, du sælger.

Der kan være mange grunde til at der ikke er flere, der køber i din webshop. Først er det ikke alle, der klikker sig ind i din webshop med henblik på køb. Nogle leder blot efter information. Det kan være prisen, de kigger på. Ren nysgerrighed eller andet, der ikke har med køb at gøre.

Så din konverteringsrate vil aldrig nå op på 100%. Men der er også disse, der har henblik på at købe, men ikke gør det alligevel. Her er største grund, både indirekte og direkte, til det dig selv og din webshop. Du kan selv gøre en del ting for at forbedre din konverteringsrate og dermed få flere kunder.

Så hvad er de største grunde til at dine webshopbesøgende ikke bliver til kunder? Og hvordan kan du løse dem? Læs mere og find ud af det.

Relateret: Webshop | Gode grunde til at du skal have en (samt ulemper)

5 grunde til at dine webshopbesøgende ikke køber og løsninger til disse

1. Din webshop bliver ikke betragtet som sikker

webshopbesøgende ikke køber - ikke sikker webshop

Når dine besøgende køber i din webshop, udleverer de også en del private oplysninger, som de ikke vil dele med andre. Hvis din webshop ikke føles sikker, så vil dine besøgende flygte væk fra webshoppen. Øjeblikkeligt.

Billedeeksemplet er worst case scenario, hvor besøgende straks får en advarsel, når de forsøger at komme ind i webshoppen. Og det bliver det, hvis du ikke har aktiveret dine SSL-certifikater, der aktiverer HTTPS:// i din webshop, hvis du ikke har opdateret dine plugins, hvis du bruger WordPress, eller bruger en usikker betalingsmetode og -udbyder.

Løsning:

Aktiver SSL-certifikat, hold dine plugins opdateret hele tiden og brug en godkendt og velkendt betalingsudbyder.

Det er også vigtigt, at du fortæller dine besøgende, at det er sikkert at handle i din webshop. Så vis det på en eller anden måde, at din webshop er sikker.

2. Du mangler CTA’er

En CTA (call-to-action) er en tilskyndelse til at udføre en handling, inklusivt at tilskynde dine webshopbesøgende til at købe.

Vi mennesker kan ikke lide at blive fortalt, hvad vi skal gøre. Undtagen, når vi shopper i webshops. CTA-er som ”Køb”, ”Køb nu”, ”Tilføj til indkøbskurv” eller lignende hjælper dine besøgende at lave en hurtig og nem beslutning. Knappen er lige der og nem at trykke på, så det gør vi, når det er så nemt og det er en vare, som vi gerne vil have. Det er så meget mere indbydende, når vi bliver bedt om at købe.

Det er selvfølgelig ikke altid lige så nemt, for alle er ikke impulskøbere. Men gør det så nemt for dine kunder at shoppe i din webshop ved at tilføje CTA’er, hvis du ikke allerede har, og se, hvad det gør ved dine salgstal.

Løsning:

Hav så mange CTA’er som du kan tillade dig selv. Forsiden kan fyldes med ”Køb”, ”Køb nu” eller ”Tilføj til indkøbskurv”, så du gør det så nemt for dine kunder at tilføje varer i deres indkøbskurv. Hvis muligt, skal du undgå at sende kunden videre til indkøbskurven, lige så snart vedkommende tilføjer en vare til indkøbskurven. Undtagen selvfølgelig, hvis du kun sælger en enkelt vare i din webshop.

3. Manglende jagt på ikke-købere

Fysiske butikker oplever mange vindueskiggere, der ikke ender med at købe noget i butikkerne. Noget lignende typer findes på webshops. De fylder deres indkøbskurve med varer, men ender med ikke at købe noget. Mange af dem har faktisk hensigt til at købe deres varer, men vælger i sidste ende ikke at købe noget af en eller anden grund.

I mange tilfælde kan det faktisk være, at de måske pludselig skulle noget andet og glemte alt om deres indkøb. I andre tilfælde har de bare brug for at blive skubbet lidt i den rigtige retning og blive overtalt.

Løsning:

Der findes en rigtig god løsning i disse tilfælde. Hvis dine kunder er gået igennem den første skridt af betalingsprocessen, har de fleste nyhedsbrevsplatforme en funktion, der sender en e-mail, der minder disse købere om de varer de har efterladt på deres indkøbskurve.

Det hjælper meget, når man sender en mail igen på et senere tidspunkt, hvor du giver dem en lille rabat og sætte en deadline på det. Og en mail igen, der sendes kort før den deadline overskrides. I det tilfælde skal du selvfølgelig have en rabatordning på plads i din webshop.

Læs også: De største byer i Danmark mellem 2017 og 2021

4. Du har en alt for kompliceret tjek-ud-proces

Ifølge en undersøgelse lavet af Shopify, vælger omkring 60% af dem, der efterlader en fyldt indkøbskurv, at undlade at købe, enten fordi tjek-ud-processen er for kompliceret eller fordi de er tvunget til at lave en konto.

Dine potentielle kunder, de webshopbesøgende, vil bare gerne købe de varer, som de har lagt i deres virtuelle indkøbsvogne. En kompliceret tjek-ud-proces er ligesom en lang kø ved butikskassen. Det er der ingen, der gider.

Løsning:

Test din egen tjek-ud-proces. Hvordan er det for dig? Spørger du efter for mange unødvendige informationer? Er det virkelig nødvendigt, at dine kunder skal lave en konto? Eventuelt kan du give dem to muligheder: Betale uden en konto eller betale og samtidig lave en konto hos dig.

5. Uklare priser og skjulte ekstra omkostninger

Disse to områder hører sammen, fordi mange webshops ofte gør begge dele samtidigt. ”Priser fra”-beløb, ekskl. moms-beløb, skjulte fragtpriser, osv. Der kan være mange dyre og uventede ting, der dukker op, når en kunde kommer til tjek-ud-processen.  

Hvis prisen på en eller flere varer pludselig er dyrere, end hvad dine købere forventede, kommer de til at forlade webshoppen uden at købe noget som helt.

Løsning:

Vær altid ærlig omkring priserne. Hvis der ikke er fri fragt, så lad der stå, at det ikke er fri fragt. Hvis du sælger til private, så skal beløbene altid være inklusivt moms. ”Priser fra”-beløb kan være gode at bruge på reklamer, men ikke på selve købsvarerne i en webshop. Dine webshopbesøgende skal ikke være i tvivl om dine priser.

Gennemsigtige priser vil altid være den bedste informationspolitik at have i en webshop. Ellers kommer der ikke til at være mange, der køber i din.

Relateret: Top 5-lister: Bæredygtige og miljøvenlige produkter fra webshops

Flere artikler

Startup Magazine

NYHEDSBREV

STARTUP MAGAZINE new logo white

TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV OG MODTAG
NYT OM NYE ARTIKLER OG PRODUKTER