Med din markedsføring og aktive salg, kan du nå ud til dine kunder. Med din markedsføring bringer du dit budskab ud til dine potentielle kunder. Du gør dem opmærksomme på, at din virksomhed og dit produkt eksisterer. Med dine aktive salgsindsatser opnår du direkte kontakt med dine potentielle kunder på den ene eller anden måde.
Du får med artiklen, hvad du skal skrive i din forretningsplan, og får valgmuligheder til din markedsføring og salg.
Der findes mange, mange muligheder til din markedsførings- og salgsmetodevalg. Du har forhåbentligt lavet og skrevet din markedsanalyse og brancheanalyse. De analyser vil være guld værd, når du skal finde ud af, hvordan du vil markedsføre og sælge dit produkt. De kan nemlig fortælle dig, hvor du kan finde dine kunder. De kan fortælle dig, hvad dine konkurrenter gør, så du enten kan gøre hvad de gør eller finde andre veje. De kan fortælle dig, hvordan du optimerer dit salg.
Hvis du kan finde de rette kommunikations- og salgskanaler, kan du opnå et stort salg af dit produkt. Og din virksomhed vil dermed trives. Men hvis du laver dårlige beslutninger ud fra dårlige grunde, kan du miste din virksomhed. Velovervejede og velbegrundede beslutninger vil være betydningsfulde for din virksomheds, og dermed din, succes.
Indholdet af markedsføring og salg
Sektionen markedsføring og salg har 4 vigtige delsektioner.
De 4 sektioner er:
- Markedsførings- og salgsindsatser
- Årligt markedsføringsbudget
- Markedsføringsindsatser og PR ved åbning
- Markedsførings- og salgsmål
Markedsførings- og salgsindsatser
Markedsføring og salg har samme formål, men har hver for sig forskellige funktioner. Dine markedsføringsindsatser sender dit budskab ud passivt til potentielle kunder. Dine salgsindsatser er mere direkte, hvor du har mere opsøgende kontakt med enkelte potentielle kunder. Din markedsføring kunne også have ledt til, at du selv kontaktede de potentielle kunder, fordi de har vist interesse i dit produkt på den ene eller anden måde.
Markedsføring
Valgmulighederne ved markedsføring kan føles uendelige. Men vi kan dele dem i to overordnede kategorier. I disse tider er internettet umulig at undgå, hvor det konstant bliver større og få kontinuerligt mere indflydelse i vores liv. Online markedsføring er derfor den ene kategori og den anden kaldes offline markedsføring.
Online markedsføring er alle markedsføringsaktiviteter på internettet. Hjemmesider, sociale mediesider, reklamer på sociale medier, som Facebook og LinkedIn, e-mailmarketing, Apps, web-tv, søgemaskiner, blogs, brugeranmeldelser, indholdsmarkedsføring og bannerreklamer kan nævnes som nogle af de vigtigste markedsføringsaktiviteter på internettet.
Ved offline markedsføring er det alle aktiviteter, der ikke udføres på internettet. I det virkelige liv, så at sige. Massekommunikation med reklamer ved aviser, ugeblade, magasiner, trafikbannere, TV, biograf og radio. PR med pressemeddelelser, lobbyisme og virksomhedskommunikation. Salgsfremmende aktiviteter som rabatter, bonusser, medlemsfordele, tilskud, gratis ting, kuponer og vareprøver. Sponsorering ved kulturarrangementer, af idrætsklubber, sportsfolk, kendte og organisationer. Tryk som visitkort, flagplakater, skilte, brochurer og kataloger.
Salg
Dine salgsaktiviteter kan være af den opsøgende slags eller du kan blive opsøgt aktivt af dine kunder. Ved opsøgende kontakt er det dig, der kontakter potentielle kunder. Det kan du gøre via brev eller mail, telefonisk eller ved fysisk fremmøde.
Det kan gøres ved uopfordret henvendelse, som har mange ulemper. Modtagerne af henvendelsen kan oftest ikke lide det, hvilket kan give dårligt omdømme, og det er oftest den mest tidskrævende i forhold til de kunder, man får.
Det andet er reaktioner overfor de potentielle kunders interesserede ageren overfor virksomheden eller dens produkter. Disse potentielle kunder kaldes leads. Der er masser af aktiviteter, der kan gøre, at en potentiel kunde bliver en lead. Det kan være, at kunden selv har bedt om at blive kontaktet. Eller har udfyldt noget på ens hjemmeside eller social medieside. Været igennem nogle kundeforløb på hjemmesiden. Eller det kan være eksisterende kunder, der ikke har købt noget hos en i en bestemt tid. Det kan være mange ting, kriterier, som virksomheden selv bestemmer.
Kontakt af leads fører ikke altid til salg, men det er både mindre tidskrævende og bedre vellidt end ved uopfordrede henvendelser.
Det mest attraktive er, at kunderne selv kontakter en. Det fører ikke altid til salg, men det er her håbet er, at du vil sælge mest. Du slipper for at tage ud og finde dem selv gennem salgsaktiviteter. Og du slipper for andre, der ikke er interesseret.
Det kræver en god indsats, at få mange kunder til at henvende til éns virksomhed selv. God markedsføring blandt andet, men også gode produkter og god service har stor betydning. Hvis du behandler dine kunder godt og sørger for at levere gode produkter til dem, giver de ordet videre til deres venner og familie, der via anbefaling kan blive til nye, loyale kunder.
Årligt markedsføringsbudget
Hvor meget vil du bruge på din markedsføring hvert det første år? Og måske de følgende år? Dit budget viser, hvad din satsning er for at eksponere dit produkt.
Tommelfingerreglen for hvor meget, man skal bruge er 5% af omsætningen, hvis man vil holde nuværende niveau. Men hvis man vil opnå vækst, skal man budgettere det dobbelte.
Det kan være at du allerede har en god idé om, hvor meget du vil bruge. Men det er ikke altid tilfældet. Hvor meget, du kan bruge, kan du finde ud af ved at lave dit driftsbudget. Du skal også tage i betragtning af, hvad du har valgt som dine vigtigste markedsføringsaktiviteter. Nogle metoder er billigere end andre. De dyreste betyder ikke nødvendigvis, at de er de mest effektive.
Metoder, som kun kræver din tid, f.eks. indholdsmarkedsføring med artikler på din hjemmeside, kan være mere effektivt for dig end dyre bannerreklamer med Google, afhængigt af din situation med dine kunder og din økonomi. Mens ultradyre Tv-reklamer i andre situationer kan være de bedste løsninger. Vær omhyggelig med dine valg, og husk, du kan altid ændre din strategi, hvis den ikke virker.
Markedsføringsindsatser og PR ved åbning
Du har selvfølgelig ikke brug for delsektionen, hvis du har en etableret virksomhed. Men du kan ændre det til markedsføringsindsatser og PR ved lancering af nyt produkt, hvis det er relevant.
Det handler tit om at komme ud på markedet med et godt brag. Hvad kan du gøre for at skabe mest opmærksomhed omkring din virksomhed og dit produkt ved åbningen?
Hvis du har en fysisk beliggenhed, en butik f.eks., kan det måske være nok med skilte og flagreklamer udenfor. Men hvis du har en ny webbutik med mange produkter, kan det kræve masser af aktiviteter, reklamer, konkurrencer, avisartikler, osv., online til store penge. Måske giver din situation dig mulighed for at være kreativ med anderledes, og billige, aktiviteter med kunderne og pressen?
Tænk over, hvad der kunne være effektivt i din situation. Du skal sørge for at finde dine kunder, hvor de helst vil findes.
Markedsførings- og salgsmål
Hvad er dine specifikke mål til dine markedsførings- og salgsaktiviteter? Husk, som altid, at dine mål skal være specifikke, målbare, opnåelige, realistiske og tidsbestemte.
Dine mål for markedsføring kan være antal følgere på Facebook, Instagram, o.l., antal unikke besøgende på din hjemmeside, antal kommentarer på dine opslag på de sociale medier, kunders kontakt med din virksomhed via de sociale medier, antal udleverede kataloger, visitkort, flyers, osv. Alt, der har med din markedsføring at gøre.
Dine salgsmål kan være din samlede omsætning, omsætning for produktgrupper eller specifikke produkter, antal opsøgende kundekontakter, antal kundehenvendelser, konverteringsrater, osv.
Hold dine mål til dine vigtigste aktiviteter. Hvis dine kunder findes hovedsageligt på Facebook, behøver du ikke stille mål op for Instagram. Især hvis du ikke har nogle nævneværdige aktiviteter der.
Relateret: Forretningsplan til banken
Afslutning
Du skal træffe beslutninger ud fra mange muligheder for din markedsføring og salg. Det kan være at du bliver nødt til at prøve dig frem til, hvad der virker bedst for dig og din virksomhed. Andre gange lykkes det med det samme, fordi det var oplagt at bruge én slags metode eller flere. Du skal tilpasse dine metoder til din situation.
Husk, altid at sætte dine mål som specifikke, målbare, opnåelige, realistiske og tidsbestemte.